تایید ۹۱ درصدی موثر بودن تحریم‌ها بر درآمد شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی

تایید ۹۱ درصدی موثر بودن تحریم‌ها بر درآمد شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انجام شده توسط  پایگاه خبری الجزیره گفتند که تحریم مردمی محصولات و شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی در سطح وسیعی در صدمه زدن به آن موفق بوده است.

تحلیلگران نیز پیش بینی می‌کنند که نتایج مالی شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی در سه ماهه آخر سال جاری افول قابل توجهی را نشان دهد.

به دنبال تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه کمپین‌های گسترده مردمی در رسانه‌های اجتماعی برای تحریم محصولات رژیم صهیونیستی و شرکت‌های حامی آن راه اندازی شد.

۹۱ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی الجزیره به این سؤال که آیا تحریم مردمی محصولات و شرکت‌های حامی اسرائیل موفق بوده است، «آری» و ۹ درصد به «نه» رأی دادند.

۷۰۳ نفر به طور مستقیم در این نظرسنجی بخش اقتصادی پایگاه خبری الجزیره در پلتفرم‌های فیس بوک، توئیتر و اینستگرام شرکت کردند، در حالی که موضوع مورد پسند ۲۹۲۶ نفر از کاربران نیز قرار گرفت.

چندین شرکت حامی رژیم صهیونیستی در نتیجه به راه افتادن این کمپین‌های پرطرفدار از سوی مردم در سراسر جهان و به خصوص منطقه آسیا آسیب دیدند که مهمترین آنها شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی «استارباکس» بود که در مدت کوتاهی به دلیل تاثیر تحریم و اعتصابات کارکنان آن برای مطالبه بهبود دستمزد، ارزش بازار خود را حدود ۱۱ میلیارد دلار از دست داد .

بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی علاوه بر رای دادن نظرات خود را هم ثبت کردند و بر لزوم تحریم اسرائیل تا ابد و تا زمان ورشکستگی کامل شرکت‌های حامی آن تاکید کردند.

مصطفی فهمی، مدیر عامل استراتژی و بازارهای نوظهور در شرکت سرمایه گذاری فورترس، گفت: «شرکت های حامی اسرائیل به شدت تحت تاثیر کمپین های تحریم قرار گرفته اند».

وی در گفت‌وگو با الجزیره افزود: اگر فقط بر منطقه خاورمیانه هم متمرکز شویم متوجه می‌شویم که شعبه‌های این مؤسسات به شدت آسیب دیدند و این وضعیت بردرآمدهای شرکت‌های مادر که مقر آن خواه آمریکا، انگلیس یا هر جای دیگر باشد تأثیر منفی خواهد داشت.

وی معتقد است که نتایج واقعی پویش‌های تحریم معمولاً پس از دو ماه یا بیشتر ظاهر می شود و اثرات منفی آن بسیار زیاد خواهد بود.

فهمی در مورد استارباکس که سهام آن همچنان در تلاش برای کاهش زیان خود است  گفت: «این شرکت به شکل مستمر با کمپین تحریم در سطح جهانی مواجه است و علیرغم پیشنهادهای تبلیغاتی نتوانسته دیدگاه مصرف کننده را نسبت به مسیر خود تغییر دهد، زیرا مصرف کننده در حال حاضر آن را به عنوان شریکی در حمایت از رژیم اشغالگر اسرائیل می‌بیند..

او معتقد است که استارباکس در آینده با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد و پیش بینی کرد که نتایج مالی آن برای سه ماهه چهارم بسیار بد باشد و در نتایج کلی سالانه این شرکت منعکس شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم این وضعیت را در مورد همه شرکت‌هایی که به اشکال مختلف از ارتش رژیم اشغالگر حمایت  کردند، اعمال کنیم.

مطانس شهاده، کارشناس اقتصاد سیاسی نیز به نوبه خود گفت: اصولاً کمپین‌های تحریم بر شرکت های آمریکایی و تصمیمات حمایتی آنها  تاثیر خواهد گذاشت. این یک نوع فشار مردمی خوب و تاثیرگذار است.

الجزیره نوشت: تحریم مردمی اسرائیل محدود به افراد نیست، زیرا برای مثال ترکیه نیز به دنبال آغاز جنگ غزه اعلام کرد که برنامه های همکاری با اسرائیل در زمینه انرژی را به حالت تعلیق درآورده است.

اردن همچنین در آن زمان اعلام کرد که با توجه به جنگ اسرائیل علیه غزه توافق نامه مبادله انرژی با آب با تل آویو را امضا نخواهد کرد.

رژیم صهیونیستی متوجه است که پویش‌های تحریم به شدت بر طرف‌های حامی آن  و در نتیجه بر اقتصاد آن تأثیر می گذارد.

گزارش سال ۲۰۱۵ توسط اندیشکده سیاستگذاری جهانی غیرانتفاعی آمریکایی  رند کورپوریشن نشان می‌دهد که تحریم اقتصادی اسرائیل بین سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ باعث زیان انباشته حدود ۱۵ میلیارد دلار شد که  این منجر به کاهش ۳.۴٪ در تولید ناخالص داخلی سرانه در اسرائیل شد.

به نظر می‌رسد مهم ترین نکته در این تحریم مردمی، گرایش مصرف کنندگان به سمت حمایت از محصولات داخلی است که در تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی تقاضای زیادی برای آن ایجاد شده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16595

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: