واردات نفت چین رکورد شکست

واردات نفت چین رکورد شکست

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، داده‌های منتشر شده دیروز جمعه نشان داد که واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۳ با بهبود تقاضا برای سوخت، پس از سپری شدن دوره کاهش تقاضا در نتیجه همه‌گیری کرونا، به بالاترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده است.

داده‌های اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که واردات نفت خام چین در سال گذشته با ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۵۶۳.۹۹ میلیون تن یا معادل ۱۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسیده است که نسبت به رکورد قبلی ثبت شده در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته که ۱۰.۸۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

مجموع واردات نفت چین در دسامبر به ۴۸.۳۶ میلیون تن یا ۱۱.۳۹ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه نوامبر که ۱۰.۳۳ میلیون بشکه در روز بود، افزایش داشته است.

داده‌های منتشر شده دیروز جمعه نشان داد که واردات گاز طبیعی چین که شامل گاز طبیعی مایع و گاز تحویلی از طریق خطوط لوله می‌شود، ۹.۹ درصد افزایش یافت و به ۱۱۹.۹۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید. این مقادیر پس از سال ۲۰۲۱ که واردات چین ۱۲۱.۴ میلیون تن بوده است، دومین سطح بالای واردات گاز چین است.

رکورد تجارت چین با روسیه و کاهش تجارت با آمریکا

داده‌ها نشان می‌دهد که تجارت چین و روسیه در سال ۲۰۲۳ به سطح بی سابقه‌ای رسیده است، در حالی که تجارت آن با ایالات متحده برای اولین بار در چهار سال گذشته در نتیجه تنش های ژئوپلیتیک کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های گمرکی، تجارت بین چین و روسیه به بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار رسیده که از هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری تعیین شده توسط دو کشور در نشست‌های دوجانبه در سال گذشته فراتر رفت و این یک رکورد برای دو کشور محسوب می‌شود. بر اساس داده‌ها، این اعداد نشان دهنده افزایش سالانه ۲۶.۳ درصد است.

در مقابل، تجارت بین ایالات متحده و چین برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.

حجم تجارت چین با ایالات متحده در سال گذشته به ۶۶۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش ۱۱.۶ درصدی را نشان می دهد.
معاون اداره کل گمرک چین، وانگ لینگجون، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۴ با موانعی روبرو خواهد شد.
وی تاکید کرد که پیچیدگی، شدت و ابهام محیط پیرامون خارجی در حال افزایش است و ما باید بر مشکلات فائق آمده و برای حمایت از رشد بیشتر تجارت خارجی تلاش بیشتری کنیم.

این داده‌ها همچنین نشان داد که صادرات چین در طول سال ۴.۶ درصد کاهش یافته است که اولین کاهش از سال ۲۰۱۶ است، در حالی که واردات ۵.۵ درصد کاهش یافته است.

چین در سال ۲۰۲۳ مقصد ۹۱ درصد از فروش نفت ایران نیز بوده است. براساس آمار موسسه کپلر، میزان فروش نفت ایران به چین بعد از امضای سند همکاری ۲۵ ساله روندی صعودی به خود گرفته و در سال ۲۰۲۳ به یک میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه در روز رسیده است؛ ۴ برابر میزان فروش در سال ۲۰۲۰، اتفاقی که درآمد نفتی ایران را ۳۰ میلیارد دلار افزایش داده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17845

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: