کنترل جدی پلتفرم‌های دخیل در بازار مسکن

کنترل جدی پلتفرم‌های دخیل در بازار مسکن

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر؛ داوود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران با اشاره به اینکه پلتفرم‌های خانه‌یابی باید حذف یا بازرسی شوند، گفت: امروز بیش‌از ۱۲۵ میلیون گوشی هوشمند همراه در دست عموم مردم وجود دارد و فردی بدون هیچ‌گونه مجوز یا تخصصی اجازه در فضای مجازی و برخی اپلیکیشن‌های خانه‌یاب، مسکن خرید و فروش یا رهن و اجاره می‌کنند که موجب تشدید در تقاضای مصرفی بازار مسکن می‌شود.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در ادامه تاکید کرد: البته موضوع مسکن در کشور مهم است زیرا مصرف‌کننده مردم هستند و هرگونه پلتفرمی که موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن شود، مضر خواهد بود و قطعاً دراز مدت نیز تبعات جدی در بازار مسکن در پی خواهد داشت. اکو سیستم بازار تجارت متفاوت با سال‌های اخیر شده است و فضای مجازی نیز هم‌اکنون قسمتی زندگی عموم را به خود درگیر کرده است و باید بدانیم اگر این اکوسیستم در حال حاضر کنترل نشود و بر اساس چهارچوب و مقررات پیش‌نرود، خطرات جدی بازار مسکن را تهدید خواهد کرد.

آمادگی خارجی‌ها برای ساخت مسکن در ایران / متری ۳۰۰ دلار

حسن تیزمغز نماینده وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره‌ای تأمین مصالح از معدن تا ساخت در خصوص عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا، گفت: باید در حوزه ساخت و ساز مسکن قدم‌های مؤثری برداریم تا شاهد تأثیرات مثبت آن در راستای اجرای طرح ۴ میلیون مسکن داشته باشیم.

وی در خصوص ساخت مسکن با شرکت‌های خارجی، افزود: طی جلساتی با شرکت‌های خارجی برگزار شد قرار بر این است تا زمین در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد و در کنار زمین مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز از داخل کشور است.

تیزمغز افزود: طبق توافقی که با شرکت‌های خارجی صورت گرفته قیمت ساخت هر واحد مسکونی ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار برآورد شده است و چینی‌ها مشتاق مشارکت در ساخت و ساز کشور هستند.

ابوالفضل نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره‌ای تأمین مصالح ساختمانی از معدن تا ساخت، در راستای ماندن یا برداشتن سیمان و فولاد در بورس کالا، گفت: در حوزه ساخت مسکن باید تا جایی که امکان دارد قیمت مصالح ساختمانی کاهش یابد زیرا یکی از هدف‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون مسکن بر اساس وعده رئیس جمهور کشور است.

مشاور بذرپاش در پایان تاکید کرد: به طور متوسط هزینه فولاد در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن حدود ۱۶ درصد است پس تأثیر بالایی در این راستا خواهد داشت؛ ورود سیمان و فولاد در بورس موجب افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت آن نسبت به هزینه تمام شده آن در محل تولید است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم آئین اهدای زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر در استان تهران در خصوص همکاری دستگاه‌ها برای واگذاری اراضی به طرح نهضت ملی مسکن، گفت: طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، چنانچه وزارت راه و شهرسازی تشخیص دهد، زمینی امکان ورود به چرخه ساخت و ساز دارد به چرخه تولید مسکن وارد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مجتمع‌سازی تنها در شهرهایی که زمین وجود ندارد و متقاضی فراوان است انجام می‌شود، گفت: در استان‌های دارای زمین برای ساخت مسکن به شکل تک طبقه، حیاط دار و کم تراکم برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت خوابگاه‌های متأهلی و ساخت مسکن برای اعضای هیأت علمی افزود: برای ساخت مسکن و خوابگاه‌هایی متأهلی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توافق انجام شده و به زودی اجرایی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در آستانه سالروز میلاد حضرت محمد (ص) در قالب طرحی با عنوان پویش پیامبر رحمت ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران واگذار شد.

این گزارش حاکی است زمین‌های تحویلی رایگان است و فقط از کسانی که دارای سه فرزند هستند پول آماده‌سازی دریافت می‌شود اما خانوارهای دارای چهار فرزند و بیشتر از پرداخت پول آماده‌سازی زمین‌ها نیز معاف هستند.

در راستای اجرای طرح حمایت از جوانی جمعیت، زمین رایگان برای خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر در نظر گرفته شده است.

متقاضیان دارای سه فرزند و بیشتر که فرزند سوم و بیشتر آنها از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به بعد متولد شده برای ثبت نام دریافت تسهیلات حوزه زمین و مسکن به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند.

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره بر اینکه قیمت سیمان نقش تعیین کننده‌ای در نرخ تمام شده طرح نهضت ملی مسکن ندارد، گفت: سیمان تأثیر چندانی در قیمت تمام شده مسکن ندارد و مجموع سهم قیمت سیمان در ساختمان‌سازی حدود ۴ درصد است و اگر دولت بخواهد تمام قیمت‌ها به صورت دستوری لحاظ کند کاهش جزئی از قیمت سیمان را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: سیمان و فولاد دو موضوع مجزا بهم هستند اگر فولاد از بورس کالا خارج امکان احتکار آن زیاد است بدین ترتیب باید در بورس کالا بماند تا فروشنده و خریداران آن شفاف باشد اما انبار و احتکار سیمان از درصد پایینی برخوردار است پس در بورس بماند یا خارج شود فرق چندانی نخواهد داشت.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، بر اساس آمارهای موجود هم‌اکنون قیمت یک واحد ۵۰ متری در کلان شهر تهران به طور میانگین حدود ۲ میلیارد تومان است که بر اساس گفته کارشناسان تنها ۱۰ درصد از این قیمت مشمول سیمان و فولاد می‌شود که اگر قیمت فولاد و سیمان نیز کاهش پیدا کند و به صفر هم برسد؛ نهایتاً قیمت این واحد مسکونی به یک میلیارد ۸۰۰ میلیون تومان خواهد رسید که به نظر می‌رسد دولت به منظور کاهش تمام شده مسکن باید دیگر نهاده‌های تولید از جمله قیمت زمین را کنترل کند و برای انبوه سازی زمین مورد نیاز را تأمین و در اختیار انبوه سازان قرار دهد.

سیدعباس حسینی مدیرعامل بانک تخصصی مسکن در نخستین همایش چشم‌انداز خسارت صفر در فرآیند ساخت، با اشاره به ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب شهرک‌سازی، گفت: ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در زیر مجموعه بانک اختصاصی مسکن ساخته خواهد شد و در حال رایزنی با وزارت راه و شهرسازی برای تأمین زمین مورد نیاز این واحدها هستیم.

محمدرضا جواهری تفتی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: فروش متری مسکن در بورس را از سه سال گذشته آغاز کردیم و برای اجرای این طرح سازمان بورس باید تاییدیه دهد که منتظر ابلاغ سازمان بورس هستیم.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: اولین فروش متری مسکن سه ماه پس از ابلاغیه سازمان بورس آغاز خواهد شد و تا کنون تجربه فروش متری مسکن در کشور را نداشتیم و تا یک ماه آینده سازمان بورس ابلاغیه سازمان بورس را صادر خواهد کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13260

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: