فعالیت ۴۵ مرکز تجاری ایران در دنیا/ دلایل افت تجارت ایران در فصل بهار

سرپرست سازمان توسعه تجارت عنوان کرد؛

فعالیت ۴۵ مرکز تجاری ایران در دنیا/ دلایل افت تجارت ایران در فصل بهار

سرپرست سازمان توسعه تجارت از فعالیت ۴۵ مرکز تجاری فعال در جهان خبر داد و گفت: تجارت ایران در سه ماهه امسال حدود دو میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش داشته که عموما مربوط به بخش پتروشیمی بوده، اما در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی ثبات یا افزایش را تجربه کردیم.

مهدی ضیغمی در نخستین نشست هم‌اندیشی مراکز تجاری ایران در خارج از کشور، با بیان اینکه در سال‌های اخیر ایران از تمرکز و وابستگی بر صادرات نفتی و خام‌فروشی عبور کرده، اظهار کرد: صادرات غیر نفتی ایران در سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار بوده است. البته برخی کالاها هنوز به نفت وابسته اند که یعنی هنوز نتوانستیم از تغییر و تحولات حوزه نفتی فاصله بگیریم. هرچند پتروشیمی یکی از نقاط قوت صادرات است، اما تمرکز اصلی سازمان بر صادرات غیرنفتی است.

وی در ادامه از کاهش دو میلیارد دلاری تجارت ایران در سه ماه نخست امسال خبر داد و گفت که عموما مربوط به بخش پتروشیمی بوده است. اما صادرات در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی افزایشی یا با ثبات بوده است.

ضیغمی با بیان اینکه از دستیابی به اهداف صادراتی برای تجارت کالاهایی با ارزش افزوده بالا فاصله داریم، تصریح کرد: وظیفه گسترش روابط تجاری و اقتصادی را برعهده داریم و سازمان توسعه تجارت نیز ترویج، توسعه و تمرکز را در دستور کار قرار داده تا با استفاده از ابزارهای لازم به اهداف توسعه مبادلاتی دست یابد. زیرساخت‌های تجاری، پایانه‌های صادراتی، برگزاری نمایشگاه‌ها و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری از جمله این ابزارها است.

وی همچنین با اشاره به نقش مراکز تجاری در حوزه ترویج مبادلات، اظهار کرد: رایزن بازرگانی از دیگر ابزار دولتی است که برای کمک به مواردی که عنصر دیپلماتیک نیاز دارد به حل مسائل کمک می‌کند. در حال حاضر ۲۰ رایزن فعال هستند که به ۴۰ نفر افزایش خواهد یافت.

همچنین به گفته این مقام مسئول ۴۵ مرکز تجاری ایرانی در جهان فعال هستند، اما در این حوزه کیفیت مهم‌تر از کمیت است و اگر بخشی بتواند در کشوری پایگاه توسعه تجاری ایجاد کند و از همکاری اقتصادی درجه سه به کشورهای نخست برساند، دولت همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به اهمیت رشد فعالیت بخش خصوصی، تصریح کرد: در نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو در ماه‌های گذشته، ۶۰ درصد از شرکت کنندگان برای نخستین بار به ایران آمده بودند و فضای صنعتی کشور برای آنها تازگی داشت که باید تمرکز بیشتری بر آن داشته باشیم تا تولیدات کشور بیشتر مورد معرفی قرار بگیرند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11486

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: