ایران در جمع چهار کشور نیروگاه‌ساز جهان

ایران در جمع چهار کشور نیروگاه‌ساز جهان

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ «شرکت آنسالدو ایتالیا‌ سال ۱۳۵۵ یک نیروگاه که برخی از اجزای آن قطعات دست دوم آمریکایی بود، به ۳ برابر قیمت به ما فروخت، دولت وقت نیز چاره‌ای جز تن دادن به خواسته‌های آن‌ها نداشت، چون خودمان توان و تخصصش را نداشتیم‌» این‌‌ خاطره سینه به سینه نقل شده یکی از قدیمی‌ترین مهندسان برق ایران، امین قاسمی است.

با گذشت کمتر از ۳ دهه از شروع تمرکز ایرانی‌ها بر نیروگاه‌سازی، ژورنال بین المللی McCOY گزارش داد، ایران در کنار آمریکا، آلمان و ژاپن کشورهای دارنده فناوری ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی با بیشترین سهم از بازار هستند.


توربین در حال ساخت در یکی از شرکت‌های ایرانی

آنسالدو ایتالیا در این رده‌بندی با سهمی کمتر از نصف ایران به جایگاه نهم سقوط کرده است.

۲۲ مردادماه سال ۱۳۷۲ بود که تجمیع تقاضای ساخت نیروگاه در قالب شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، شروعی بر نیروگاه‌سازی در ایران شد. شرکت برق حرارتی اخیرا  گزارش داد، ۱۱ کشور دنیا از جمله روسیه، ایتالیا و آلمان مقصد صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در بخش نیروگاه هستند.

هم اکنون ۲۸ مجموعه در دنیا، دارای توانمندی ساخت نیروگاه هستند و ایران با سهم ۶.۴ درصدی از بازار این حوزه در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد.

در حال حاضر برای پوشش نیاز برقی کشور، ۴۹ توربین گاز و بخار در حال ساخت است که ظرفیت اسمی آن به ۷۸۴۶ مگاوات می‌رسد. این میزان ظرفیت درحال توسعه ۶ برابر نیاز برقی کارخانه فولاد مبارکه محاسبه می‌شود که طی ۲ سال پیش رو به شبکه اضافه خواهد شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17553

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: