فایننشال تایمز: مداخله نظامی آمریکا منادی مشکلات بیش‌تر برای نفت و تورم است

فایننشال تایمز: مداخله نظامی آمریکا منادی مشکلات بیش‌تر برای نفت و تورم است

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «جهش اخیر در قیمت نفت به دنبال حمله آمریکا به یمن، این نگرانی را در بازارهای مالی تشدید کرد  که مداخله نظامی آمریکا می‌تواند منادی مشکلات بیشتری در آینده باشد».این را روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی در خصوص نگرانی‌های جهانی نسبت به قیمت نفت و تورم آورده است.

این روزنامه انگلیسی هشدار داد که حملات ایالات متحده به  یمن نگرانی از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود، آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد، تورم در حال کاهش است.

این روزنامه با اشاره به موضوع دور شدن کشتی‌ها از دریای سرخ با تداوم تنش در این منطقه گفت: اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که تأثیر حملات یمنی‌ها بر قیمت کالاها نسبتاً مهار شود، اما اکنون  اگر  نیروهای ایالات متحده بخواهند به شکل عمیق‌تری درگیر این بحران منطقه‌ای شوند نگرانی‌ها در مورد تأثیرات غیرمستقیم جدی‌تر بر کالاهای اساسی از جمله نفت، افزایش می‌یابد.

فایینشال تایمز به نقل از تحلیلگران آورده است، جدی‌ترین خطر برای تورم این است که بازارهای نفت و گاز در حال حاضر نسبت به احتمال درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه هراسان هستند.
این روزنامه ادامه داد: برخی بر این باورند که سطوح بالای ظرفیت اضافی، کاهش تقاضا و عرضه قوی از خارج از ائتلاف اوپک پلاس تاکنون نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه نفت را کاهش داده است اما جهش اخیر در قیمت نفت  در پی حمله آمریکا به یمن قیمت نفت خام را به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش داد  و این نگرانی را در بازارهای مالی تشدید کرد  که مداخله نظامی آمریکا می‌تواند منادی مشکلات بیشتری در آینده باشد.
این روزنامه ادامه داد: «هزینه‌های پایین‌تر انرژی عامل اصلی کاهش تورم بوده است، بنابراین هر افزایشی در قیمت حامل‌های انرژی نشان‌دهنده شکست تلاش‌های بانک‌های مرکزی برای مهار رشد قیمت‌ها خواهد بود.»

این روزنامه به نقل از کارشناسان و محققان تأکید کرد که اگر بحران تا پس از نیمه اول سال ادامه یابد، تأثیر آن بر زنجیره‌های تأمین جهانی می‌تواند شدیدتر هم  شود.

تاثیرات فعلی تنش در دریای سرخ چه اندازه بوده است؟

دریای سرخ یک مسیر کشتیرانی تجاری حیاتی است که ۱۵ درصد از کل تجارت دریایی در جهان را شامل می‌شود که  هشت درصد غلات، ۱۲ درصد نفت دریایی و هشت درصد گاز طبیعی مایع شده از طریق دریا را شامل می شود.

آخرین شاخص تجارت ماهانه – که توسط موسسه اقتصاد جهانی کیل در پنجشنبه گذشته منتشر شد – نشان داد که به دنبال حملات یمنی‌ها عبور و مرور کشتی‌ها از طریق دریای سرخ کمتر از نصف سطح معمول در دسامبر گذشته بود و در ژانویه نیز به کمتر از ۷۰ درصد حجم معمول کاهش یافت.

تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ به سمت جنوب آفریقا از هفت تا ۲۰ روز به زمان سفر افزوده که بالطبع این امر بر نرخ کرایه از چین به شمال آفریقا تاثیر گذاشته و از نزدیک ۱۵۰۰ دلار در نوامبر گذشته به بیش از چهار هزار دلار رسانده است.

در همین راستا تعدادی از شرکت‌های جهانی گزارش دادند که فعالیت آنها تجت تاثیر تنش در دریای سرخ قرار گرفته است. کارخانه تسلا در آلمان به دلیل نداشتن قطعات و مواد اولیه در نتیجه طولانی تر شدن زمان رسیدن آنها به اروپا تولید خود را تا ۱۱ فوریه آینده متوقف کرده است.

گسترده شدن درگیری‌ها تورم را صعودی می‌کند
این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه با مداخله نظامی آمریکا و متحدانش تنش در دریای سرخ شدت گرفته است، گفت: سیاست گذاران اقتصادی هشدار داده‌اند که درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه به عنوان یک «خطر صعودی» بزرگ برای تورم خواهد بود آن هم در حال حاضر که به نظر می‌رسد که تورم در اقتصادهای بزرگ در حال کاهش است.
فایننشال تایمز افزود روسای بانک‌های مرکزی نسبت به پیامدهایی که شرایط فعلی تا قبل از تشدید تنش‌ها ممکن است بر کل اقتصاد داشته باشد نسبتاً خوش‌بین هستند و قیمت‌های حمل و نقل همچنان بسیار پایین‌تر از اوج قیمتی است که برای حمل یک کانتینر در طول همه گیری کرونا به ۱۴ هزار دلار رسیده است.

به نوشته این روزنامه بسیاری از کارشناسان هنوز انتظار عواقب قابل توجه تنش در دریای سرخ بر قیمت مصرف کننده را ندارند، زیرا هزینه‌های حمل و نقل درصد کمی از ارزش کالاهای گران قیمت مانند لوازم الکترونیکی مصرفی را شامل می‌شود، علاوه بر این که شرکت‌ها یاد خواهند گرفت که چگونه موجودی و قیمت‌گذاری خود را برای زمان بندی طولانی‌تر حمل و نقل مدیریت کنند.
آنها همچنین بر این باورند که سطح موجودی شرکت‌ها باید به بیشتر افراد اجازه دهد تا زمان حمل و نقل طولانی‌تری را تحمل کنند، در زمانی که کاهش تقاضای مصرف‌کننده به دنبال موج افزایش نرخ بهره، توانایی شرکت‌ها را برای افزایش قیمت‌ها و انتقال هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر به مشتریان محدود کرده است.

 

اگر درگیری گسترده نشود، وضعیت نگران کننده نیست
فایننشال تایمز آورده است، وضعیت کنونی «لزوماً به این معنا نیست که سیاست‌گذاران اقتصادی می‌توانند اطمینان داشته باشند و به قول برخی تحلیلگران دوره طولانی اختلال به مشکل جدی‌تری تبدیل خواهد شد».
شرکت مشاوره آکسفورد اکونومیکس – قبل از حملات ایالات متحده – اعلام کرد که اگر دریای سرخ برای چندین ماه به روی ترافیک تجاری بسته بماند، افزایش قیمت کشتیرانی می‎تواند تا پایان سال ۲۰۲۴ ۰.۷ درصد به نرخ تورم سالانه شاخص قیمت مصرف کننده اضافه کند.
این روزنامه همچنین به نقل از توماس ویلادک، اقتصاددان ارشد اروپایی در T. Rowe Rice می‌گوید که کشتیرانی جهانی به دلیل خشکسالی در کانال پاناما تحت فشار است و این ممکن است تهدید تورمی را مهم تر کند.
ویلادک افزود: دو مسیر از مهم‌ترین خطوط کشتیرانی جهان به طور همزمان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، بنابراین نرخ حمل و نقل احتمالاً برای مدتی بالا باقی می‌ماند».

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت صنعاء دیروز (۲۶ دی) در صفحه توئیتر خود پاسخ آمریکا و انگلیس در خصوص ناامنی دریای سرخ و باب‌المندب را داد و گفت که این منطقه صرفا برای کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌های به مقصد فلسطین اشغالی نا امن است.

وی تاکید کرد: اعلامیه برخی شرکت‌های کشتیرانی در خصوص تعلیق حرکت در دریای سرخ به دلیل فشارهای آمریکا صورت گرفته است، روزانه صدها کشتی از تنگه باب‌المندب عبور می‌کند، بنابراین اعلامیه این شرکت‌ها غیر دقیق و همراستا با ادعاهای آمریکا است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18022

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: