تکمیل اولین ‌«زنجیره‌پروژه‌ صنعت آب‌» برای توسعه کردستان

تکمیل اولین ‌«زنجیره‌پروژه‌ صنعت آب‌» برای توسعه کردستان

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مهمترین انتقادات نسبت به طرح‌های آبی نرسیدن بهره هزینه کرد طرح‌ها به مردم است. برای مثال، به طور مکرر این سوال در فضای کارشناسی مطرح است که همزمان با بهره‌برداری از یک سد بزرگ، مردم از مواهب آن بهره‌مند نشده و ممکن است، تا مدت‌ها آب سد در اختیار آن‌ها قرار نگیرد.

علت طرح این انتقاد به زنجیره بودن طرح‌های آبی باز می‌گردد. یک پروژه آبی در هر حوضه آبریز از اجزاء مختلفی نظیر پروژه جمع‌آوری آب سطحی، سازه‌های ذخیره آب نظیر سد و طرح‌های تغذیه مصنوعی، خطوط انتقال و توزیع آب، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، خط‌های آبرسانی شرب، تصفیه‌خانه آب و تصفیه خانه فاضلاب تشکیل شده است. زمانی این طرح‌ها به نتیجه رسیده و مردم اثر آن را در زندگی خود به خوبی احساس می‌کنند که یک زنجیره طرح‌های آبی به طور کامل افتتاح شده و آب از جمع‌آوری تا تحویل به ذی‌نفع نهایی هدایت شود.

در این راستا، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به جهت‌گیری بهره‌برداری از طرح‌های آبی کشور اظهار داشت: متخصصان صنعت آب کشور طی ۲ سال اخیر، بهره‌برداری از زنجیره طرح‌های آبی به جای تک پروژه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و اولویت‌بندی طرح‌ها نیز بر اساس تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام انجام می‌شود.

وی افزود: اینکه به طور مکرر در افتتاح طرح‌های آبی این نکته منعکس می‌شود که از زمان آغاز طرح‌ها بعضا بین ۱۵ تا ۳۰ سال می‌گذرد، به دلیل همین اولویت‌بندی انجام شده در راستای تکمیل طرح‌های نیمه تمام است.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: طرح آبرسانی غدیر، سنندج، همدان، شهرکرد، شیراز، بوشهر، جم و سایر پروژه‌های عظیمی که طی دو سال اخیر تکمیل شد، نتیجه همین نگاه است و در حالیکه قرار بود طی ۴ سال ۷۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت شبکه آبرسانی کشور اضافه شود، طی تنها دوسال با اولویت‌بندی تکمیل طرح‌ها تنها در ۲ سال، ظرفیت آبرسانی به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  فارس، با توجه به جهت‌گیری متخصصان صنعت آب طی ۲ سال گذشته، اولین بسته بهره‌برداری از زنجیره طرح‌های آبی در استان کردستان به حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

بر اساس گزارش رسیده از شرکت مدیریت منابع آب ایران، زنجیره طرح‌های آبی افتتاح شده در کردستان، شما اجزایی نظیر سازه‌های ذخیره آب، خطوط انتقال آبرسانی شرب، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تصفیه‌خانه فاضلاب است.

* سازه‌های ذخیره آب به کمک توسعه کردستان می‌آید

در این راستا دو سد مخزنی امیرآباد و چراغ ویس با حجم ذخیره ۹۱.۷ میلیون متر مکعب جهت ذخیره آب برای تامین نیاز کشاورزی و آب شرب جزء زنجیره طرح‌های آبی در استان کردستان است که به ترتیب آبگیری و بهره‌برداری می‌شود.

این دو پروژه با برآورد مالی ۳ هزار میلیارد تومان اجرا شده و با حضور رئیس جمهور در اختیار مردم استان کردستان قرار می‌گیرد.

* تامین آب شرب پایدار بهداشتی برای ۵۰۰ هزار نفر

دومین جزء از زنجیره طرح‌های آبی افتتاح شده در استان کردستان، خطوط آبرسانی برای شهرهای بانه، دیواندره و سقز و روستاهای اوباتو است که در مجموع زمینه تامین ۱۴۰۵ لیتر آب در هر ثانیه را به ظرفیت شبکه آبرسانی کشور اضافه می‌کند.

همزمان با تکمیل طرح‌های یاد شده، ۴۷۳ هزار نفر تحت پوشش آب شرب بهداشتی پایدار قرار می‌گیرند و ۱.۵ هزار میلیارد تومان نیز هزینه اجرای این پروژه‎ها است.

* ارتقای امنیت غذایی کشور با بهره‌برداری از شبکه‌ آبیاری و زهکشی پایاب گاران

در کنار طرح‌های ذخیره آب و خطوط آبرسانی، یک طرح شبکه آبیاری و زهکشی برای پوشش ۲۷۰۰ هکتار از اراضی ناحیه عمرانی ۱ و ۲ و جنوب دریاچه زریبار را به خود اختصاص می‌دهد و زمینه ارتقای بهره‌وری کشاوری در پایاب سد گاران مریوان به منظور افزایش اشتغال و تقویت امنیت غذایی کشور را به همراه دارد.

این طرح عظیم با سرمایه‌گذاری ۴.۴ هزار میلیارد تومانی به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار توسعه استان کردستان بر مبنا آب قرار خواهد گرفت.

* بیشترین بهره‌برداری از آب در دستور کار است

آخرین زنجیره طرح‌های آبی استان کردستان که با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد، مرتبط با تضفیه‌خانه فاضلاب است. همانطور که در نقشه راه آب کشور نیز عنوان شده حداکثر بهره‎برداری ممکن از منابع آبی و اتکا به منابع آب نامتعارف نظیر پساب یکی از اصلی‌ترین راهبردهای این حوزه در کشور است. در این راستا، نقش تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به منظور بازچرخانی آب و تولید پساب بهداشتی بسیار پررنگ است. در این راستا، بهره‌برداری از فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج با ظرفیت تصفیه ۱۵۰ میلیون لیتر فاضلاب در هر روز همزمان با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

همزمان با اجرای این طرح با بودجه ۰.۵ هزار میلیارد تومانی کیفیت پساب خروجی تصفیه‌خانه سنندج ارتقا پیدا کرده و مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک به کمتر از حد مجاز کاهش پیدا می‌کند.

در مجموع زنجیره طرح‌های آبی افتتاح شده برای استان کردستان به عنوان یکی از قطب‌های بارندگی کشور به ۹.۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد و مردم پس از بهره‌برداری از مواهب این سرمایه‌گذاری به صورت افزایش اشتغال، افزایش کیفیت آب شرب و افزایش بهره‌وری کشاورزی حس خواهند کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14562

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: