پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در بازار/ بازار این فلز گران‌قیمت گروگان چیست؟

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در بازار/ بازار این فلز گران‌قیمت گروگان چیست؟

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرآنلاین، هر چند قیمت هر اونس طلا در یک سال اخیر افزایشی بوده و شدت افزایش قیمت در ماه‌های اخیر بیشتر از قبل ده است اما برآوردها دلالت بر آن دارد که افزایش قیمت در ماه‌های پیش رو تشدید خواهد شد.

از این رو تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک سرمایه امن افزایش یافته و در نتیجه‌ی این وضعیت رشد بهای هر اونس طلا قیمت طلا و سکه در بازار ایران را نیز تکان داده است .

هر اونس طلا چند؟

هر اونس طلا در یک ماه اخیر با پذیرش رشد نزدیک به ۸۷ دلاری به ۲۰۷۲ دلار و ۱۲ سنت رسیده است. میزان رشد قیمت هر اونس طلا در شش ماه گذشته نیز نزدیک به ۱۲۳ دلار و ۳۸ سنت بوده است. تحلیلگران معتقدند وقوع دیگری بین حماس و اسراییل یکی از مهمترین دلایل برای رجوع سرمایه‌گذاران به دارایی امنی چون طلاست.

این در حالی است که سیاست‌های اقتصادی امریکا نیز در افزایش قیمت طلا تاثیر دارد .

بر اساس این گزارش برخی تحلیلگران معتقدند جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا تا حدی تاجران را نسبت به توقف روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و کاهش احتمالی آن از ماه مارس مطمئن کرد و قیمت طلا را به یک رکورد جدید رساند.

اما پاول تاکید کرد فدرال رزرو هنوز تصمیمی برای پایین آوردن نرخ بهره نگرفته است. بازارها انتظار دارند کاهش نرخ بهره از ماه مارس آغاز شود و تا پایان سال آینده میلادی به زیر ۴ درصد برسد.

بنا به این گزارش، پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در بازار/ بازار این فلز گران‌قیمت گروگان چیست؟

بازار سکه و ارز تحت تاثیر چه اتفاقاتی است؟

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: باید ببینیم نوسان اونس جهانی طلا، بازار ارز و عرضه و تقاضا چگونه خواهد بود. در واقع ما باید ببینیم در نیمه دوم سال و ماه ربیع‌الاول، آیا رونق به صنعت بازمی‌گردد یا شرایط تغییر می‌کند یا خیر.

رییس اتحادیه طلا و جواهر عنوان می‌کند: پیش‌بینی تحلیلگران تا سال میلادی جدید و ژانویه این است که اونس جهانی طلا به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد. اگر این اتفاق بیفتد، به طور قطع بازارهای داخلی دنیا نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و افزایش قیمت داریم.

افزایش قیمت سکه و طلا در روز عقب‌نشینی دلار

در این فضا رشسد قیمت طلا و سکه در شرایطی رخ داده است که قیمت ارز عقب‌نشینی داشته است. قیمت هر دلار آمریکا در بازار، در اولین روز هفته با کاهش اندک نزدیک به دویست تومان به ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. کف مقاومتی دلار در شرایط کنونی ۵۰ هزار تومان و سقف مقاومتی این ارز ۵۱ هزار تومان است.

بر اساس این گزارش قیمت هر گرم طلای هجده عیار با رشد ۳۴ هزار تومانی قیمت به دو میلیون و ۵۱۲ هزار تومانر سیده است. در اثر رشد قیمت طلا، قیمت هر قطعه سکه نیز با افزایشی بین ۱۵۰ تا پانصد هزار تومان روبرو شده است. بر اساس این گزارش قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در آستانه سی یملیون تومان قرار گرفت. برخی معامله‌گران اما بهای هر قطعه سکه را ۲۹ میلیون و پانصد زهار تومان اعلام کردند.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۲۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان گزارش شد. نیم سکه در بازار به قیمت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و هر قطعه ربع سکه نیز به قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ زهار تومان فروخته می‌شود. سکه گرمی نیز پنج میلیون و نهصد هزار تومان قیمت خورد.

بازار به کدام سو می‌رود؟

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند ر اثر رشد قیمت هر اونس طلا، بهای این فلز ارزشمند در ایران نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

معامله‌گران می‌گویند خرید و فروش طلای مصرفی و زیورآلات در ایران به حداقل رسیده و حجم خرید طلا در این حوزه با کاهش شدید مواجه است. سرمایه‎گذاران در این بخش البته بر این اعتقادند که ورود به خرید طلای سدت دوم می‌تواند تا حد زیادی سود وصرفه اقتصادی را در برداشته باشد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار دست دوم در شرایط کنونی در حدود دو میلیون و ۴۷۶ هزار تومان است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15939

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: