کرملین: تاثیرگذاری توافق جدید اوپک پلاس زمان‌بر است

کرملین: تاثیرگذاری توافق جدید اوپک پلاس زمان‌بر است

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، کاخ کرملین اعلام کرد، زمان است تا تاثیر کاهش تولید توافق شده توسط گروه اوپک پلاس بر بازار آشکار شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با تایید سفر ولادیمیر پوتین به امارات و عربستان در روز چهارشنبه گفت، رئیس‌جمهور روسیه در روز پنج‌شنبه میزبان ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران خواهد بود.

به گفته پسکوف، در سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو احتمالا شامل مسائل منطقه‌ای از جمله جنگ غزه در دستور کار قرار خواهد داشت.

روسیه با ۳ کشور عضواوپک پلاس همکاری می‌کند. گروه اوپک پلاس هفته گذشته کاهش تولید داوطلبانه جدیدی اعلام کردند، اما این توافق تردیدهایی در بازارهای نفتی نسبت به اجرای کامل آن ایجاد کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در نشست ۳۰ نوامبر توافق کردند، تا به طور داوطلبانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش تولید را در سه ماه نخست ۲۰۲۴ انجام دهند. این رقم شامل کاهش تولید داوطلبانه ۱.۳ میلیون بشکه‌ای عربستان و روسیه نیز است.

قیمت نفت هفته گذشته پس از اعلام این توافق توسط اوپک پلاس ۲ درصد کاهش یافت اما قیمت نفت برنت امروز اندکی افزایش یافت.

پسکوف افزود: «روند خاصی از سکون در بازار نفت وجود دارد؛ (روند)بسیار بزرگ و سنگینی است، بنابراین گاهی تاثیرات با تاخیر اتفاق می‌افتد، لذا هماهنگی‌ها ادامه خواهد داشت.»

این مقام روس در پاسخ به این پرسش که آیا پوتین در سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره همکاری در بازار نفت گفتگو خواهد کرد، گفت: «این مذاکرات در قالب اوپک پلاس انجام می‌شود، اما البته همکاری در این زمینه همیشه در دستورکار قرار دارد.»

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین نیز گفت: همکاری عربستان و روسیه در داخل اوپک پلاس «ثمربخش» بوده است.

وی به خبرگزاری‌های روس گفته است: «هماهنگی نسبتا نزدیک روسیه و عربستان در این قالب، تضمینی قابل اعتماد برای حفظ وضعیت باثبات و قابل پیش‌بینی بازار جهانی نفت است. »

کرملین قبلا تایید کرده بود که پوتین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مورد همکاری در اوپک پلاس گفت‌وگو خواهد کرد.

پوتین و ولیعهد عربستان روابط نزدیکی برقرار کرده‌اند و در شکل‌گیری توافق سال ۲۰۱۶ که به تشکیل گروه اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانانش منجر شد، نقش مهمی داشتند.

پوتین در حالی به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر خواهد کرد که گروه اوپک پلاس پنج‌شنبه گذشته بر سر کاهش تولید داوطلبانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه‌ای نفت در روز توافق کردند.

دبی، بزرگ‌ترین شهر امارات، در حال حاضر میزبان اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا (COP28) است. با این حال، یکی از نمایندگان روسیه در این مراسم به رویترز گفت، پوتین به دبی نمی‌رود و به ابوظبی خواهد رفت و در این نشست شرکت نخواهد کرد.

گفته می‌شود، یک «حذف یا خارج شدن تدریجی» آزمایشی در نخستین پیش‌نویس توافق‌نامه برای اقدام اقلیمی گنجانده شده است که نمایندگان در مذاکرات شان درباره آن چانه‌زنی می‌کنند.

تاکنون عربستان به صورت قاطع با موضوع حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی مخالفت کرده است.

سلطان احمد الجابر، رئیس کنفرانس تغییرات آب‌و هوایی سازمان ملل (COP28)  نیز گفته است، هیچ (سند) علمی وجود ندارد که نشان دهد کم کردن تدریجی مصرف سوخت‌های فسیلی باعث کاهش گرمایش جهانی می‌شود.

به نظر می‌رسد در مذاکرات کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی دبی روزهای سختی در پیش است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16125

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: