لزوم بازنگری در تجارت ایران و عراق/ تجارت ترجیحی باید برقرار شود

لزوم بازنگری در تجارت ایران و عراق/ تجارت ترجیحی باید برقرار شود

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، جهانبخش سنجابی شیرازی امروز در همایش راهکارهای توسعه تجارت پایدار ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ اظهار داشت: در حال حاضر تراز تجاری ما با عراق ۱۰ میلیارد دلار است که ۹۵ درصد آن به نفع ما است اما لازم است پیش بینی کنیم که با توجه به اتفاقات و رویدادها و اقدامات، وضعیت تجاری ما با عراق چگونه است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه باید در این بازار خودمان را حفظ کنیم و با توجه به حضور رقبا، با آینده نگری و برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهیم، افزود: از هر ۵ دلار صادرات ما یک دلار آن مربوط به صادرات به عراق است بنابراین اگر پیش‌بینی‌های لازم و آینده‌نگری برای آینده تجارت با عراق نداشته باشیم و این بازار را از دست بدهیم یعنی ۲۰ درصد تجارتمان را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: در تجارت پیش روی ایران و عراق ما باید آینده‌نگری کنیم که آیا همگرایی فعلی را خواهیم داشت و آیا مجموعه محیط خاورمیانه به سمت امنیت می‌رود.

سنجابی با بیان اینکه دو سناریو برای تجارت با عراق در سال ۲۰۲۵ داریم، گفت: باید مفروض ذهنی ما به سمت سناریوی تجارت طلایی پیش رود و برای این کار لازم است تراز تجاری را بالانس کنیم و به سمت تجارت ترجیحی پیش برویم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در کوتاه مدت تجارت ما با عراق خوب خواهد بود و حتی تا سال ۲۰۲۵ ایده آل است اما در بلند مدت با توجه به شرایط، وجود رقبا و سایر مسائل و کنش گری عراقی‌ها، تجارت ما با عراق سخت خواهد بود و لذا لازم است برای حفظ بازار آینده عراق برنامه ریزی و آینده نگری داشته باشیم.

سنجابی گفت: اگر با همین شیوه فعلی در بازار عراق حضور داشته باشیم متأسفانه نباید به توسعه تجارت با این کشور امیدی داشته باشیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12450

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: