محقق ایرانی ۴ گونه جدید بیماری سیب را به دنیا معرفی کردند

محقق ایرانی ۴ گونه جدید بیماری سیب را به دنیا معرفی کردند

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همه ساله بیماری شانکر سیب، سطح وسیعی از درختان را از بین می‌برد و خسارت زیادی به باغداران وارد می‌کند تاکنون گونه های مختلف این بیماری به درستی شناسایی نشده بود و به این دلیل سم متناسب با آن هم برای مقابله وجود نداشت، به تازگی دانشمندان کشور گونه  های مختلف این بیماری را شناسایی کردند که ۴ مورد آن برای دنیا معرفی شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ومنابع طبیعی وآموزش کشاورزی استان آذربایجان غربی افزود:‌ « ۸ گونه از جدید از قارچ عامل بیماری شانکر سیب شناسایی شده که ۴ گونه آن برای دنیا جدید بود و بنام کشور عزیزمان ایران در Ncbi (مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری) در آمریکا ثبت و مقاله آن در مجله Fungal biology انجمن قارچ شناسی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ به چاپ رسید.»

وی گفت: «گونه های جدید قارچ عامل بیماری شانکر با اسامی : Citospora iranica، C. ershadii، C. avicennae و C. azerbaijanica نامگذاری شده اند.»

قارچ سیتوسپورا عامل بیماری است که  از نظر پراکنش جغرافیایی و تنوع گونه ای مهمترین عامل شانکر و زوال درختان سیب در کشور شناخته می شود.این بررسی ها در قالب رساله دکتری در ۹ استان عمده تولید کننده سیب از جمله آذربایجان های غربی و شرقی، تهران، اصفهان انجام شده است.

قارچ های بیماریزا در گیاهان از نظر ژنتیکی مدام درحا ل تغییر هستند بنابراین محققان مدام درحال شناسایی آنها و پیدا کردن راهکارهای مقابله با آنها با سموم جدید باشند، سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات بیماری، بسته بندی نامناسب و مشکلات تولید، قبل از رسیدن به سفره مردم از بین می روند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15357

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: