برق بر مدار گاز

برق بر مدار گاز

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، شرکت ملی گاز ایران با ورود به نیم قرن دوم فعالیت خود افزون بر توسعه، ایجاد رفاه عمومی و محرومیت زدایی، بر دیگر محورها از جمله افزایش سهم خود در تجارت جهانی گاز و ایجاد ارزش افزوده نیز تاکید دارد؛ تنوع سبد محصولات تولیدی، گواهی بر این ادعاست. رونق اقتصاد، اشتغال‌زایی و تامین پایدار گاز صنایع و شرکت‌های تولیدی از دیگر مواردی به شمار می‌آید که متأثر از توسعه زیرساخت‌های کلان این سوخت پاک و ارزان است. افزون بر موارد یاد شده، حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی با گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها محقق می‌شود؛ موضوعی که هرساله از سوی نهادهای مختلف مردمی و زیست محیطی با حساسیتی ویژه پیگیری و بر آن تاکید می‌شود.

روزانه معادل ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت؛ گاز در بخش‌های مختلف توزیع می شود؛ حال تصور کنید در صورت استفاده از این میزان فرآورده‌های نفتی عملا امکان تنفس برای هیچ موجود زنده‌ای فراهم نبود!

افزایش ۲۰ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها

بر پایه گزارش مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران، در دو سال گذشته و در دولت سیزدهم، گازرسانی به نیروگاه ها ۲۰ درصد (۳۳ میلیون مترمکعب در روز) و تأمین گاز مصرف‌کنندگان عمده صنعتی نیز ۱۰ درصد افزایش یافته است.

امسال نیز رکوردهای تازه‌ای در بخش گازرسانی به نیروگاه‌ها ثبت شده است که از جمله آنها می‌توان به افزایش میانگین گازرسانی روزانه، بیشترین حجم گازرسانی در یک روز و تعداد روزهایی که شرکت ملی گاز ایران بیش از تعهد و برنامه به این بخش گازرسانی کرده است، اشاره کرد.

بخش نیروگاهی با سهم ۳۳ درصدی از کل مصرف سالانه گاز کشور در کنار مصارف صنعتی، بیشترین سهم را از سبد مصرف گاز طبیعی را به خود اختصاص داده و این در حالی است که با توجه به پراکندگی نیروگاه‌ها در همه استان‌ها، زیرساخت‌های لازم در شبکه انتقال و توزیع گاز به منظور تامین گاز این بخش، از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرایی شده است.

از سوی دیگر، هرساله افزایش مصرف برق با ورود به فصل گرم سال، تأمین سوخت بخش نیروگاهی را مورد توجه قرار می‌دهد که با برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی انجام شده، گاز مورد نیاز این بخش امسال بیش از میزان تکلیفی تامین شد. بر این اساس، شرکت ملی گاز ایران در تعامل حداکثری با وزارت نیرو و شرکت مدیریت شبکه برق ایران با گازرسانی به نیروگاه ها نقش بی بدیلی در حفظ جریان پایدار برق کشور داشت.

گازرسانی بیش از تعهدات به نیروگاه‌ها

درحالی که بر اساس برنامه های تعریف شده، روزانه ۲۷۰ میلیون مترمکعب گاز در روزهای گرم سال برای تحویل به نیروگاه‌ها در نظر گرفته شده بود، به‌طور میانگین ۳۰۸ میلیون مترمکعب گاز به این بخش اختصاص یافت؛ در ادامه این مسیر، گازرسانی به نیروگاه‌ها رکوردهایی تازه ثبت کرد و در برخی روزها شاهد تحویل ۳۲۰ میلیون مترمکعب گاز به این بخش بودیم.

ثبت رکوردهای میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در حالی رقم خورد که هرساله در فصل گرم سال برنامه عظیم تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، تأسیسات تقویت فشار گاز و شبکه‌های تغذیه و توزیع اجرایی می‌شود؛ تعمیراتی که برای تحقق آن بخشی از زنجیره تولید تا توزیع گاز برای تعمیرات باید از مدار خارج شوند با این حال با برنامه‌ریزی، پیش‌بینی و مدیریت کم نظیر، خللی در تامین گاز همه بخش‌ها به ویژه نیروگاه‌ها به وجود نیامد.

نقش آفرینی از بهار

نقش‌آفرینی صنعت گاز در تامین گاز نیروگاه‌ها از بهار امسال رقم خورد و میزان گاز ارسالی به نیروگاه‌ها از ابتدای سال تا پایان خردادماه، به رقم ۲۱ میلیارد و ۸۱۴ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب رشد داشته است.

با در نظر گرفتن مابه التفاوت قیمت گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، افزایش میزان گاز ارسال شده به نیروگاه‌ها در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل؛ بیش از ۵۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است. علاوه بر منافع اقتصادی حاصل از جایگزینی بیشتر گاز طبیعی با فرآورده‌های نفتی، انتشار دی اکسیدکربن در بازه زمانی فوق را به میزان یک و نیم میلیون تن کاهش داده است.

از سوی دیگر، در ادامه این مسیر، گازرسانی به نیروگاه های حرارتی کشور از ابتدای سال تا ابتدای مردادماه بیش از ۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

افزایش ۴۰ درصدی ذخیره سوخت مایع

افزایش حجم تحویل گاز به نیروگاه‌ها در بازه زمانی یادشده، زمینه افزایش ذخیره‌سازی سوخت مایع را فراهم کرد. بر این اساس، در ۴ ماه ابتدای سال، حجم ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه‌ها رشد ۴۰ درصدی ثبت کرد که با افزایش ۳ میلیارد لیتری، در ۴ سال گذشته حدنصاب جدیدی به شمار می رود.

صرفه‌جویی ۱.۵ میلیارد دلاری

افزایش تحویل یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعبی گاز به نیروگاه‌ها و جایگزینی آن با مصرف فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال تا پایان مردادماه افزون بر صرفه‌جویی ارزی بیش از ۱.۵ میلیارد دلاری، کمک شایانی نیز به ناوگان حمل ونقل و پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین حداکثری سوخت سفرهای تابستانی کرده است. مطابق آمار رسمی، گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع در ۶ ماه نخست سال نیز نسبت به مدت مشابه پارسال روند افزایشی داشت.

بر این اساس از ابتدای سال تا پایان تابستان، مقدار گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶ درصد افزایش داشته که این عدد رکوردی قابل‌توجه است.

کاهش ۲۸ درصدی مصرف سوخت مایع

این پایان ماجرا نبود و بررسی گزارش‌های گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نشان داد که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه شاهد افزایش ۱۲ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها بودیم. مصرف گازوئیل و سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور در همین بازه زمانی نسبت به زمان مشابه پارسال به ترتیب ۲۴ و ۲۸ درصد کاهش یافته که به دلیل تزریق بیشتر گاز طبیعی به نیروگاه‌ها بوده است.

رکوردهای گازرسانی در حالی ثبت و محقق شده که بارش رحمت الهی در بعضی از استان‌های شمال و شمال غرب کشور همراه با موج سرما، سبب کاهش دما و افزایش مصرف گاز در این استان‌ها شده، اما خوشبختانه با تلاش کارکنان صنعت گاز در بخش‌های مختلف، هیچ استانی با کاهش فشار یا قطع گاز مواجه نشد.

مجموعه فعالیت‌ها و تأمین پایدار و بیش از تعهد گاز نیروگاه‌ها که در ابعاد مختلف به‌طور مستقیم در زندگی شهروندان تاثیرگذار است وزیر نیرو را بر آن داشت تا از وزارت نفت برای افزایش مقدار تحویل گاز طبیعی به نیروگاه‌های کشور قدردانی کند. بر پایه گزارش‌ها، دی ماه امسال میزان تامین برق صنایع ۲۰ درصد رشد را به ثبت رساند و در همین زمینه در صنایع انرژی بر از جمله فولاد و سیمان تأمین و توزیع انرژی بیش از ۲۹ درصد افزایش یافت که به معنای رشد تولید در این صنایع است. بدون اغراق ثبت این اعداد و ارقام در کارنامه صنعت برق جز با تامین پایدار و حداکثری گاز محقق نمی‌شد و شرایطی فراهم کرد تا وزارت نیرو بدون کوچک ترین مشکلی و نیز بدون خاموشی از اوج مصرف در تابستان با موفقیت عبور کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18817

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: