آغاز اتصال منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به ۲۵۰۰ هکتار پس‌کرانه

آغاز اتصال منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به ۲۵۰۰ هکتار پس‌کرانه

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، بازدید نمایندگان رسانه‌های کشور از طرح توسعه بندر شهید رجایی، عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری و فله، برج مرکز ترافیک دریایی vts، فاز سوم طرح توسعه بندر کانتینری شهید رجایی و توسعه پس‌کرانه این بندر انجام شد.

بندر شهید رجایی ۲۴۰۰ هکتار پس کرانه دارد، ۲۷۰۰ هکتار هم به زودی به پس کرانه شهید رجایی اضافه می‌شود. مساحت بندر شهید جایی ۵۷۰۰ هکتار است، در این بندر از نظر تجاری ۵.۵ میلیون teu (واحد شمارش کانتینر بر اساس حجم) ظرفیت وجود دارد.

طبق اعلام مسئولان، با طرح توسعه بندر شهید رجایی در فاز سوم، ظرفیت بندر به ۸ میلیون teu افزایش می یابد و کشتی با ظرفیت ۱۷۰۰۰ teu قابلیت پذیرش دارد.

* ظرفیت سالانه ۲۴ میلیونی جابه‌جایی مسافر دریایی در هرمزگان

در حاشیه این بازدید، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان هرمزگان ۱۴ جزیره و بیشترین مرز آبی را بین استان‌های دریایی کشور دارد.

حسین عباس‌نژاد ادامه داد: عملیات تخلیه و بارگیری کل بنادر کشور بیش از ۲۰۰ میلیون تن است که سهم استان هرمزگان بیش از ۱۰۰ میلیون تن و ۵۷ درصد کل بنادر کشور است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: ۷۲ بندر کوچک و بزرگ ذیل اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان فعال است، ما در استان بندر ۱۰۰ درصد خصوصی داریم که بندر آفتاب است، جزیره قشم ما، ۳۶ بندر مسافری و نفتی و باری دارد.

وی اضافه کرد: ۳۰۰ سازه دریایی با تنوع مختلف در استان هرمزگان فعال است، ظرفیت جابه‌جایی مسافر دریایی در استان ۲۴ میلیون نفر در سال و ظرفیت کانتینری ۷ میلیون teu است.

عباس‌نژاد تصریح کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر استان ۱۸۱ میلیون تن، ظرفیت کانتینری ۶ میلیون teu است و در فاز بعد به ۸ میلیون teu می رسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: ظرفیت فعلی بندر با احتساب اسکله نفتی ۱۴۵ میلیون تن است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ سهم بنادر هرمزگان در تخلیه و بارگیری نفتی کشور ۳۵ درصدی، در بخش کانتینری سهم بندر شهید رجایی ۸۴ درصد، در بخش کالای غیر نفتی سهم ۵۶ درصدی و در بخش مسافری با جابه‌جایی ۲۱.۹ میلیون مسافر رسد ۴۷ درصدی داشت.

* سهم ۸۸ درصدی بندر شهید رجایی در بارگیری کانتینری دریایی کشور

وی گفت: در ۷ ماهه ۱۴۰۲ میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهید رجایی ۸۸ درصد کل کشور بود و سهم غیر نفتی ۶۰ درصد کل کشور با ۲۰ درصد رشد بود.

* قرارداد سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومانی در بندر شهید رجایی امضا می‌شود

عباس‌نژاد اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در بندر به صورت bot و شامل مواردی نظیر نفتی، کانتینری، سیلوی غلات و غیره است.

وی گفت: ۳۵ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داریم که ۲۸ آذرماه‌ همه منعقد می‌شود، خطوط لوله نفتی بندر خلیج فارس، احداث مخازن نفتی نگهداری از فرآورده‌های نفتی و مجتمع گردشگری بندر شهید حقانی، برخی از این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

* صدور مجوز ۸۰۰۰ شناور صیادی در ۴ ماه از طریق درگاه ملی مجوزها

وی بیان کرد: امسال از طریق درگاه ملی صدور مجوز ۸۰۰۰ شناور فاقد مجوز صید صیادی در ۴ ماه صادر شد.پیش از این در مدت ۱۰ سال ۱۰۰۰ مجوز صادر شده بود.

وی گفت: امروز ۴۲۰۰ شناور ثبت و ۲۲۰۰ شناور بازرسی برای ثبت شده است.

*۱۵۰۰ میلیارد تومان به ساخت ۵۰ شناور مسافری اختصاص می‌یابد

وی اظهار داشت: از محل تسهیلات وجوه اداره شده برای توسعه ناوگان تجاری امسال در بندر شهید حقانی و استان هرمزگان با ساخت ۵۰ فروند شناور مسافری تحول جدیدی در حوزه گردشگری دریایی ایجاد می‌کنیم.۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۸۰ درصد آن را ما تسهیلات می‌دهیم.با هماهنگی تعاونی متقاضیان و وزارت صمت تا پایان سال اولین ساخت و ساز شناورها را شروع می‌کنیم، ساخت شناور ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد.بنابراین پیش بینی می‌شود این پروژه ۲.۵ سال به طول بینجامد.

وی افزود: تلاش می‌شود مقاصد جدید مسافری را در استان راه‌اندازی کنیم همچنین راه‌اندازی مسیر دریایی مسافری بندرعباس به شارجه و بندر لنگه به دوبی در حال بررسی هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد،: در حال حاضر ۵۰۰۰ صندلی مسافری دریایی در قالب ۵۲ فروند شناور داریم.در توسعه ناوگان جدید، هم نوسازی و جایگزینی داریم، هم ناوگان جدید اضافه می‌شود.

وی گفت: تلاش می‌کنیم مسافرت‌های دریایی اقتصادی شود.

* آغاز ساخت پل اتصال اراضی ۲۵۰۰ همکتاری پس‌کرانه به بندر شهید رجایی

وی اظهار داشت: اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پشتیبانی بندر شهید رجایی سالهاست مصوبه هیات وزیران دارد و به عنوان منطقه ویژه، به بندر شهید رجایی اضافه می‌شود، در دولت سیزدهم این موضوع به صورت جدی پیگیری شد.

وی افزود: قرارداد ساخت اولین پل اتصال بندر شهید رجایی به اراضی ۲۵۰۰ هکتاری کلنگ زنی شده است، رقم ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان بنادر برای این پل تامین شده است، ۱۴۲ هکتار از این پروژه بزرگ، در گام اول شروع می‌شود تا سامان‌دهی تالاب‌ها انجام شود.

* ۴۰۰ هکتار از پس‌کرانه ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی آماده می‌شود

وی گفت: ۲ سرمایه‌گذار داریم که هر کدام در ۱۳۳ هکتار پسکرانه سرمایه‌گذاری می‌کنند و جمعا ۴۰۰ هکتار از پسکرانه ۲۴۰۰ هکتاری در گام اول آماده می‌شود.

وی گفت: موضوع بندر مکران را فعال کرده‌ایم، زمین در حال آماده‌سازی است، استقرار در همان بندر را آغاز کرده‌ایم، بخش عمده امکانات انجام شده است، وزارت نفت آنجا فعال است و خط لوله نفت خام از کوه مبارک احداث می‌کند.

* آغاز عملیات اجرایی بندر جدید لنگه

وی افزود: عملیات اجرایی بندر جدید لنگه آغاز شده است، در ۳۵ کیلومتری بندر فعلی لنگه بندرحدید ایجاد می شود تا کشتی‌های ۵۰ هزار تنی قابلیت پذیرش داشته باشد.

عباس‌نژاد تصریح کرد: مطالعات در قالب طرح جامع بندر جدید لنگه در حال انجام است.نقطه‌گذاری و محل حوضچه مشخص شده است و آغاز مطالعات ساخت موج‌شکن آن به‌زودی شروع می‌شود.

* امسال ۳ پروژه دریایی گردشگری در هرمزگان آغاز می‌شود

وی بیان کرد: ۳ پروژه گردشگری دریایی امسال کلنگ زنی داریم، در بندر نخل ناخدا ۳.۵ کیلومتر اسکله ایجاد شد، در جزیره هرمز و بندر شهید حقانی این سه پروژه اجرا می‌شود.

* کانتینرهای متروکه تا سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شد

وی در پاسخ به سوال فارس اظهار داشت: در موضوع رسوب کالا و کالای متروکه، مشکلاتی در بندر شهید رجایی داشتیم‌ و‌ توانستیم مشکلات را حل کنیم، با هماهنگی گمرک‌ جمهوری اسلامی و سازمان اموال تملیکی، همه مصوبات سفر معاون اول رییس‌جمهور اجرایی شد.

وی افزود: در موضوع رسوب کالا ظرفیت‌های بندر، اسناد کالا، تعرفه بندر و غیره مواردی موثر بود.اگر ۱۴۰ هزار teu کانتینر روزانه در محوطه پشتیبانی باشد محوطه متوقف می‌شود بنابراین باید سریع تخلیه بشود.نباید بیش از ۷۰ درصد این ظرفیت پر شود. ۱۲۵ هزار کانتینری به صورت عملیاتی ورود کرده بود. در محوطه‌های پشتیبانی ما با همکاری همه متولیان، این رقم به ۸۵ هزار کانتینر رسید که این کانتینرها هم عملیاتی است.

وی اضافه کرد: پیش از این ۳+۱ ماه ماندگاری کالا، به‌ عنوان متروکه و اموال تملیکی محرز می‌شد که با دستور معاون اول رئیس‌جمهور به ۲+۱ ماه ماندگاری کاهش یافت.

عباس‌نژاد اضافه کرد: کانتینرهایی که تا سال ۱۴۰۰ در محوطه پشتیبان مانده بود تخلیه شد، بخشی از بقیه را هم اموال تملیکی در حال تعیین تکلیف است، برخی از کانتینرها را هم صاحبان کالا تعیین تکلیف کرده‌اند.

وی گفت: بندر چند منظوره ابوموسی در حال تکمیل است و ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16119

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: