توافق ترکیه و عراق برای دلارزدایی از مبادلات تجاری مشترک

توافق ترکیه و عراق برای دلارزدایی از مبادلات تجاری مشترک

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری دولتی عراق(واع)، بانک مرکزی عراق شامگاه شنبه از نتایج گفت‌وگوهای هیات اقتصادی مشترک این کشور با مقامات ترکیه در سفر به این کشور خبر داد.

دفتر اطلاع رسانی بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد:  هیئت مشترک عراقی (دولت، بانک مرکزی، انجمن بانک‌های خصوصی عراق و بخش بانکی با حضور تعدادی از بانک‌های خصوصی) مذاکرات خود را در استانبول تکمیل کرده و دیروز جمعه به بغداد بازگشتند که نتایج این دیدار در ادامه آمده است.

بانک مرکزی عراق گفت که با طرف ترکیه‌ای توافق شده است که  ترتیبات بانکی بین بانک‌های عراقی و همتایان ترکیه‌ای آنها از طریق بانک‌های واسطه انجام شود تا در خصوص مبادلات تجاری به بازرگانان و واردکنندگان عمده اطمینان داده شده  و تسویه این مبادلات به یورو و لیر ترکیه انجام شود.

بر اساس این بیانیه، نتیجه دوم مذاکرات با طرف ترکیه‌ای این است که توافق شده مبادلات تجاری برای تجار و خرده فروشان کوچک (از طریق دینار در برابر یورو یا لیر ترکیه) به نحوی ساماندهی شود  که چرخه یکپارچه فرآیند تجاری را تضمین کند، به نحوی که سپرده به دینار در داخل عراق به یورو یا لیر در ترکیه پرداخت و سپس  کالا از ترکیه به عراق بار زده می‌شود.

در ادامه آمده است: این امر تسویه مبادلات تجاری خارجی هزاران تاجر عراقی را تسهیل می‌کند و آنها را از اقدام برای به کارگیری ابزارهای غیر اصولی باز می‌دارد.

بانک مرکزی عراق تاکید کرد: این امر همچنین در چارچوب تنظیم تجارت و نقل و انتقالات خارجی مطابق با رویه‌ها و استانداردهای صحیح و در چارچوب طرح جامع بانک مرکزی برای گشایش کانال‌ها، خروجی‌ها و ارزهای متعدد با هدف حفظ ثبات مالی انجام می‌شود تا از آن در برابر خطرات حفاظت شود و ثبات کلی قیمت‌ها با پوشش واردات به قیمت رسمی و در نتیجه کنترل نرخ تورم را به همراه داشته باشد.

رئیس بانک مرکزی عراق به تازگی هم تاکید کرده بود که روند کاهش وابستگی به دلار در عراق و اقدام برای استفاده از ارزهای ترکیه، امارات، چین و هند در مبادلات تجاری خارجی، به خوبی پیش می‌رود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15943

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: