آیین‌نامه جدید تعرفه‌های گاز تصویب شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز:

آیین‌نامه جدید تعرفه‌های گاز تصویب شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: آیین‌نامه جدید تعرفه‌های گاز تصویب شده و به‌زودی جزییات آن اعلام می‌شود.

مجید چگینی امروز در جمع خبرنگاران در نخستین همایش مقاوم‌سازی تاسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور با بیان اینکه در مصوبه جدید، تعداد پلکان‌های مصرفی تغییر کرده و برای مشترکان خوش‌مصرف، مشوق‌هایی لحاظ شده است، اظهار کرد: تعرفه جدید به تصویب هیات دولت رسیده و آیین نامه ابلاغ شده است.

وی افزود: شرایط نسبت به سال گذشته بهتر شده و دامنه مصرف نسبت به پله‌هایی که قبلا بود تغییر کرده است.

آیین نامه جدید برای تشویق مشترکان خوش مصرف

چگینی در پاسخ به سوال ایسنا، در خصوص برنامه شرکت گاز برای تشویق مشترکان خوش مصرف گفت: آیین نامه جدید تشویق هم برای مشترکان در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در خصوص آخرین وضعیت قرارداد واردات گاز از ترکمنستان، اظهار کرد: در حال مذاکره هستیم و مذاکرات ادامه دارد.

پرداخت بدهی گازی عراق؛ مشکل انتقال وجه از بانک عراق 

وی همچنین درخصوص بدهی گازی عراق نیز، اظهار کرد: وزارت برق عراق بدهی‌ها را پرداخت کرده، اما مشکل ما انتقال وجه از بانک عراق است. وزارت برق عراق کل بدهی را پرداخت کرده و میزان بدهی صفر شده است.

چگینی در پاسخ به سوال ایسنا، در خصوص تامین سوخت نیروگاه ها، گفت: اکنون روزانه ٣٠٩ میلیون متر مکعب سوخت به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود، بالاترین گاز را در این دوره به نیروگاه‌ها تحویل دادیم.به گفته وی در سال جاری میزان گازی که به نیروگاه‌ها تحویل داده می شود که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

نقشه کامل مقاوم‌سازی صنعت گاز تدوین می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز، همچنین در این همایش با اشاره به اهمیت مقاوم سازی در صنعت گاز اظهار کرد: شرکت ملی گاز مسئولیت سنگینی دارد و مجموعه تاسیساتی که در بخش تولید، انتقال و توزیع در این صنعت موجود است به گونه‌ای است که ۷۰ درصد انرژی کشور را تامین می‌کند و اکنون این شرکت یکی از شرکت‌های برتر دنیا به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: علاوه بر تامین نیاز بخش خانگی و تجاری نیاز صنایع بزرگ کشور که محور اصلی تولید هستند را نیز تامین می‌کنیم، لذا مقاوم سازی این تجهیزات برای این‌که خللی در امر خدمت رسانی ایجاد شود امری مهم و ضروری است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز مقاوم سازی ابعاد مختلفی دارد و صرفا نباید از بعد فیزیکی به آن نگاه شود چرا که مقاوم سازی نیروی انسانی اهمیت بیشتری دارد. در زمستان سال قبل شاهد اقدامات جهادی برای تعیین گاز از سوی نیروی انسانی بودیم و همین موضوع اهمیت این مساله را نشان می‌دهد.

چگینی با تاکید بر این‌که مقاوم سازی در حوزه پدافند غیرعامل نیز اهمیت دارد، تصریح کرد: مولفه‌هایی که برای پدافند غیرعامل تعریف شده پیشگیری و ایجاد آمادگی در مواقع بحران است. در این راستا تجربیاتی در دنیا وجود دارد که باید از آنها الگو بگیریم به نظر می‌رسد که در این حوزه باید فعال‌تر عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اضافه کرد: اگر قرار است یک برنامه بلندمدت را در نظر بگیریم باید تمام عوامل را در کنار هم قرار دهیم چرا که مقوله مقاوم سازی یک مقوله دراز مدت است که باید متناسب با رشد علم و فناوری به آن نگاه شود.

چگینی با بیان این‌که استفاده از الگوهای جهانی برای ما بسیار اهمیت دارد و به طور جدی باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در سندی که تدوین می‌شود می‌بایست ضمن استفاده از پتانسیل‌های علمی از تجربیات جهانی نیز استفاده شود تاسیسات ما در یک بخش بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در منطقه عسلویه سرمایه‌ گذاری شده است و در مجموع در کشور سرمایه عظیمی وجود دارد که باید تلاش جدی برای حفظ میلیاردها دلار سرمایه کشور صورت گیرد.

وی با بیان این‌که بیش از ۴۷۵ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی در کشور داریم که باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود، اظهار کرد: با ایجاد مقاوم سازی می‌توانیم از ظرفیت‌های جدید برای تجهیزات داخلی در این حوزه استفاده کنیم که این موضوع مهمی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این که باید نگاه فرابخشی در این حوزه وجود داشته باشد، اظهار کرد: در برنامه هفتم کشور نیز باید این مساله مورد توجه قرار گیرد البته در ابعاد دیگری در صنعت گاز اکنون در حال برنامه ‌ریزی هستیم.

چگینی با بیان این‌که موضوع هوشمندسازی باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: تعویض کنتورهای معمولی با کنتورهای هوشمند، تعویض بخاری‌های راندمان پایین با راندمان بالا را در دستور کار داریم همچنین برنامه جامعی را برای مباحث آموزشی و فرهنگ سازی در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت گاز در پاسخ به سوالی درباره خطوط خطرآفرینی که باید تسهیل شود گفت: چنین چیزی نداریم، اما با توجه به این‌که خطوط ما در سراسر کشور گسترده شده طبیعی است که از گسل‌ها و مناطق پرخطر هم این خطوط عبور کرده باشد اما همیشه تمامی خطوط مورد رصد و پایش همکاران ما قرار می‌گیرد و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

چگینی با اشاره به میزان ناترازی گاز در زمستان امسال تصریح کرد: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته حداقل ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی خواهیم داشت و پیش بینی کرده‌ایم که با بحث بهینه‌ سازی و ذخیره سازی که اکنون به طور روزانه در حال انجام است بتوانیم به کاهش ناترازی کمک کنیم.

ذخیره سازی روزمینی با روش‌های مختلف در دستور کار

وی اضافه کرد: دو مخزن ذخیره سازی زیرزمینی داریم که اکنون در حال ذخیره سازی است و می‌توانیم مانند سال گذشته از آنها استفاده کنیم. همچنین ذخیره سازی روزمینی با روش‌های مختلف در دستور کار است و در این حوزه با صنایع کل کشور مکاتباتی را انجام داده‌ایم و بخش‌هایی که اعلام آمادگی کردند می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند.

چگینی ادامه داد: این بخش‌ها می‌توانند مخازن ذخیره سازی را ایجاد کنند و ما نیز در مقابل قول می‌دهیم که به آنها کمک کنیم اما لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت به این حوزه وارد شود و در محل‌هایی که انرژی‌بر هستند یا شبکه‌های صنعتی وجود دارند از این روش‌های نوین استفاده کنیم. شرکت ملی گاز نیز تشویق‌های را در این زمینه در نظر گرفته که شیوه‌نامه آن ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز در خصوص تمدید قرارداد گاز با ترکیه نیز اظهار کرد: مذاکرات با این کشور در حال انجام است، اما با توجه به این‌که این قرارداد تا سال ۲۰۲۶ ادامه دارد برای تمدید آن زمان داریم اما باید گفت که این کشور درخواست تمدید را کرده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11215

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: