کارفرماها دیگر “کارگر ساده” نمی خواهند

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران:

کارفرماها دیگر “کارگر ساده” نمی خواهند

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه امروز اکثر کارفرمایان دیگر به دنبال کارگر ساده نیستند و به کارگر حرفه ای و کاربلد نیاز پیدا کرده اند، تدوین یک برنامه راهبردی و دورنمای بازار کار آینده جوانان توسط وزارتخانه های آموزش و پرورش، کار و علوم و تحقیقات را خواستار شد.

سمیه گلپور در گفت و گو با ایسنا، با تبریک هفته ملی مهارت بر لزوم ارتقاء سطح مهارت کارگران و نیروهای کار تاکید کرد و گفت: بدون تردید ارتقای سطح مهارت نیروی کار هم در افزایش بهره‌وری فرد و بهره‌وری بنگاه اقتصادی موثر خواهد بود و هم به افزایش کیفیت تولید منجر خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه با عدم وجود نیروی ماهر در کشور رو به رو هستیم و آن نیروی ماهر و کارآزموده در داخل هم کم است و در فکر رفتن به کشورهای دیگر است. در بحث مهارت افزایی یکی از مولفه‌های اصلی این است که امکان مهارت آموزی را برای همه اقشار نوجوان و جوان و کسانی که قرار است وارد عرصه اشتغال و بازار کار شوند، در حوزه های صنعت، خدمات و تولید فراهم کنیم.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آگهی های درخواست نیروی کار کمتر عنوان “کارگر ساده” می بینیم و کارفرمایان اکثرا به دنبال نیروی کار ماهر یا کارگر حرفه‌ای هستند، حتی کارخانه‌های بسیاری به ما مراجعه می‌کنند و درخواست چند نیروی متخصص و کاربلد می‌دهند ولی فاقد چنین نیروهایی هستیم، از طرفی تعهدی که آن کارگاه یا کارخانه در بحث تامین معیشت نیروی حرفه ای و متخصص باید داشته باشد را نمی بینم.

گلپور با بیان اینکه مهارت آموزی باید از سنین پایین و دوران مدرسه آغاز شود، گفت: در بدو ورود فرزندان به مدارس این نقد جدی وارد است که مهارت آموزی که منجر به کسب اشتغال و ساختن آینده جوانان شود، در برنامه اصلی آموزش و پرورش دیده نشده یا به شکلی نبوده که عملیاتی شود. عمده دروسی که ارایه می شود، یکسری محفوظات کلی است که بچه ها یاد می گیرند و هیچ ارتباطی بین این دروس با افزایش مهارت‌هایشان یا کسب مهارت‌های اجتماعیشان وجود ندارد.

وی چرخه ارایه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای در هنرستان‌ها را کامل ندانست و گفت: ممکن است هنرستان‌ها بخشی از فرایند مهارت افزایی را تامین کنند ولی حلقه مفقوده‌ای بین آنچه که افراد در هنرستان‌ها در مقطع دبیرستان یا مراکزی که قرار است مهارت آموزی کنند وجود دارد، از این رو نیازمند ساماندهی یکپارچه در این زمینه هستیم.

این مقام مسئول کارگری با تاکید بر همراهی و هم افزایی سه وزارتخانه آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری در بحث مهارت آموزی اظهار کرد: این سه وزارتخانه نقش کلیدی دارند و باید با یکدیگر یک برنامه، دورنما و چشم انداز مدون و مشخص را در خصوص مهارت آموزی و مهارت افزایی و آینده بازار کار جوانان بنویسند تا افراد از سنین پایین مهارت را فرا گرفته و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه بدون هیچ دغدغه‌ای وارد بازار کار شوند.

وی طرح “تابستانه مهارت” را مطلوب و اثربخش دانست اما تاکید کرد که خروجی آن باید نتیجه بخش باشد و در حد یک دوره کوتاه آموزشی نباشد بلکه به حرفه آموزی دانش‌آموزان و آشنایی آنها با محیط کسب و کار منجر شود.

گلپور ادامه داد: در وزارت کار بخشهایی مثل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و دانشگاههای علمی کاربردی را داریم ولی نخ تسبیحی نیست که آنها را به هم متصل کند و یک متولی می‌خواهد.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: وزارت کار باید در این زمینه تولیگری و این سازمان‌ها و بخشها را در یک راستا به خط کند و پیوندی بین آنها ایجاد کند که از اساس اصل استعدادیابی فرزندان این مرز و بوم به درستی انجام شود تا هم عمرشان بیهوده نگذرد و هم مهارت‌هایی که اکنون مورد نیاز است سریعتر فرا گرفته و وارد بازار کار شوند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11504

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: