تسریع در جذب سرمایه خارجی با وحدت رویه در ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران :

تسریع در جذب سرمایه خارجی با وحدت رویه در ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شادا، علی فکری رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در مراسم اختتامیه نخستین دوره متمرکز آموزش توانمندسازی کارشناسان خدمات سرمایه‌گذاری استان‌ها که در استان مازندران برگزار شد، با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای پیشبرد برنامه‌های تحولی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در وزارت اقتصاد و مجموعه سازمان سرمایه‌گذاری انجام شد، این بود که ما باید بتوانیم به نوعی وحدت رویه بین بخش‌های مختلف خود وزارت اقتصاد و مجموعه خانواده بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی برقرار کنیم و برای اینکه بتوانیم به این وحدت رویه برسیم، نیاز داشتیم به اینکه دوستانی که در مرکز مشغول به کار هستند و دوستانی که در استان‌ها در خدمت‌شان هستیم، رویه واحد و یک مشی واحد را در برابر سرمایه‌گذاران خارجی در پیش بگیریم.

فکری ادامه داد: یعنی اگر سرمایه‌گذاری در یک استان وارد یک مرکز خدمات شد، با همان مواردی مواجه شود که اگر در تهران بیاید و در خود سازمان رجوع کند؛ آنجا هم با همان رویه مواجه شود. در واقع از این طریق هم جایگاه استان تقویت می‌شود و هم روند جذب سرمایه خارجی در کشور می‌تواند سرعت بگیرد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی این دوره هم‌اندیشی برای وحدت رویه در نحوه مواجهه با سرمایه‌گذاران خارجی و حتی با نهادهای داخلی است.

وی عنوان کرد: دوستان می‌دانند وقتی یک فرصت سرمایه‌گذاری چه در استان و چه در مرکز به ما معرفی می‌شود؛ باید یک رویه واحدی را داشته باشیم که چگونه می‌توانیم این فرصت سرمایه‌گذاری را مورد شناسایی قرار دهیم و بعد آن را در اختیار طرف‌های خارجی با استانداردهایی که تعریف می‌کنیم، قرار دهیم. این تعریف استانداردها و رویه‌ها مجدداً باید بین ما مشترک باشد.

فکری با تاکید بر اراده وزارت اقتصاد در کوتاه کردن بوروکراسی و پیچیدگی‌های اداری برای سرمایه گذاری اظهار کرد: می‌دانیم که وقتی یک خارجی و یا حتی یک داخلی وقتی می‌خواهد یک سرمایه‌گذاری را انجام دهد با مجموعه‌ای از مقررات مواجه می‌شود که اگر ما که الان اینجا جمع هستیم و کسانی که با سرمایه‌گذاران روبه‌رو و مواجه هستند، خوب بدانند که مسیر اداری که این فرد باید طی کند، چه مسیری است؛ طبیعتاً آنها را درست راهنمایی می‌کنند و وقتی درست راهنمایی شود، طبیعتاً سرمایه‌گذاری سریع‌تر اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذار که فرد هدف ما است، کمتر با این پیچیدگی‌های اداری مواجه می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران افزود: بارها و بارها در مجموعه با سرمایه‌گذارانی مواجه شده‌ایم که وقتی مراجعه کرده‌اند، متاسفانه راهنمایی درست نشده‌اند و برای مدت طولانی سردرگم بوده‌اند و این سردرگمی‌ها خیلی مواقع موجب می‌شود که سرمایه‌گذار، عطای سرمایه‌گذاری خودش را به لقایش ببخشد و برود.

وی گفت: خیلی مواقع البته نه همیشه این فاصله‌ای که بین جذب و جلب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، در همین جاها اتفاق می‌افتد.البته به دلیل اینکه بنده خیلی از استان‌ها رفته‌ام و عزیزان را دیده‌ام؛ واقعیت این است که نیروهای وزارت اقتصاد معمولاً می‌دانند که چه کاری باید انجام دهند و معمولاً هم درست راهنمایی می‌کنند؛ اما بالاخره افراد برای اینکه بخواهند به نقطه مطلوب برسند با دستگاه‌های دیگر هم تعامل دارند و باید چنین جاهایی جمع شویم تا ببینیم این تعاملات و نقطه‌های کلیدی و نقاط عطف کجاها است و مسائل احتمالی را حل کنیم.

فکری بیان کرد: به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مسائل که در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی؛ نرخ تبدیل ارز و نحوه انتقال ارز است که خیلی نمی‌توانیم بگوییم که این موضوع مربوط به داخل خانواده وزارت اقتصاد است؛ ولی خانواده وزارت اقتصاد باید بدانند که الان ما در این حوزه چه می‌کنیم و چه نهادهایی درگیر هستند و چگونه باید عمل کنیم تا اینکه این مشکل از جلوی پای سرمایه‌گذار برداشته شود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تاکید کرد: بنابراین هدف دومی که ما دنبال می‌کنیم، کوتاه کردن و رفع پیچیدگی‌های اداری از طریق اشتراک تجارب است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شادا، نخستین دوره متمرکز آموزش توانمندسازی کارشناسان خدمات سرمایه‌گذاری استان‌ها با حضور بیش از ۱۸۰ نفر از کارشناسان این حوزه از سراسر کشور صبح دیروز در شهر ساری و در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران آغاز به کار کرد.

در این کارگاه آموزشی که در آن بیش از ۱۸۰ کارشناس از مراکز خدمات سرمایه‌گذاری استان‌ها از سراسر کشور حضور داشتند، موضوعات مرتبط با سرمایه‌گذاری خارجی توسط اساتید مجرب و متخصص تدریس شد.

بررسی و ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی، ثبت سرمایه خارجی، نظارت و راهبری پروژه و بررسی آخرین مقررات و مصوبات دستورالعمل سرمایه‌گذاری خارجی از موضوعاتی است که در این کارگاه آموزشی ارائه شد.

همچنین مبانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اصول تهیه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تدوین اطلس سرمایه‌گذاری و بررسی و ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی و ثبت سرمایه خارجی از دیگر موضوعاتی بود که در قالب کلاس‌های مختلف طی دیروز و امروز به شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی دو روزه ارائه شد.

این کارگاه آموزشی دوروزه، عصر امروز با ارائه گواهی آموزشی به شرکت‌کنندگان به کار خود پایان می‌دهد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14932

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: