نقش مافیا در ماجرای بنزین برگشتی از افغانستان/ محصولات ایران استاندارد است؛ طالبان سلیقه‌ای عمل می‌کند

نقش مافیا در ماجرای بنزین برگشتی از افغانستان/ محصولات ایران استاندارد است؛ طالبان سلیقه‌ای عمل می‌کند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: موضوع عدم تائید فرآورده‌های صادراتی به افغانستان مافیایی است و به هیچ‌وجه، ملاک استاندارد و یا غیراستاندارد بودن محصولات ایران مطرح نیست.

احمد معروف‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره صادرات فرآورده به دیگر کشورها و مباحثی که در زمینه کیفیت فرآورده‌های ایرانی عنوان می‌شود، اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۱ میلیون لیتر صادرات فرآورده داشتیم ولی آمار تفکیک شده که چه میزان از این رقم مربوط به بخش خصوصی، چه میزان مربوط به بخش دولتی و یا خصولتی بوده است، نداریم.

وی افزود: اعضای اتحادیه ۸.۳ میلیارد دلار صادرات فرآورده داشته‌اند که این رقم ترکیبی از بخش دولتی و خصوصی است، بخش خصوصی واقعی حدود ۴.۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ صادر کرده و اگر پتروشیمی‌ها را که عمدتا خصولتی هستند اضافه کنیم این عدد به ۹ میلیارد دلار می‌رسد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیشتر صادرات ایران را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، الحمریه و کشور پاکستان و به میزان بسیار کمی هم بازار افغانستان عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی چیزی به عنوان بنزین و گازوئیل صادر نمی‌کند، گفت: صادرات بنزین و گازوئیل منحصرا در دست شرکت پالایش و پخش است، که البته اکنون رقم آن صفر است. محصولاتی هم که توسط بخش خصوصی تولید می‌شود مشابه بنزین و یا گازوئیل است و بنزین و گازوئیل و فرآورده نهایی نیست.

معروف‌خانی درباره محموله‌هایی که برگشت خورده تصریح کرد: این محموله‌های برگشت‌خورده بارهای ترانزیتی بود که از کردستان عراق رفته بود. متاسفانه در حکومت افغانستان و طالبان برخی مافیاها حاکم شده‌اند که اقدامات غیرکارشناسانه‌ای انجام می‌دهند، یعنی به صورت سلیقه‌ای برخی فراورده‌ها را که استاندارد بین‌المللی هم دارند، برمی‌گردانند و برخی دیگر از فراورده‌ها را با لابی تائید می‌کنند، بنابراین به هیچ‌وجه بازار افغانستان ملاک فرآورده‌های ایران نیست و همه اخباری هم در زمینه کیفیت بنزین ایران منتشر می‌شود اشتباه است.

وی بیان داشت: اکنون محصولی از یکی از مجتمع‌های پتروشیمی با عنوان بنزین وارد افغانستان می‌شود که غیراستانداردترین محصول است و در هیچ جای دنیا جا ندارد اما در تناژ خیلی بالا وارد افغانستان شده و تایید و مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا مافیا پشت این قضیه است، در مورد دیگر فرآورده‌ها چون مافیایی نبوده و در انحصار گروه خاصی هم نیست؛ تائید نمی‌شوند، بنابراین موضوع عدم تائید فرآورده‌های صادراتی به افغانستان مافیایی است و به هیچ‌وجه ملاک استاندارد و یا غیراستاندارد بودن محصولات ایران نیست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی یادآور شد: محصولی که اکنون تحت عنوان بنزین به کشور افغانستان می‌رود محصول پالایشگاهی نیست و از برخی پتروشیمی‌ها  می‌رود.

وی با بیان اینکه محصولاتی که با عنوان بنزین و به دلیل بی‌کیفیت بودن برگشت می‌خورد به هیچ‌وجه داخل کشور به مصرف نمی‌رسد، اظهار داشت: این محصولات برگشتی به بازار حاشیه کشورهای خلیج‌فارس فرستاده می‌شود و ترکیبات دیگری به آن اضافه شده تا یک محصول خوب دربیاید و در واقع به عنوان محصول نهایی نیستند به عنوان ماده اولیه به این کشورها می‌رود و فرایندهایی روی آنها صورت می‌گیرد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11203

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: