هفته‌ای که در راه و شهرسازی گذشت؛ از سودجویی ایرلاین‌ها تا کاهش نرخ تسهیلات بانک مسکن

هفته‌ای که در راه و شهرسازی گذشت؛ از سودجویی ایرلاین‌ها تا کاهش نرخ تسهیلات بانک مسکن

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، علی رغم وعده مسؤولان در خصوص نظارت بر فروش بلیت هواپیما، بر اساس بررسی میدانی خبرنگار مهر حاکی از آن است که این بازار در شرایط خود نابسامانی به سر می‌برد از اواسط دی ماه بلیت مسیرهای پر تردد با افزایش صد درصدی مواجه شد به طوری‌که مسافرین از وضعیت قیمت گذاری بلیت‌ها شاکی بودند. زمانی که دلیل این افزایش را پیگیری کردیم ایرلاین‌ها مدعی شدند دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول ۲ سال گذشته بود. ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود اشرکت‌های هواپیمایی انجام شود.

از دی‌ماه که قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش روبه رو شد که در مقابل موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد که پس از رأی دیوان، بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها، عرضه شد.

پیش از رأی دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی، بازار حمل‌ونقل هوایی با کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی مواجه شد که به نظر می‌رسد چنین موضوعی با هدف و برنامه‌ریزی شده رخ داده تا مسؤولان بالادستی با قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما موافقت کنند.

با موقوف‌الاجرا شدن رأی دیوان عدالت اداری، مجدد بلیت پروازهای داخلی کمیاب و در برخی از مسیرها همچنان نایاب شده است. همچنین معدود بلیت‌های موجود در برخی مسیرهای پروازی نیز با قیمت بالا و به‌صورت بیزینس عرضه می‌شود.

تأمین ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی برای واگذاری

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: طی ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۲ در حوزه آماده سازی زمین اقدامات خوبی انجام شده است. تأمین یک میلیون قطعه زمین روستایی اقدامی تاریخی و بزرگ برای مردم و کشور است و استان‌ها نیز باید نسبت به اتصال متقاضیان به اراضی روستایی اهتمام داشته باشند.

بذرپاش با بیان اینکه در حوزه روستایی هدف گذاری شد تا سال آینده یک میلیون قطعه زمین روستایی تأمین شود، افزود: طبق اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا کنون ۵۰۰ هزار قطعه زمین تأمین شده است.

همچنین آخرین وضعیت واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی، اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری و اجرای طرح کلید به زمین در بافت فرسوده، آخرین وضعیت اتمام و بهره‌برداری از مساکن مهر باقیمانده، آخرین وضعیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تأمین مالی در طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی قرار گرفت.

معرفی ۶۰ هزار خانه خالی تهران به سازمان امور مالیاتی

ابوالفضل نوروزی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به عزم جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی در مقابله با احتکار واحدهای مسکونی، گفت: بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹، وزارت راه و شهرسازی موظف است اقدام به شناسایی خانه‌های خالی کند و هرساله پس از سررسید سال مالیاتی، خانه‌هایی را که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال خالی از سکنه باشند و یا کاربری برای آن شناسایی نشده باشند به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات معرفی کند.

نوروزی افزود: یکشنبه هفته جاری جهت تعیین تکلیف املاک مسکونی و خود اظهاری اشخاص، به بیش از ۳۰۰ هزار مالک پیامک اخطار داده شد که با ورود به سامانه املاک و اسکان، اطلاعات خود را تکمیل، تصحیح و تأیید کنند.

وی افزود: تاکنون تنها در استان تهران طی دو مرحله حدود ۶۰ هزار واحد شناسایی شده برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند. از این تعداد حدود ۳۵ هزار واحد متعلق به شهر تهران است که قطعاً عرضه این واحدهای مسکونی نقش مؤثری در بازار مسکن خواهد داشت.

عدم حضور شرکت‌های خصوصی در حوزه ساخت مسکن

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به مذاکره وزارت راه و شهرسازی با کشورهای خارجی برای ارتقای فناوری نوین ساخت مسکن به داخل کشور گفت: طبق بیان مسئولان وزارت راه و شهرسازی، مذاکرات مختلفی با کشورهای مختلف برای حضور در پروژه‌های ساخت مسکن صورت گرفته است اما به صورت کلی نیاز به حضور کشورهای خارجی برای ساخت مسکن نداریم مگر آنکه سرمایه به کشور وارد کنند، هم اکنون تکنولوژی ساخت، نیروی انسانی متخصص و مصالح ساختمانی کافی برای ساخت مسکن و اجرای پروژه‌های مسکن‌سازی در اختیار داریم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: متأسفانه ما فضا را برای حضور بخش خصوصی فراهم نکردیم و جای آنها در حوزه ساخت مسکن خالی است. بنده معتقدم وزارت راه و شهرسازی باید موضوع صنعتی سازی ساختمان را پیگیری کرده و اجرایی کند. هر چند در برخی از موارد به دلیل بالا بودن هزینه تمام شدن ساختمان‌ها با شیوه‌های ساخت نوین از در مسیر صنعتی سازی موانعی است.

پلکانی کردن اقساط نهضت ملی مسکن

هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، گفت: یکی از مهمترین کارهایی که تاکنون انجام شده است کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد است که با ابلاغ نرخ سود ۱۸ درصد برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن که در اراضی ۹۹ ساله ساخته می‌شود این موضوع تثبیت شده است.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: تفاوت نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در اراضی ۹۹ ساله از ۲۳ به ۱۸ درصد از بخش‌های مختلفی تأمین می‌شود که بخشی از آن از محل قرارداد سپرده گذاری ارزی است که امروز قرارداد آن در صندوق توسعه ملی بین بانک مسکن و صندوق توسعه ملی مسکن به امضا رسید.

عباسی‌اصل افزود: پلکانی کردن پرداخت اقساط گام دیگری بود که برای تسهیل در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به سرانجام رسید. هم اکنون افرادی که تمایل دارند تا تسهیلات نهضت ملی مسکن را در دو سال نخست آن کمتر پرداخت کنند، می‌توانند در دو سال ابتدای این طرح، با اقساط ماهانه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به شکل پلکانی نسبت به پرداخت اقساط اقدام کنند. این رقم برای این بخش از متقاضیان از سال سوم به شکل ساده و بیشتر خواهد بود. این کار با این هدف انجام شد تا با حقوق کارگران این رقم قابل پرداخت باشد.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانک مسکن

سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن در راستای قرارداد سپرده‌گذاری ۲ میلیارد دلاری به منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن، گفت: امروزه شاهد اراده دولت در راستای ساخت و ساز مسکن در کشور هستیم؛ ریاست محترم جمهور کشور به صورت پی در پی در جلسات شورای عالی مسکن شرکت می‌کند و نسبت به همکاری بانک‌ها برای اعطای تسهیلات تاکید دارند.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه تاکید کرد: تا به امروز چنین حجم قراردادی بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها وجود نداشت و این قرارداد بزرگ برای اولین بار در کشور رخ داد.

وی ادامه داد: با استفاده از این تسهیلات قطعاً اقتصاد در کشور رونق چشمگیری خواهد گرفت همچنین ساخت و تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. ۷۰ هزار میلیارد تسهیلات اعطا کردیم و ۳۲۰ هزار واحد توسط بانک مسکن تأمین مالی شد که بنا شد با دریافت این ۲ میلیارد دلار نرخ سود تسهیلات این بانک برای متقاضیان کاهشی شود.

صدور مجوز فروش نفت برای بانک مسکن

مهدی غضنفری مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: در آستانه دهه فجر سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این حرکت را به فال نیک خواهیم گرفت تا این صندوق با حفظ جایگاه ارزی خود بتواند نقش مؤثری در مسکن کشور داشته باشد. صندوق توسعه ملی بر اساس اساس‌نامه خود یک صندوق ارزی است که باید تدابیری در این راستای صورت می‌گرفت که بنا شد این صندوق تا سقف ۲ میلیارد دلار نزد بانک مسکن سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: دو میلیارد دلار منابع ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن با نرخ ۲ درصد سرمایه گذاری می‌شود و در مقابل بانک مسکن مجوز دارد تا به صورت ارزی تسهیلات دهد و مدت زمان این قرار داد ۳ ساله است؛ همچنین باز پرداخت این سرمایه به صندوق توسعه ملی نیز به صورت ارزی خواهد بود.

این مسؤول تاکید کرد: بانک مسکن از طریق این روند اقتصادی و سودی که کسب می‌کند می‌تواند در راستای تسهیلاتی که به مردم اعطا می‌کند سود کمتری دریافت کند.

وی تصریح کرد: دو میلیارد دلار دیگر در روزهای آتی پس‌از اینکه با وزارت نفت به تفاهم رسیدیم به بانک مسکن اعطا خواهد شد تا بانک مسکن مجوز دریافت نفت یا حواله نفتی برای تأمین هزینه‌های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن داشته باشد.

حکم دیوان عدالت اداری شکسته شد

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: در هفته اخیر مشکلاتی بین ایرلاین‌ها و بازار فروش بلیت هواپیما رخ داده بود که بلیت هواپیما با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. چند روز گذشته دیوان عدالت اداری رأی مبنی براینکه شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند آزادانه قیمت گذاری بلیت داشته باشند و قیمت‌گذاری تکلیفی نباشد.

منظری خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی پیگیری‌هایی برای برپا نگه داشتن حکم قبلی و ثابت نگه داشتن قیمت بلیت هواپیما داشتند که این موضوع موجب شد تا برخی از شرکت‌های هواپیمایی همچنان با قیمت قبلی بلیت‌ها را عرضه بازار کنند. البته همچنان تصمیم قاطع برای این مسیر وجود ندارد.

وی افزود: قیمت‌های تکلیفی بلیت هواپیما از دو سال گذشته تا کنون افزایش نداشته و با توجه به افزایش هزینه ایرلاین این قیمت‌گذاری صرفه اقتصادی قطعاً برایشان نخواهد داشت. سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی باید تصمیمات جدی اخذ کنند تا صنعت هوایی کشور با مشکل مواجه نشود. با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما قطعاً بازار بلیت این حوزه سروسامان خواهد گرفت.

تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای توسعه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای

کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: با توجه به نیاز کشور به افزایش ناوگان اتوبوسرانی، برنامه‌ریزی برای تأمین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس و افزودن به ناوگان فعال در این بخش انجام شده‌است. امروز کشور نیازمند کارهای جهادی و بزرگ است و این روحیه خدمت‌رسانی در بدنه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این نشست با اشاره به آسیب‌های جدی شیوع کرونا به فعالان بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی گفت: به دنبال واردات اتوبوس هستیم، اما لازمه اقبال سرمایه‌گذاران به این امر، داشتن صرفه اقتصادی است. با توجه به سرمایه‌گذاری ناوگان، پایانه‌های خصوصی و مراکز معاینه فنی در بخش خصوصی، وظیفه ما تسهیل‌گری و سیاستگذاری مناسب برای تداوم فعالیت فعالان این حوزه است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18639

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: