شرایط شرکت های فولادی و سیمانی بورسی چگونه است؟

شرایط شرکت های فولادی و سیمانی بورسی چگونه است؟

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، در چند ماه گذشته بحث خروج شرکت‌های فولادی و سیمانی از بورس کالا در محافل رسمی و دولتی بارها تکرار شده است، با این حال سوال اینجا است که اگر این شرکت‌ها از بورس کالا خارج شوند وضعیت بهتری خواهند داشت؟

نمونه یک شرکت فولادی

یکی از شرکت‌های بزرگ و معروف فولادی در آخرین صورتمالی خود تنها ۱۳ درصد سود ناخالص دارد که با توجه به تورم بالای ۳۰ درصدی در سال گذشته عملاً زیانده محسوب می‌شود، اما این شرکت در جمع بندی عملکرد خود زیان خالص ۱۰۶ میلیارد تومانی را کسب کرده است.

حال اگر فولاد از بورس کالا خارج شود این شرکت با افزایش زیاندهی مواجه خواهد شد، در گذشته که معیار قیمت گذاری فولاد قیمت دستوری بود، بسیاری از شرکت‌های فولادی در حال زیان بودند.

یکی دیگر از شرکت‌های فولادی که در جنوب ایران مستقر است، در ظاهر درآمدهای بالایی کسب کرده است، این شرکت در ۳ ماهه اول سال جاری به میزان ۸,۶۳۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است در صورتی که هزینه‌های این درآمد بسیار بالا بوده و به عدد ۵,۹۲۴ میلیارد تومان رسیده است. سود خالص این شرکت تنها ۱,۷۹۳ میلیارد تومان بوده است. به عبارتی حاشیه سود خالص این شرکت تنها ۲۱ درصد است.

نمونه چند شرکت سیمانی

این وضعیت برای شرکت‌های سیمانی نیز دیده می‌شود به طوریکه یکی از شرکت‌های کوچک سیمانی سال گذشته ۱ میلیارد تومان سود ناخالص کسب کرده بود که در سال جاری با زیان ۳ میلیارد تومانی مواجه شده است و زیان ناخالص این شرکت به عدد ۱۰۶ میلیارد تومان رسیده است.

شرکت دیگر سیمانی که وضعیت بهتری نسبت به این شرکت کوچک دارد توانسته ۲۴۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کند، حال آن که ۱۸۴ میلیارد تومان هزینه عملیاتی آن است، سود ناخالص این شرکت ۵۵ میلیارد تومان بوده که سود ناخالص ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد، در صورتی که سود خالص این شرکت تنها ۲۹ میلیارد تومان است. به عبارت دیگر حاشیه سود خالص این شرکت تنها ۱۶ درصد است که با توجه به تورم ۳۰ درصدی سال گذشته این شرکت دستاوردی نداشته است.

باید تاکید داشت هر آنچه اتفاق افتاده است در شرایط عرضه ین کالاها در بورس است و اگر این شرکت‌ها از بورس خارج شوند رسماً با قیمت‌ها دستوری به ورشکستگی خواهند رسید. همچنین ناگفته نماند که هم اکنون غیر از بخش مسکن بخش خودروسازی و لوازم خانگی نیز از فولاد استفاده می‌کنند به همین دلیل خروج این کالا از بورس وضعیت این صنایع را نیز آشفته‌تر خواهد کرد.

خروج شرکت‌ها از بورس کالا باعث تلنبار زیاندهی خواهد شد

رئیس سازمان بورس اخیراً درباره خروج فولاد و سیمان از بورس کالا گفته است: موضوع تعطیلی بورس کالا در چند سال گذشته همواره مطرح بوده و در چند روز گذشته نیز، بحث خروج سیمان و فولاد از بورس هم مطرح شده است که این مباحث فقط در کوتاه‌مدت به این صنایع، سهامداران و کلیت بازار سرمایه ضربه میزند.

عشقی خاطرنشان کرد: قبل از ورود سیمان به بورس حدود ۷۰ درصد سیمان کشور توسط تقریباً ۲۰ نفر دادوستد می‌شد، حال هر کسی بخواهد به راحتی می‌تواند به هر میزان از بورس کالا سیمان بخرد و انحصاری در این زمینه وجود ندارد. سیمان نیم درصد هزینه تمام شده ساخت و ساز را در برمی‌گیرد و خروج سیمان از بورس به بهانه حل مشکلات مسکن آدرس غلط دادن است؛ چراکه این کار سیمان را گران‌تر به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رساند. تلاش برای خروج محصولات از بورس، به سرمایه هراسی منجر می‌شود.»

برخی از صورتمالی های شرکت‌های فولادی و سیمانی را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این شرکت‌ها وضعیت ایده آلی ندارند و عملاً معامله در بورس کالا باعث نشده محصولات خود را بسیار گران فروخته و سود خوبی کنند.

این شرکت‌ها معمولاً از هزینه‌های بالای ساخت محصولات پایه رنج می‌برند و هر گونه اعمال قیمت دستوری برای آنان مانند سم کشنده بوده و باعث نابودی آنان خواهد شد. در گذشته معمولاً شرکت‌های سیمانی با قیمت‌های دستوری مواجه بوده و زیانده بودند اما در دوره جدید عده‌ای به نام حمایت از ساخت مسکن می‌خواهند با قیمت دستوری شرکت‌ها را به زیاندهی کشانده و تولید را کمرنگ کنند.

شرکت‌های سیمانی و فولادی با حاشیه سود بالا مواجه نیستند و در برخی از موارد سود کسب شده آنان از سود بانکی رسمی کشور کمتر است، یعنی با ساز و کار فعلی این شرکت‌ها کمتر از تورم بازده داشته اند و این که سرمایه‌ها و سودهای این شرکت‌ها را افسانه‌ای معرفی کنیم اشتباه فاحش است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13213

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: