افق ۴۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق

افق ۴۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی ضیغمی امروز در دومین همایش مشترک بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عراق با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و عراق طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: با در نظر گرفتن موضوع توازن تجاری می‌توان سطح تجارت دو کشور را به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار نیز افزایش داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ایران طی ۴۰ سال گذشته و به ویژه ۱۰ سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته، اما با این وجود به لحاظ تکنولوژی و صنعتی دستاوردهای خوبی داشته است. بنابراین آمادگی داریم که در زمینه انتقال تکنولوژی به عراق و توسعه پروژه‌های صنعتی به کشور عراق کمک کنیم.

ضیغمی افزود: همچنین از طرف وزارت صمت و دولت ایران حمایت همه‌جانبه جهت توسعه صنعتی کشور عراق تا سال ۲۰۳۵ را اعلام می‌کنیم. برای میل این اهداف چالش‌ها و مسائلی وجود دارد که امیدواریم با حل مسائل لجستیک و تراکنش‌های مالی بتوانیم به اهدافی که توسط رؤسای جمهوری دو کشور ترسیم شده دست یابیم.

معاون وزیر صمت به برخی محورهای کمیته مشترک بازرگانی دو کشور اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع بررسی برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و راهکارهای توسعه تجاری کشور و دستیابی به تجارت ۲۰ میلیاردی و رسیدن به تجارت ۴۰ میلیارد دلاری در بلندمدت است. همچنین دومین موضوع مطرح شده در کمیته، بحث راهکارهای برقراری توازن تجاری بین دو کشور و اقداماتی که دو کشور می‌توانند برای تحقق این مطلب انجام دهند، بود.

ضیغمی اظهار داشت: همچنین در کمیته مشترک در خصوص رفع ممنوعیت‌های تجاری و استانداردی بین دو کشور بحث و در مورد بحث لجستیک و تبادلات تجاری برای رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین دو کشور نیز مباحثی مطرح شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: از مباحث مطرح شده در این کمیته همچنین بررسی راهکارهای جلوگیری از اختلافات و مشکلات بین تجار دو کشور است که امیدواریم هر چه سریع‌تر به مکانیسم مشترک برای رفع این مشکلات دست یابیم.

وی افزود: بررسی مشکلات شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی نیز در این کمیته باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم موضوعات و مسائل مربوط به بازارچه‌های مرزی نیز مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر صمت گفت: معتقدم با برگزاری جلسات منظم از جمله کمیته مشترک بازرگانی دو کشور می‌توانیم به اهداف تجاری‌مان دست یابیم و مسائل و مشکلات را حل کنیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12809

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: