تأمین و تولید پایدار گاز طبیعی؛ ارمغان صنعت گاز ایران برای نیروگاه‌ها و صنایع کشور

تأمین و تولید پایدار گاز طبیعی؛ ارمغان صنعت گاز ایران برای نیروگاه‌ها و صنایع کشور

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا، مردم ایران در جای‌جای کشور و در روزهای گرم امسال مانند سال ۱۴۰۱ خبری از انتشار جدول‌های خاموشی و بی‌برقی دریافت نکردند؛ کارکنان صنعت گاز با همه توان، هم و غم خود را برای پایداری گاز نیروگاه‌های کشور گذاشتند و سرانجام امروز (اول مهرماه) مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که حجم دریافت گاز از سوی مشترکان نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۸ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

افزایش خیره‌کننده گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع

اما نکته قابل توجه این است که این افزایش مصرف گاز در بخش نیروگاهی و صنایع عمده بوده و وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران با هدف حفظ محیط زیست، تأمین رفاه مردم و افزایش تولید صنایع به‌منظور ارزآوری و اشتغال‌زایی بیشتر نسبت به تأمین و تولید حداکثری گاز اقدام کردند.

مصرف بیش از ۱۱۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در ۶ ماه ۱۴۰۲

سعید عقلی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا اعلام کرد که مقدار مصرف گاز طبیعی در کل کشور در نیمه نخست امسال ۱۱۷ میلیارد و ۵۵ میلیون مترمکعب بوده که سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۳۹ میلیارد و ۱۰ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۲۷ میلیارد و ۸۲۰ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۵۰ میلیارد و ۲۲۵ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی، بر این اساس مصرف گاز بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به زمان مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب(۰.۷ درصد) کاهش یافته است اما مصرف نیروگاه‌ها حدود ۷ میلیارد مترمکعب (۱۶ درصد) افزایش یافت.

از سویی براساس اعلام وزارت نفت، حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در تابستان امسال به‌طور میانگین روزانه ۳۸ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

افزایش یک میلیارد مترمکعبی گازرسانی به صنایع عمده

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران همچنین با تأکید بر تأمین حداکثری گاز صنایع عمده در کشور، از افزایش یک میلیارد مترمکعبی(۴ درصدی) گازرسانی به آنها خبر داد و تأکید کرد: امسال شاهد ذخیره‌سازی حداکثری و به‌موقع سوخت مایع در کشور هم بودیم با این حال به‌دلیل افزایش گازرسانی، مصرف سوخت مایع ۵۷ درصد کاهش یافت.

عقلی در ادامه توضیحاتش به خبرنگار شانا گفت: مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری در ۶ ماه نخست امسال هم ۱۳۲ میلیارد و ۱۸۶ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال حدود ۴ میلیارد مترمکعب (۲.۸ درصد) افزایش یافته است. (گاز تزریقی به خطوط برابر با مصرف گاز در کشور نیست زیرا موارد دیگری مانند صادرات، گاز تزریقی به مخازن نفتی و گازی و سوخت ایستگاه‌ها را هم شامل می‌شود.)

مصرف ۶۱۷ میلیون مترمکعب گاز در آخرین روز تابستان

براساس این گزارش، مجموع مصرف گاز طبیعی کشور در ۲۴ ساعت گذشته و آخرین روز تابستان هم ۶۱۷ میلیون مترمکعب بوده است.

آمادگی ۱۰۰ درصدی برای آغاز روزهای سرد

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در پایان از آمادگی کامل صنعت گاز کشور برای تأمین پایدار گاز در زمستان امسال خبر داد و تأکید کرد: تمهیدهای شرکت ملی گاز ایران در بخش تولید، انتقال و توزیع گاز از ماه‌ها پیش برای زمستان امسال مطلوب پیش رفته و امید است امسال هم مشکلی در تأمین گاز به‌ویژه در بخش خانگی به‌وجود نیاید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12725

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: