درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز باید به ثروت تبدیل و سرمایه‌گذاری شوند

رئیس مجلس شورای اسلامی:

درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز باید به ثروت تبدیل و سرمایه‌گذاری شوند

به‌ گزارش اقتصاد کشور به نقل از شانا، محمدباقر قالیباف شامگاه دوشنبه (۱۳ آذرماه) به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه خروجی برنامه هفتم توسعه نتیجه زحمات دولت و مجلس است، اظهار کرد: شاهد بودم از روزهای ابتدای تشکیل دولت و حتی قبل از شکل‌گیری هیئت دولت بحث برنامه هفتم در آن پیگیری می‌شد و رفت و برگشت‌های بسیاری میان دو قوه صورت گرفت که خروجی نهایی آن لایحه برنامه فعلی شده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این مجلس این بود که نمایندگانی از ادوار گذشته و باتجربه در آن بود، هم نیروهای جوان، باسواد و به‌روزی داشتیم که به دانش این کار مسلط بودند و هم بخشی از مجلس را نمایندگانی با سابقه مدیریت اجرایی مثل وزیر، شهردار، استاندار، معاون رئیس‌جمهوری و معاون وزیر تشکیل می‌دادند که ترکیب خوبی است و رهبری نیز از آن یاد کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به دارایی‌های سودآوری که دولت می‌تواند از آن استفاده کند و مولدسازی صورت دهد، تصریح کرد: روش تأمین منابع و جلوگیری از بنگاه‌داری بخش‌های مختلف دولتی نیز مهم است. بحث رابطه دولت و نفت نیز در این بین اهمیت بسیاری دارد.

قالیباف با بیان اینکه نفت از انفال و از سرمایه‌های ما محسوب می‌شود که باید به ثروت تبدیل شود، گفت: بعد از اینکه این موضوعات به ثروت تبدیل شد، باید به‌گونه‌ای در آن سرمایه‌گذاری کنیم که روز به روز برای ما ارزش افزوده ایجاد کند که این موضوع بسیار مهم و اساسی است. برای این کار، در احکام بودجه و سیاست‌های کلان برای قطع وابستگی به نفت هر سال درصدی از بودجه نفت را پیش از دادن به دولت، به صندوق توسعه ملی می‌دهیم که هم‌اکنون ۴۲ درصد دارایی‌های حاصل از فروش نفت و میعانات گازی به صندوق می‌رود.

وی افزود: افزون بر دارایی‌های شرکت ملی نفت ایران، سایر شرکت‌ها، بخش خصوصی، مردم و سرمایه‌هایی که در گاوصندوق‌های مردم یا صندوق‌های امانات در بانک‌ها گذاشته شده است باید به چرخه اقتصاد در سرمایه‌گذاری بازگردد که یکی از نکات مهم و جدی مطرح‌شده در احکام برنامه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان هدررفت در حوزه انرژی تصریح کرد: ما حدود ۱۰۴ میلیارد دلار هدررفت انرژی داریم، ۲.۵ برابر استاندارد کشورهای نیمه‌پیشرفته و حدود ۴ برابر کشورهایی که استاندارد دارند، انرژی را هدر می‌دهیم و این عدد تقریباً برابر با ۳.۵ میلیون بشکه نفت در روز می‌شود.

قالیباف گفت: نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که هدردهی انرژی ما زیاد است. بخشی از این موضوع ناشی از مشکلات صنعت است که باید بهینه کنیم، بخشی نیز به دلیل قیمت ارزانی است که وجود دارد، بخش دیگر نیز مربوط به فرهنگ مصرف ماست.

وی با بیان اینکه ما کمبود گاز برای مصرف در زمستان داریم و در حوزه ذخیره‌سازی مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: سال گذشته با این مشکل روبه‌رو شدیم و طبیعتاً امسال نیز در اوج مصرف با آن روبه‌رو می‌شویم که در این حوزه موضوع صرفه‌جویی بسیار مهم است، اما باید دقت شود که در اولین صرفه‌جویی که انجام شد، منفعت آن را باید مردم ببرند، منظور از مردم نیز خانواده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر فرد سال گذشته در یک خانه مستاجر یا صاحب‌خانه بوده و در همین زمان یعنی هفته دوم آذر گاز مصرفی وی چند مترمکعب بوده و امسال این عدد را کاهش داده، باید از این کاهش مستقیم منفعت ببرد، فارغ از اینکه فرد مستاجر یا صاحب‌خانه است. وقتی فرد منفعت می‌برد حتما دولت چند برابر این فرد منفعت خواهد برد.

قالیباف گفت: هم‌اکنون اگر بخواهیم به تولید یک مترمکعب گاز اضافه کنیم، باید ۸ دلار سرمایه‌گذاری کنیم، اما اگر بخواهیم صرفه‌جویی کنیم و بخواهیم صنعتمان را بهینه کنیم به حدود ۷۰ سنت یعنی کمتر از یک دلار نیاز داریم و اگر مردم بخواهند خودشان صرفه‌جویی کنند، بخش عمده‌ای از این صرفه‌جویی با فرهنگ خودشان و طبیعتاً بخاری مناسب‌تر و رعایت فصل ۱۹ ساخت ساختمان محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع دیده می‌شود که بخاری‌مان روشن است و پنجره را باز می‌گذاریم، اظهار کرد: ما ناترازی در حوزه پولی، مالی، ناترازی بودجه و ناترازی آب داریم، اما یکی از مهم‌ترین ناترازی‌های ما ناترازی در انرژی است و این موضوع نیز در اوج ناعدالتی است، از این رو ما در این برنامه (برنامه هفتم توسعه) به‌گونه‌ای پیش‌بینی کردیم که بدون اینکه درباره قیمت بحث کنیم، منفعت مردم و دولت دیده شده است و سرمایه‌ای که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است، بتوانیم بخشی از آن را در طول برنامه به چرخه سرمایه‌گذاری و ثروت بازگردانیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16059

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: