اخذ مالیات از مستأجران؟/ خبرسازی‌هایی که تمامی ندارد

اخذ مالیات از مستأجران؟/ خبرسازی‌هایی که تمامی ندارد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری مهر، یکی از نقاط قوت تدوین بودجه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، تغییر نگاه به منابع درآمدی دولت جهت مصارف جاری کشور است. بر این اساس در بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، نقش مالیات به‌عنوان درآمدی پایدار برای دولت برجسته شد و این روند در تدوین بودجه سال آینده نیز ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که بر اساس لایحه بودجه سال آینده درآمدهای مالیاتی حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

گفتنی است، بر اساس اظهارات مسؤولین سازمان امور مالیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر تشدید شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی، برنامه‌ریزی شده و تصمیمی برای افزایش مالیات‌ها یا تعریف پایه‌های مالیاتی جدید در دست دولت نیست.

اما بعضی از کارشناسان و رسانه‌های مخالف دولت که در سال‌های گذشته بر افزایش درآمدهای مالیاتی تأکید داشتند، در حال حاضر مخالف افزایش درآمدهای مالیاتی هستند. به همین جهت بعد از انتشار لایحه بودجه سال آینده، شاهد افزایش اظهارات و اخبار و گزارش‌های مختلف در مورد معایب افزایش مالیات‌ها هستیم.

گفتنی است؛ در روزهای اخیر نیز خبری با تیتر «اخذ مالیات از مستأجران»، در بسیاری از رسانه‌‎ها و شبکه‌های اجتماعی کشور، منتشر شده است. این خبر با اشاره به بند «ث» تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، ادعا می‌کند، دولت در سال آینده در تلاش است تا از مستأجران، معادل اجاره ۷ متر مربع از یک آپارتمان مسکونی، مالیات دریافت کند.

بررسی فضای مجازی نشان می‌دهد، این خبر واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف را در داشته و حداقل یک پست با موضوع مذکور منتشر کرده‌اند.

اخذ مالیات از مستأجران حقیقت؟/ خبرسازی‌هایی که تمامی ندارد

بررسی‌های مهر نشان می‌دهد، بند «ث» تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مربوط به تعیین سقف معافیت مالیاتی و مشخص کردن میزان مالیات بر درآمد حقوق بگیران است و هیچ اطلاعاتی در مورد دریافت مالیات از مستأجران به میزان اجاره ۷ متر مربع آپارتمان در آن وجود ندارد.

گفتنی است، خبر منتشر شده در رسانه‌ها، بازنشر تغییریافته گزارش یک روزنامه اقتصادی با تیتر «تنبیه مالیاتی اجاره‌نشین‌ها؟» است. در واقع، این روزنامه در گزارش خود میزان مالیات بر درآمد حقوق‌بگیران را با میزان اجاره‌بها ۷ مترمربع آپارتمان در تهران مقایسه کرده، اما این مطلب به‌گونه‌ای در فضای مجازی و سایر رسانه‌ها انعکاس یافته که مخاطبان را گمراه کرده است.

بنابراین، خبر «اخذ مالیات از مستأجران»، نادرست است و دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مالیات مستقیمی از مستأجران دریافت نخواهد کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17007

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: