مصرف گاز صعودی می‌شود/ رشد ۸ درصدی ورودی آب سدهای کشور

آب و انرژی در هفته ای که گذشت؛

مصرف گاز صعودی می‌شود/ رشد ۸ درصدی ورودی آب سدهای کشور

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، خدمات فنی و مهندسی ایران جایگزین شل و بی پی شد، جمع آوری ۱۱.۵ میلیون مترمکعبی گازهای مشعل، بدهی ۴۰ همتی دولت به پالایشگاه‌ها، رشد ۱۴ درصدی صادرات قیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۸ درصدی ورودی آب سدهای کشور، تعیین مرز میدان گازی آرش با نظر ایران امکان پذیر است، ۱۰۱ آب شیرین‌کن در کشور فعال است و مصرف گاز صعودی می‌شود از مهمترین خبر های آب و انرژی در هفته جاری بودند.

کاهش قیمت نفت ربطی به ایران ندارد

محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به اینکه کاهش قیمت جهانی نفت نمی‌تواند با افزایش تولید نفت ایران ارتباط داشته باشد، گفت: تولید ایران به صورت چشمگیری افزایش پیدا نکرده و به اندازه‌ای نیست که منجر به کاهش جهانی قیمت نفت شود.

وی ادامه داد: تولید نفت ایران حتی کمتر از قبل از تحریم‌ها رسیده است اما دو عامل وجود دارد که قیمت نفت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد یکی افزایش تولید غیر اوپک به خصوص آمریکا و دیگری کاهش تقاضا به دلیل کسادی اقتصادی که وجود دارد تقاضای قابل توجهی وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته عامل دیگری که مزید بر علت شده تا قیمت نفت کاهش پیدا کند ذخیره سازی به شدت افزایش پیدا کرده و این را می‌توان عامل دیگری بر کاهش قیمت‌ها دانست.

۴ ساعت خاموشی برای بخاری / آغاز طرح پاداش کم مصرف‌ها از ۱۶ آذر

طبق مصوبه دولت درباره پاداش صرفه‌جویی، اگر مشترکان در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه سال پیش ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر مصرف کنند، از پاداش بیش از ۱۰ برابر قیمت متوسط ۳ پله نخست بهره‌مند می‌شوند.با این تفاسیر مشترکان نه تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند و در قبض خود مشاهده خواهند کرد.

مسلم رحمانی مدیر امور هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از پاداش برای مشترکانی که تنها ۴ ساعت در روز بخاری خود را خاموش می‌کنند خبر داده است.

رشد ۴۳ درصدی مبادلات تجاری ایران و قطر

صالح المانع دبیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در آئین افتتاح نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر گفتتحولات اقتصادی و ژئوپلیتیک موجود در منطقه و جهان، ما را بر آن می‌دارد که با همکاری‌های روز افزون هرچه بیشتر بتوانیم به سمت توسعه روابط و مناسبات بازرگانی و سرمایه‌گذاری گام برداریم.

المانع اظهار کرد: با نگاه به حجم مبادلات و داد و ستدهای تجاری بین دو طرف به این نتیجه می‌رسیم که رشد مبادلات بین دو کشور در سال‌های اخیر ۴۳ درصد افزایش یافته است و این مهم بیانگر رشد بیش از پیش مبادلات بین دو کشور است.

دبیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در ادامه به نقش محوری بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۸۴۵ شرکت ایرانی در کشور قطر حضور فعال دارند که این مهم بیانگر این است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میزان حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در قطر به شکل چشمگیری افزایش یافته است؛ همچنین ۱۲ شرکت زیر نظر مرکز مالی قطر فعالیت دارند.

خدمات فنی و مهندسی ایران جایگزین شل و بی پی شد

جلیل سالاری مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: عمده مسائلی که امروز در کشور با آن روبه‌رو هستیم، بحث امنیت انرژی است و دشمن نیز در این زمینه همیشه تمهیدات خود را اندیشیده است، از جمله در دهه ۸۰ که سهمیه‌بندی را آغاز کردیم، در حالی که مصرف بنزین به ۷۴ میلیون لیتر در روز رسیده بود و روزانه نزدیک ۲۷ میلیون بنزین وارد کشور می‌شد و آن اتفاق‌ها افتاد و قانون هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود مراحل بعدی آن نیز اجرا شود، اجرایی نشد و سرانجام با اجرای سهمیه‌بندی، مصرف روزانه بنزین به ۵۹ میلیون لیتر رسید.

معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت: در حوزه تجهیزات نیز زمانی همه تجهیزات و ساخت آنها با اتکا به خارج انجام می‌شد، اما با حمایت مجموعه و ارتباط با فناوران، مجموعه‌های دانشگاهی، ارتباط با شرکت‌های دانش‌پژوهی، پژوهشگاه‌ها، یکپارچگی و ارتباط و بومی‌سازی و مهندسی معکوس، امروز در بسیاری از حوزه‌ها موفق شده‌ایم. ما در پروژه فراسرزمینی ونزوئلا یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه داخلی را به کشوری صادر کردیم که تمام طرح‌های پالایشی آنها دست شرکت‌های شل و بی‌پی بود و حاضر شد کالای ایرانی را به آنجا صادر کنیم و استانداردهای ما را پذیرفت که همه اینها با اراده و تصمیم دولت سیزدهم محقق شد و در بخش‌های دیگر نیز به همین ترتیب حمایت شد.

نیروگاه کلانشهرها از مازوت استفاده نکردند

ساناز جعفرزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید برق حرارتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ذرات معلق معضل جدی آلایندگی هوا در تمام کلانشهرهای کشور است، افزود: براساس ترازنامه انرژی ۸۰ درصد ذرات معلق تولید شده در کشور مربوط به بخش حمل و نقل است.

وی سهم بخش نیروگاهی در تولید ذرات معلق را بالغ بر هفت درصد برشمرد و ادامه داد: بر اساس گزارش “سیاهه انتشار” سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص سهم منابع ثابت و متحرک در آلایندگی هوا نیز مشخص گردیده است که در شهر تهران سهم منابع متحرک در آلودگی هوا ۵۹ درصد، در تبریز ۵۷ درصد، در اهواز ۷۲ و در اراک ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی ادامه داد: با اینکه از ابتدای سال تاکنون در هیچیک از نیروگاه‌های داخل کلان‌شهرهای کشور از سوخت مازوت استفاده نشده است ولی هم اکنون شاهد آلودگی شدید هوای شهرهایی همچون تهران، اصفهان و اراک هستیم.

کاهش ۸۵۰ میلیون مترمکعبی گازسوزی در مشعل‌های پارس جنوبی تا ۱۴۰۳

احمد باهوش مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به پروژه کاهش سوختن گازهای ارسالی به مشعل اظهار کرد: با دستور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، طبق مصوبه‌هایی که به مجتمع گاز پارس جنوبی ابلاغ شده در سه مرحله شامل خرید، اجرا و مزایده گازهای مشعل اقدام کرده‌ایم و امید داریم در سایه تلاش و کار جهادی پروژه کاهش گازسوزی در مشعل‌های پالایشگاه‌های پارس جنوبی به سرانجام برسد

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: پروژه‌های کاهش سوختن گازهای مشعل یکساله شامل خرید و اجراست که اکنون به‌صورت تجمیعی ۲۳ درصد پیشرفت داشته است و انتظار داریم تا پایان مردادماه سال ۱۴۰۳ به سرانجام مطلوب برسد و با پایان‌یافتن این پروژه شاهد کاهش سالانه ۸۵۰ میلیون مترمکعبی و ۲۶۰ هزار تن دی‌اکسید گوگرد نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.

افغانستان نمی‌تواند معیار کیفیت‌های فرآورده‌های نفتی را مشخص کند

احمد معروف خانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: افغانستان به هیچ عنوان نمی‌تواند معیار مناسبی از کیفیت‌های فرآورده‌های نفتی ما را مشخص کند. زیرا استانداردهایی را برای خود تعریف کرده‌اند که به لحاظ کارشناسی دچار ابهام است.

وی ادامه داد: وضعیت مرز به گونه‌ای است که هر گاه هزینه مازاد پرداخت شود امکان صادرات کالا نیز وجود دارد، به طوری که برخی از فرآورده‌های مشکل دار به عنوان بنزین می‌پذیرند و به دنبال فضا سازی هستند.

به گفته رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی با وجود آنکه برخی از فرآورده‌های نفتی از مرز افغانستان بازگشت خورده است مقادیر زیادی از فرآورده‌هایی که در داخل به عنوان مواد شیمایی سمی از آن یاد می‌شود و طی فرآیندهای پتروشیمی اصلاح می‌شود همین ماده را به عنوان بنزین استاندارد می‌پسندند و بدون مشکل از مرز عبور می‌دهند و اخبار منتشر شده فضاسازی برای دو کشور است.

رشد ۱۴ درصدی صادرات قیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته

حمید حسینی سخنگو و عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در نشست خبری موانع پیش روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: ما به سیاست‌های ارزی نقد داریم زیرا این سیاست علیه صادرات و تنها در راستای تأمین منافع واردکننده بوده و مردم در این بین ذینفع نخواهند بود.

حسینی خاطر نشان کرد: امسال تنها در بخش قیر وضعیت مناسبی داشته‌ایم به طوری که میزان صادرات قیر در ۷ ماهه امسال را ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون بوده است در حالی که میزان صادرات قیر در ۷ ماهه ابتدایی سال قبل، ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۴ میلیون دلار بوده که مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴ درصدی در ارزش صادرات قیر را نشان می‌دهد.

رشد ۸ درصدی ورودی آب سدهای کشور

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به عدم تحقق پیش‌بینی‌های پربارشی در فصل پاییز و ضرورت تداوم الگوهای مدیریت مصرف در سطح کشور، از برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه مدیریت منابع سدها خبر داد.

وی با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۸ آذر ماه اظهار داشت: ورودی سدهای کشور از ۳.۴۴ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۳.۷۱ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۸ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

اجرای پنج طرح انتقال آب از دریا در دستور کار

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب در خصوص تأمین انرژی لازم در طرح انتقال آب از دریا به فلات مرکزی کشور اظهار داشت: اجرای پنج طرح انتقال آب از دریا که اکنون در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و ظرفیت انتقال آب به مرکز کشور را به یک میلیارد مترمکعب می‌رساند، نیازمند ۲ هزار مگاوات برق است که قرار است بخشی از این انرژی از نیروگاه‌های تجدید پذیر و برق سبز تأمین شود.

وی با اشاره به نکات مطرح شده در نشست تعاملی وزارت نیرو با نخبگان تحت عنوان «گفت‌وگوهای آبی» پیرامون تأمین انرژی طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا بیان داشت: در بالاترین سطح تصمیم‌گیری وزارت نیرو دغدغه کارشناسان در این زمینه مورد توجه قرار گرفت و پس از تعمیق مسئله، مقرر شد تا با توسعه تجدید پذیرها بخشی از انرژی لازم برای شیرین‌سازی و انتقال آب دریا در دستور کار قرار گیرد.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: استفاده از منابع آب نامتعارف برای مناطقی که در سند ملی آمایش سرزمین مورد اشاره قرار گرفته‌اند، در دستور کار نقشه‌راه آب کشور است و توسعه خطوط انتقال آب از دریا در ۵ خط مصداق اجرایی شدن این برنامه است.

برگزاری همایش دوجانبه برای تسهیل روابط با حضور فعالان اقتصادی

علی اکبر محرابیان در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و قطر با بیان اینکه ایران توسعه همکاری همه جانبه با کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در ۲ سال اخیر شاهد رشد روابط اقتصادی با همه کشورهای همسایه هستیم و این استراتژی مهم و راهبردی در سیاست خارجی ما محسوب می‌شود.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: روابط سیاسی دو کشور در بهترین شرایط ممکن است و خواست رؤسای دو کشور حکم می‌کند روابط اقتصادی نیز به حداکثر افزایش یافته و شاهد رشد باشیم، بنابراین مسئولیت نهمین اجلاس همکاری در این راستا نقش اساسی دارد.

محرابیان خاطرنشان کرد: توافق کردیم یک‌همایش بزرگ در زمینه معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تسهیل روابط با حضور فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شود تا طرفین با همدیگر آشنا شوند و دولت‌ها نیز نقش حمایت و پشتیبانی را به عهده داشته است.

بخش اعظمی از حساب‌های نفت به حساب خزانه منتقل شد

جواد اوجی در حاشیه حضور سیداحمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات کشور در وزارت نفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز نشست مطلوبی با رئیس دیوان محاسبات کشور داشتیم، در این دو سال و نیمی که از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد چند نشست با رئیس دیوان محاسبات داشته‌ایم که البته همکاری سازنده‌ای بین وزارت نفت و این نهاد برقرار است.

اوجی به بحث انتقال حساب‌های مربوط به این وزارتخانه به حساب خزانه نیز اشاره و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دیوان محاسبات این موضوع بود که خوشبختانه تا امروز بخش بسیاری از حساب‌ها منتقل شده و برخی دیگر که باقی مانده به‌دلیل اشکالات قانونی است که با کمک و همکاری دیوان محاسبات در نخستین فرصت برطرف و آنها نیز به حساب خزانه منتقل می‌شوند.

۱۰۱ آب شیرین‌کن در کشور فعال است

کشور، هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تأکید بر سیاست دولت مبنی بر انتقال آب دریا برای مصارف شُرب و صنعت گفت: هم‌اکنون تعداد ۱۰۱ پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت ۶۷۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز در حال ساخت و بهره‌برداری است که از این تعداد، ۸۰ پروژه با ظرفیت ۵۳۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری و تعداد ۲۱ پروژه با ظرفیت ۱۴۸ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است که این نشان از عزم و اراده دولت برای تأمین آب شرب ساکنان حاشیه دریا دارد.

امینی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو مکلف شده است از طریق بخش خصوصی تا پایان اجرای برنامه، تمهیدات لازم برای تأمین، طراحی و ساخت حداقل ۸۰ درصد از آب‌شیرین‌کن‌های مورد نیاز استان‌های واقع در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر را از طریق خرید تضمینی آب شیرین‌شده و نیز مدیریت هوشمند و تجمیع خرید آب‌شیرین‌کن‌ها از طریق انتقال فناوری به داخل توسط جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام برساند.

برنامه شرکت ملی نفت برای تولید ۵.۵ میلیون بشکه‌ای نفت

سید مهدیا مطهری مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با بیان این‌که حمایت از نخبگان و تولید بار اول نشان‌دهنده این است که شاخص زیست بوم در کشور فعال است اظهار کرد: این فرصت را داشته‌ایم که از بازیگران زیست بوم استفاده کنیم و امیدواریم که این مساله به افزایش تولید کمک کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی با اشاره به برنامه‌های هوشمندسازی تصریح کرد: از این طریق باید ۱۵ میدان نفتی و گازی با مفهوم دیجیتال هوشمند شده و ایجاد ارزش افزوده کند. همچنین بازار کارآفرینی برای نخبگان در حوزه IT فراهم شود.

وی اضافه کرد: قرار است شرکت ملی نفت ۵.۵ میلیون بشکه تولید نفت داشته باشد که ۹۰۰ هزار بشکه از محل ازدیاد برداشت خواهد بود و این موضوع به رشد اقتصادی کمک زیادی خواهد کرد اما باید توجه داشت که لازمه این موضوع فناوری است.

داخلی سازی ۸۰۰ هزار قطعه در صنعت نیروگاهی

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی، گفت: طی پنج سال گذشته در مجموعه صنعت برق حرارتی کشور بیش از ۸۰۰ هزار قطعه استراتژیک ساخت داخل شده است که این مهم حاصل آموزش‌های کارکنان با تجربه به نیروهای جدید بوده است و امیدواریم این نهضت ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بدنه صنعت برق نیاز به توانمندسازی از طریق مستندسازی و ثبت تجربیات صنعتگران این حوزه جهت بهره‌مندی نسل جدید دارد.

پالایشگاه‌ها ۴۰ همت از دولت طلب دارند

ناصر عاشوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور گفت: قیر تهاتری تکلیفی است که مجلس برعهده دولت می‌گذارد. دولت نیز از آنجا که تولید قیر ندارد و در پالایشگاه‌های خصوصی این کالا تولید می‌شود، این تکلیف را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

عاشوری اذعان کرد: قیر تهاتری چون تکلیف مجلس و دولت است، پالایشگاه‌ها تمکین کرده‌اند. اما واقعیت این است که هنوز یک ریال از پول قیر تهاتری سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را دولت به پالایشگاه‌ها پرداخت نکرده است. این در حالی است که پالایشگاه‌ها باید سود سهام عدالت را به سهامداران پرداخت کنند اما در حال حاضر رقم طلب پالایشگاه‌ها بابت قیر تهاتری به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور تاکید کرد: ما تعهداتی به سهام عدالت داریم. ۴۰ درصد از سود را در طرح‌های توسعه‌ای و کیفی سازی باید هزینه کنیم. بخشی از درآمد را باید به عنوان مالیات پرداخت کنیم که برای سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۷ میلیارد تومان برآورد شده است. ۸۱ هزار میلیارد تومان نیز باید بین سهامداران عدالت تقسیم کنیم و این تکالیف نیز از محل فروش محصولات و سود آن باید انجام شود.

تعیین مرز میدان گازی آرش با نظر ایران امکان پذیر است

فریدون عباسی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه تاریخی ایران در منطقه گفت: کشور ایران در طول تاریخ در منطقه وجود داشته و در ۱۰۰ سال گذشته این کشورها وجود نداشته‌اند و منطقه در اختیار ایران بوده است تا دوره‌ای در زمان قاجار که به علت ضعف دولت مرکزی بخش‌هایی از شمال ایران جدا شد و در جنوب که انگلیسی‌ها و پرتقالی‌ها حضور داشتند اما خلیج فارس در سیطره ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان ادعا کرد که میدان گازی آرش در مرزهای ایران نیست، خاطر نشان کرد: برای تعیین مرز نظر ایران باید دخیل باشد، در حالی که اینگونه نیست و اگر به حدود مرزی منطقه دقت کنیم متوجه می‌شویم که مرزها به حالت خط راست هستند و تمام خطوطی هستند که انگلیسی‌ها به عنوان نماینده استکبار جهانی رسم کرده‌اند.

به گفته این نماینده مجلس مسأله‌ای که اکنون مورد بحث است آنکه میدان آرش در اختیار کدام کشور است، ایران در این مناطق عضویت دارد و دیگر کشورها باید مسائل خود را در قالب مذاکره مطرح و به ایران ثابت کنند که این میادین نفتی را چگونه به دست آورده‌اند.

افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های بادی

مصوبه نرخ و ضوابط خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های غیردولتی تجدید پذیر، قیمت خرید تضمینی برق نیروگاه‌های بادی با ظرفیت ۲۵۰ کیلووات و کمتر برای هر کیلووات ساعت، ۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین شده است.

همچنین قیمت خرید تضمینی در نیروگاه‌های بادی با ظرفیت ۲۵۰ کیلووات ساعت تا یک مگاوات، برای هر کیلووات ساعت ۱۷ هزار ریال تعیین شده است.

ظرفیت مجاز برای احداث نیروگاه بر روی انشعاب، حداکثر ۲ برابر ظرفیت انشعاب تا سقف یک مگاوات برای نیروگاه‌های بادی با نرخ پایه اعلام شده است، مشروط بر اینکه ملاحظات فنی و حفاظتی مربوط به اتصال به شبکه برای این نیروگاه‌ها پیش از عقد قرارداد رعایت شود.

بنا بر این گزارش، نرخ‌های جدید تعیین شده برای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدید پذیر رشد حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

جمع آوری ۱۱.۵ میلیون مترمکعبی گازهای مشعل

جواد اوجی در نشست مشترک با سیداحمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات کل کشور که در محل وزارت نفت برگزار شد، با بیان اینکه دیوان محاسبات همکاری و هماهنگی خوبی با مجموعه وزارت نفت داشته است، اظهار کرد: این همکاری باید روز به روز افزایش یابد، همچنین توصیه ما نیز به همکاران و معاونان این بوده که در حد توان خود به پاسخ‌ها و ابهام‌های دیوان محاسبات که یک مجموعه نظارتی است پاسخ دهند.

اوجی به موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: وزارت نفت در این دو سال در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل اقدام‌های خوبی انجام داده است که تا به امروز ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل جمع‌آوری شده است و سال ۱۴۰۳ نیز ۳۲ میلیون مترمکعب گازهای مشعل جمع‌آوری خواهد شد، همچنین ۵۴ پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل با قرارداد ۵.۵ میلیارد دلار امضا شده است که تا پایان امسال تکلیف همه آنها مشخص خواهد شد.

مصرف گاز صعودی می‌شود / استفاده حداقلی از سوخت مازوت در سال جاری

سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه میزان مصرف گاز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: در روز گذشته میزان مصرف گاز ۴۹۸ میلیون متر مکعب بوده است. با توجه به برودتی که در مناطق شمالی وجود داشت شاهد افزایش ۱۳ درصدی مصرف گاز بوده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در روزهای آینده افت دما در کل کشور حاکم می‌شود و متوسط دمای کشور به منفی ۱۰ درجه می‌رسد و پیش بینی می‌شود میزان مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده ۵۴۰ میلیون متر مکعب برسد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده بود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16552

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: