از لغو یکباره مجوزهای پروازهای حج عمره تا اعطای وام مسکن روستایی

هفته‌ای که در وزارت راه و شهرسازی گذشت؛

از لغو یکباره مجوزهای پروازهای حج عمره تا اعطای وام مسکن روستایی

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امامی خمینی (ره) با تاکید بر اینکه موانع صدور مجوز پروازهای حج عمره طی روزهای آتی برطرف می‌شود، گفت: طی مذاکراتی که با کشور عربستان برگزاری شده بود، تمام هماهنگی انجام شده بود اما به دلیل شرایطی که در عربستان سعودی داشت مجوزهای نهایی پرواز به مقصد این کشور صادر نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: عملیات حج عمره بنا بود تا پس‌از گذشت ۹ سال بامداد امروز با اولین پرواز از فرودگاه امام انجام شود؛ که به دلیل عدم صدور مجوز پرواز از سوی عربستان لغو شد. مسئولان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی در تلاش برای رفع مشکل پیش آمده هستند.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: تاریخ رسمی در خصوص برقراری پروازهای حج عمره اعلام نشده اما با توجه به شرایط موجود طی روزهای آینده مشکلات صدور مجوز رفع خواهد. برای انجام پروازهای حج عمره نیاز به هواپیمای «پهن‌پیکر» است که تا اطلاع ثانوی دو شرکت «ایران‌ایر» و «معراج» مشارکت دارند.

تحویل ۴۵ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص برنامه‌های آن شرکت در اجرای طرح‌های مسکنی و همچنین افتتاح‌های پیش‌رو گفت: در برنامه است که ۱۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که در دولت سیزدهم در حال تکمیل است در بهمن ماه و به مناسبت ۲۲ بهمن، افتتاح شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با افتتاح ۱۰ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر که عمده آنها در شهرهای پردیس و مهستان (هشتگرد) به افتتاح می‌رسد میزان افتتاح‌های مسکن در شهرهای جدید و توسط دولت سیزدهم به بیش از ۴۵ هزار واحد خواهد رسید.

آماده‌سازی هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری مهر، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: حجم پروژه‌های مسکن که در استان‌ها آغاز شده نسبت به آنچه در سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته در ادارات استانی انجام می‌شد بی‌سابقه است. این حجم از کار هم مایه مباهات است و هم نیاز به نظارت مضاعف شما در تطبیق هزینه‌ها با قوانین و مقررات، تأمین اعتبارات و مستندسازی اسناد دارد و نمی‌توان به این کار تنها به عنوان یک تکلیف اداری نگاه کرد بلکه این حجم از کار نیاز به سیستم، فرایند و سازوکار دقیق دارد.

مالکی با اشاره به اینکه نزدیک به یک هزار پروژه آماده سازی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کشور تعریف شده، تاکید کرد: قطعاً اولویت همه ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی تسریع در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن است و باید بدانیم که اتمام سریع‌تر این پروژه‌ها حتی به اندازه یک روز هم که شده به معنای حل مشکل مسکن یک خانواده است.

حلقه مفقوده شاخه کریدور شمال – جنوب در آستانه اجرا

سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره بر اینکه پروژه ریلی رشت – آستارا تکمیل کننده شاخه غربی کریدور ریلی جنوب – شمال است، گفت: طراحی پروژه ریلی- آستارا به اتمام رسیده که بخشی از این پروژه از سمت آستارا و بخشی دیگر از سمت رشت شروع به اجرا شده و پروژه با پیشرفت فیزیکی ۴ درصدی همراه است.

کارشناس ارشد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه تاکید کرد: قراردادی از ابتدای امسال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منعقد شد و اجرای این پروژه برعهده این قرارگاه است. اما قطعاً تأمین مالی این ابر پروژه با دشواری روبرو است و سه روش ویژه تأمین مالی مطرح است: تهاتر نفت یا مشارکت بانک‌ها یا تسهیلات مالی از کشور «روسیه».

وی ادامه داد: در راستای دریافت وام از کشور روسیه توافقی در اردیبهشت امسال امضا شده مشروط به اینکه قرارداد پیمانکاری با شرکت روسی منعقد شود و در حال مذاکره با شرکت روسی هستیم. با فرض اینکه مذاکرات قراردادی با طرف روسی تکمیل شود یکی از مباحث این است که عمده اجرای پروژه را قرارگاه خاتم انجام دهد.

تخلیه ۱۵.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری مهر، سازمان بنادر و دریانوردی اعلام‌کرد: میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی ۹ ماهه نخست سال جاری، معادل ۱۵ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۴۷۹ بود که در این بین سویا رشد ۱۲ درصدی و ذرت رشد ۷ درصدی داشت.

میزان تخلیه گندم از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۲ میلیون ۶۷۳ هزار و ۴۷۴ تن بود. همچنین میزان تخلیه جو طی ۹ ماهه نخست سال جاری معادل ۱ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۴۶۴ تن بود و میزان تخلیه ذرت تا پایان آذر ماه سال جاری معادل ۶ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۶۹۳ تن بود.

همچنین میزان تخلیه شکر نیز تا پایان آذر ماه سال جاری معادل ۳۴۵ هزار و ۱۱۴ تن و میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی مدت مذکور معادل ۷۹۸ هزار و ۱۷۳ تن بود.

البته تعداد کامیون و واگن اختصاص یافته جهت خروج کالاهای اساسی طی ۹ ماهه نخست سال جاری شامل ۶۰۳ هزار و ۴۰۶ دستگاه کامیون و ۱۸ هزار و ۸۳۰ واگن بوده که از تعداد کامیون‌های اختصاص یافته ۵۴ هزار و ۳۰۶ دستگاه به‌صورت حمل یکسره و مخصوص کشتی‌های گندمی، بوده است.

اعزام زائران ایرانی از ۱۰ فرودگاه کشور به بیت‌الله الحرام

رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نشست هم‌اندیشی مدیران کل فرودگاه‌های عامل حج عمره با حضور معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت برگزار شد، گفت: فرودگاه‌های مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، ساری، یزد، بندرعباس، اهواز، کرمان و زاهدان و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بعد از ۹ سال وقفه در اعزام زائران حج عمره، امسال در خدمت مسافران سرزمین وحی خواهند بود.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به بسته اول عملیات اعزام زائران حج عمره به سرزمین وحی گفت: این بسته از ۱۳ دی آغاز می‌شود که در طول این عملیات ۶۲ هزار زائر به کشور عربستان اعزام می‌شوند. این در حالی است که افزایش تعداد پرواز و فرودگاه‌های معین در ادامه عملیات حج عمره دور از ذهن نیست.

رضایی با بیان اینکه طبق برنامه هر کاروان ۱۰ روز در عربستان اقامت دارد، گفت: در عملیات حج عمره امسال، شاهد اعزام چهار پرواز روزانه با ظرفیت هزار تا هزار و ۱۰۰ نفر خواهیم بود.

اعطای وام ساخت مسکن روستایی از (۱۰ دی)

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری مهر، مجید جودی معاون بنیاد مسکن در خصوص ابلاغ وام مسکن روستایی، گفت: بانک مرکزی پرداخت وام ساخت مسکن روستایی به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان را به ۹ بانک ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های ملی، صادرات، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی از فردا (۱۰ دی) موظف به پرداخت تسهیلات به ۳۵۰ هزار متقاضی روستایی هستند گفت: ۱۲۲ همت برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی تخصیص یافته است.

معاون بنیاد مسکن با اشاره به اینکه امسال سقف وام ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون افزایش یافت تصریح کرد: بر این اساس تعداد متقاضیانی که می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند از ۲۰۰ هزار نفر به ۳۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

پل جدید مرزی اتومبیل‌رو آستارا چای افتتاح شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری مهر، در سفر امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان و شهرستان آستارا در مرز با جمهوری آذربایجان، پل آستاراچای با حضور این مقام ایرانی و همچنین شاهین مصطفی‌یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

در این افتتاح، بذرپاش و مصطفی‌یف به‌عنوان رؤسای کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پل جدید مرزی اتومبیل‌رو بر روی رودخانه آستاراچای در مرز آستارا را افتتاح کردند.

عملیات اجرایی این پل مرزی اتومبیل‌رو از فروردین ماه ۱۴۰۱ شروع شد. پل مرزی اتومبیل‌رو آستاراچای به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰.۶ متر با اعتبار ۵.۸ میلیون یورو در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا توسط طرف آذربایجانی احداث شده‌است تا کامیون‌های خالی از این پل و راه دسترسی موقت به پایانه مرزی موقت آستارا، وارد کشور شوند. اما کامیون‌های پر، از پل و پایانه قدیم برای برگشت استفاده می‌کنند.

صدور مجوز واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره اقدام به واردات در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، گفت: در زمینه جاده‌ای و ریلی نیاز به توسعه و نوسازی ناوگان قطعاً وجود دارد تا خدمات مورد انتظار مردم هرچه سریع‌تر پاسخ داده شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در زمینه نوسازی و توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ۱۰ شرکت و کارخانه داخلی تفاهم‌نامه امضا کرده یا در حال انعقاد تفاهم‌نامه است که شامل تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون می‌شود. بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مجوز واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس داده شده و کمیته‌ای مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت تشکیل شده تا از این ظرفیت ایجاد شده توسط قانون استفاده شود.

رشد ۱۱ درصدی محموله ترانزیتی از گمرک آستارا طی ۹ ماهه امسال

محمد رضوانی فر در آستانه افتتاح این پل درباره میزان حمل و نقل کالا از این گمرک، گفت: بهره برداری از پل دوم در مرز آستارا موجب تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی خواهد شد. برای اینکه ابعاد و اهمیت استراتژیک پل جدید و استقرار گمرک و بقیه سازمان‌های خدمات دهنده مرزی بیشتر روشن شود باید به جزئیات حجم عملیاتی که در گمرک آستارا انجام می‌شود، اشاره کنیم.‌

رضوانی فر با اشاره به اینکه مهم‌تر از آمار صادرات و واردات از طریق گمرک آستارا، بحث ترانزیتی است افزود: در ۹ ماهه سال جاری ۱۸۹ هزار تن محموله ترانزیتی از مقصد گمرک آستارا خارج شده است که حدود ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بود. میزان ترانزیت از گمرک آستارا به عنوان مبدا کالاهای ترانزیتی، ۳۷۰ هزار تن بوده که ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

رضوانی‌فر در خصوص تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی از طریق گمرک آستارا در ۹ ماهه سال جاری اظهار داشت: در این مدت ۴۲ هزار و ۱۷۹ دستگاه کامیون حامل کالاهای ترانزیتی و صادراتی از طریق گمرک آستارا وارد و تعداد ۵۱ هزار و ۷۸۷ دستگاه کامیون از این گمرک مرزی خارج شده است.

وی گفت: در ۹ ماهه امسال تعداد کامیون‌های ورودی از این مرز ۱۴ درصد و تعداد کامیون خروجی ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. درآمد گمرک آستارا در ۹ ماهه سال جاری با ۷۲ درصد افزایش به ۱,۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

پل جدید ایران – آذربایجان امروز افتتاح می‌شود

مهرداد بذرپاش امروز (۹ دی‌ماه) در سفر به استان اردبیل و در نشست بررسی مشکلات اعتباری راه‌آهن اردبیل– میانه در ایستگاه راه آهن اردبیل، گفت: ۱۷ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه راه آهن نیاز است که از این میزان ۹ هزار میلیارد ریال برای زیرسازی، ۷ هزار میلیارد ریال برای روسازی و یک هزار میلیارد ریال برای ساختمان هزینه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰۰ متر لاینینگ و ۴۳ کیلومتر ریل گذاری پروژه باقی مانده است، یادآور شد: راه‌آهن میانه – اردبیل از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی و مطالبه به حق مردم استان است و دولت تلاش می‌کند هرچه سریع‌تر این پروژه را به اتمام برساند. سعی ما بر این است که با تأمین اعتبارات از منابع مختلف این پروژه را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

وی گفت: سفر رئیس‌جمهور به استان به تکمیل راه آهن منوط شده است و ضروری است با تأمین اعتبارات لازم در موعد مقرر این پروژه ریلی تکمیل شود تا سفر رئیس‌جمهور هم تحقق یابد.

شناسایی بیش از ۵۳ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن

ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۳ هزار هکتار زمین شناسایی و در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شده است، گفت: در سطح کشور تاکنون ۳۸ هزار هکتار اراضی به محدوده شهرها الحاق شده است. همچنین ۱۶ هزار هکتار زمین در قالب ۱۸ شهرک در کشور مصوب شده که اجرای پروژه‌های آماده‌سازی آنها در دستورکار قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تأمین زمین استان تا حدودی پیش رفته و برای بخش زیادی از متقاضیان زمین تأمین شده مابقی هم با پیگیری و از طریق الحاق، تأمین و در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17453

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: