برخی سازه‌های غیرمجاز گزارش نمی‌شود

یک کارشناس مسکن مطرح کرد؛

برخی سازه‌های غیرمجاز گزارش نمی‌شود

یک کارشناس مسکن گفت: وقتی ساختمان در شرایط غیرمجاز ساخته می‌شود طبعا به دلیل سرعت عمل و به خاطر دور زدن قانون، بنا از استحکام و استاندارد لازم برخوردار نیست و ضوابط کاملا زیر پا گذاشته می‌شود. این‌جاست که آسیب‌پذیری ساختمان بالا می‌رود.

حسن محتشم  اظهار کرد: حوادثی مثل فروریزش ساختمان که در سال‌های اخیر افزایش یافته معمولا از کم‌کاری چند دستگاه نشأت می‌گیرد. در مناطقی که ساخت و ساز ممنوع است و شهرداری مجوز نمی‌دهد بعضا به دلایلی مثل طمع اقتصادی یا نیاز افراد به سرپناه شاهد این هستیم که بناهایی احداث می‌شود و معمولا شهرداری برای تخریب ورود می‌کند. با وجود این‌که ماموران شهرداری، سرپرست ماموران یا به اصطلاح نایب شهرداری در تمام خیابان‌ها حضور دارند و بناها را رصد می‌کنند یکدفعه می‌بینیم که یک ساختمان احداث می‌شود و گزارش نشده است.

عضو هیات رییسه انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: ساخت و ساز تابع قوانینی تحت عنوان مبحث مقررات ملی ساختمان است و سازمان نظام مهندسی نقش مجری این مبحث را دارد که بعضا به وظیفه‌ی خود به درستی عمل نمی‌کند.

به گفته محتشم، سازمان نظام مهندسی اذعان دارد که ابتدا تا انتهای مراحل احداث بنا به چهار تا پنج گزارش ختم می‌شود و مسئولیت ناظر به اتمام می‌رسد. مجری ذی‌صلاح تعیین کرده‌اند که شرایط مهندس ناظر را پیدا کرده و به امضای یک برگه بسنده می‌کند. مجریان، مسئولیت اجرا را قبول می‌کنند اما در واقع مجری نیستند بلکه متصدی یک برگه هستند.

محتشم، حلقه‌ی دوم نظارت را مدیریت شهری دانست و گفت: شهرداری‌ها از ابتدای فرآیند ساخت حاضر هستند و وظیفه‌ی نظارت بر اجرای ساختمان‌ها را بر عهده دارند که در این بخش نیز شاهد قصوراتی هستیم. بنا به صورت غیرقانونی به مراحل پایانی پیشرفت فیزیکی می‌رسد و تازه شهرداری برای تخریب می‌آید؛ این به معنی هدررفت منابع کشور است.

وی تصریح کرد: وقتی ساختمان در شرایط غیرمجاز ساخته می‌شود طبعا به دلیل سرعت عمل و به خاطر دور زدن قانون، بنا از استحکام و استاندارد لازم برخوردار نیست و ضوابط کاملا زیر پا گذاشته می‌شود. این‌جاست که آسیب‌پذیری ساختمان بالا می‌رود.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که عامل دیگر حوادث ساختمانی به مراحل  نگهداری و بهره‌برداری مربوط می‌شود گفت: بعد از احداث بنا موضوع بهره‌برداری و نگهداری آن به صورت ایمن و اصولی مطرح است. اولا باید بهره‌برداری مطابق با مجوز ساختمان باشد. مثلا بنای تجاری نباید به مصارف دیگر اختصاص یابد.

به گفته محتشم، مرحله‌ی نگهداری از روز اول اتمام ساختمان آغاز می‌شود. بهره‌برداران باید با مراقبت دائم تلاش کنند ساختمان دچار فرسودگی  نشود یا ایمنی آن به مخاطره نیفتد. در ساختمان‌های قدیمی ممکن است نیاز به بازسازی‌هایی باشد و تجهیزات به‌روز شود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11603

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: