پرداخت ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال جاری/ کاهش ۹ درصدی رشد نقدینگی

رییس کل بانک مرکزی خبر داد:

پرداخت ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال جاری/ کاهش ۹ درصدی رشد نقدینگی

رییس کل بانک مرکزی از پرداخت ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی تا آبان ماه امسال خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴.۷ درصد رشد داشت.

در حالی که روسای بانک مرکزی در دولت قبل در زمان نوسانات ارزی از مواجهه با خبرنگاران فراری بودند، رییس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم علاوه بر حضور تلویزیونی، امروز در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

علی صالح‌آبادی در این نشست خبری با اشاره به اینکه کنترل نقدینگی، پایه پولی و تورم از موضوعات مهم بانک مرکزی است، گفت: یکی از اقدامات بانک مرکزی در کاهش نقدینگی حذف تنخواه دولت بود؛ در دولت سیزدهم باید ۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق می‌شد، اما با هماهنگی دولت این کار انجام نشد و دولت از منابع خود نزد بانک مرکزی استفاده کرد، در نتیجه رشد نقدینگی در فروردین ماه منفی شد.

رشد نقدینگی تا پایان سال کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: برنامه پولی ماهانه در دولت سیزدهم تدوین و مقرر شد تا پایان امسال رشد نقدینگی کمتر از ۳۰ درصد شود؛ هم اکنون پایه پولی ۲۰.۵ درصد و نقدینگی ۲۰.۲ درصد است و تا پایان امسال به کمتر از ۳۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: روند رشد نقدینگی در دولت سیزدهم روند کاهنده بود و از ۴۲.۸ درصد شهریورماه سال گذشته به ۳۴.۳ درصد در پایان آبان ماه امسال رسید، یعنی حدود ۹ درصد کاهش یافته است و سال آینده پیش‌بینی می‌شود به کمتر از ۲۵ درصد برسد.

صالح‌آبادی درباره رشد خالص دارایی خارجی بانک مرکزی بیان کرد: رشد خالص دارایی خارجی بانک مرکزی در آبان ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۹ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته ۳.۸ درصد رشد داشت.

رییس کل بانک مرکزی در گزارشی از وضعیت تورم در دولت سیزدهم گفت: نرخ تورم ۱۲ماهه در ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بود و الان به ۳۹.۹ درصد رسیده است همچنین تورم نقطه به نقطه از ۵۹.۹ درصد به ۴۴.۳ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: نرخ تورم تولیدکننده ۱۲ماهه در ابتدای شروع به کار دولت ۸۲.۶ درصد بود و هم اکنون ۳۹.۱ درصد رسیده و تورم تولیدکننده نقطه به نقطه نیز از ۱۰۳ درصد به ۳۲.۹ درصد رسید.

صالح‌آبادی با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه در اسفند به ۲۹.۵ درصد رسید و اگر مردمی‌سازی یارانه‌ها نبود به کمتر از ۲۵ درصد می‌رسد.

ریال دیجیتال در مرحله آزمایش است

وی درباره آخرین تحولات ریال دیجیتال نیز گفت: ریال دیجیتال اهمیت ویژه‌ای دارد و در این بخش همگام با کشورهای منطقه حرکت می‌کنیم.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: ریال دیجیتال در ۲ بانک و فروشگاه انجام می‌شود و به دلیل مشکلاتی که در مرحله اجرا وجود داشت نتوانست به طور کامل پیاده‌سازی شود و هم اکنون در مرحله آزمایشی است.

رشد ۶۴ درصدی معاملات در سامانه نیما

صالح‌آبادی درباره وضعیت بازار ارز گفت: در کشور سه بازار نیما، متشکل ارز و غیررسمی وجود دارد که بخش عمده معاملات در سامانه نیما انجام می‌شود.

وی بیان کرد: امسال ۳۲.۱ میلیارد دلار معامله در سامانه نیما انجام شده که نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد رشد داشته است. سال گذشته تنها ۱۹.۶میلیارد دلار معامله در سامانه نیما انجام شده بود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: میزان معاملات در بازار متشکل ارزی هم امسال برابر ۲.۱ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از معاملات در سامانه نیما و بازار متشکل انجام می‌شود، باید در تحلیل‌ها این دو بازار مورد توجه قرار گیرد.

صالح‌آبادی در ادامه در خصوص رشد ترازنامه بانک‌ها، بیان کرد: در بحث نقدینگی کنترل ترازنامه بانک‌ها اهمیت دارد و بانک مرکزی بر اساس شاخص‌های ارزیابی و رشد نقدینگی درصد رشد ترازنامه بانک‌ها را بین ۱.۵ تا ۲ درصد برای بانک‌ها در نظر گرفتیم و این رقم برای بانک‌های قرض الحسنه ۴ درصد تعیین شده است.

رشد ۴۴.۷ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در سال جاری

رییس کل بانک مرکزی درباره تسهیلات تکلیفی بانک‌ها گفت: امسال در مجموع ۲۶۰۰ همت وام توسط شبکه بانکی پرداخت شده که نسبت به سال گذشته ۴۴.۷ درصد رشد داشت و از این میزان ۸۴.۲ درصد به کسب و کارها و ۱۵.۸ درصد به خانوار پرداخت شده است.

وی افزود: تا پایان امسال ۶۹۷ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۹۶ هزار میلیارد تومان پرداخت شده در حالی که این رقم در سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان بود؛ همچنین ۵۹۵ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شد.

به گفته این مقام مسوول در هشت‌ماهه امسال ۹۰ همت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده، در حالی که این رقم در سال گذشته ۶۶ همت بوده است.

صالح‌آبادی در ادامه گفت: میزان تسهیلات تکلیفی در بودجه سال آینده را تعیین کردیم و امیدوارم مجلس شورای اسلامی با آن موافقت کند.

وی درباره برنامه بانک مرکزی، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های بانک مرکزی افزایش سرمایه بانک‌ها تا ۳۵ همت خواهد بود و در نظر داریم اعتبار را به سمت فعالیت مولد هدایت کنیم.

این مقام عالی بانک مرکزی گفت: هم اکنون ۵۰ همت اوراق گام منتشر شده که عمده این اوراق بعد از تیر ماه ۱۴۰۰ بود و برای اینکه در بازار سرمایه تنزیل نشود، در نظر داریم در بازار سرمایه گردش یابد.

وی بیان کرد: ۶۲ همت اوراق مالی اسلامی منتشر شد که ۱۸ همت یعنی ۲۸.۹ درصد توسط بانک‌ها خریداری شده است.

افزایش سرمایه بانک‌ها موجب رشد نقدینگی نمی‌شود

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که افزایش سرمایه بانک‌ها موجب رشد نقدینگی می‌شود، توضیح داد: افزایش سرمایه بانک‌ها منجر به افزایش نقدینگی و پایه پولی نمی‌شود؛ زیرا مقرر شده دولت به بانک‌ها سهام دهد و این امر تاثیری بر افزایش پایه پولی ندارد.

رای دیوان عدالت اداری به نفع بانک مرکزی در بحث بانک آینده

صالح‌آبادی درباره تعیین تکلیف مالکیت بانک آینده، گفت: رای دیوان عدالت اداری به نفع بانک مرکزی است و با هماهنگی وزارت اقتصاد این موضوع پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی صندوق املاک و مستغلات را برای بانک‌ها تعیین کرده و بانک‌ها می‌توانند با استفاده از این صندوق دارایی خود را افزایش دهند.

رییس کل بانک مرکزی درباره افزایش حقوق و دستمزد و نقش آن در نقدینگی، گفت: هماهنگی لازم بین بانک مرکزی و دولت در این خصوص انجام شده، اما خط قرمز ما با دولت این است که نقدینگی کنترل شود و باید تصمیمات متناسب با ملاحظات تورمی باشد.

نیمی از تورم به دلیل حذف ارز ترجیحی است

وی با بیان اینکه آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌دانستیم، افزود: نیمی از تورم امسال به این موضوع باز می‌گردد؛ اما ضرورت‌هایی بود که باید اتفاق رخ دهد.

صالح‌آبادی گفت: آثار تورمی مردمی‌سازی یارانه‌ها ۱۰ تا ۱۲ درصد بود و ۷ درصد تورم به افزایش دستمزد و حدود ۵ درصد تورم به تغییر مبنای تعرفه‌های گمرکی مربوط می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا مردم کاهش تورم را احساس نمی‌کنند، پاسخ داد: تورم هنوز بالاست و باید کاهش یابد تورم ۳۹.۹ درصد تورم پایینی نیست و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا این عدد را کاهش دهیم.

نرخ ارز بازار غیررسمی را قبول نداریم

رییس کل بانک مرکزی درباره افزایش نرخ ارز بیان کرد: بخشی به افزایش نرخ بهره آمریکا باز می‌گردد که پس از آن، ارزش دلار در دنیا تقویت شد و تورم در داخل کشور نیز بر این موضوع اثرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نرخ ارز غیررسمی را قبول نداریم و باید این نرخ تعدیل شود.

صالح‌آبادی درباره تامین بودجه دولت از افزایش نرخ ارز اظهار داشت: دولت بودجه خود را از محل سامانه نیما تامین می‌کند و ادعای تامین بودجه از محل فروش و قاچاق ارز صحیح نیست.

بانک مرکزی نیز نرخ تورم را محاسبه می‌کند

وی در خصوص تفاوت نرخ تورم اعلامیه مرکز آمار و بانک مرکزی و مرکز آمار، گفت: بانک مرکزی طی همه‌ سال‌ها خود اقدام به تهیه نرخ تورم کرده و در گزارش‌ها به آمار خود استناد می‌کند و منعی بر انتشار نرخ تورم از سوی بانک مرکزی وجود ندارد.

تسهیلات تکلیفی سال آینده کم نمی‌شود

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به ایرنا درباره تسهیلات تکلیفی بانک‌ها در سال آینده، گفت: تسهیلات تکلیفی سال آینده نه‌تنها کم نمی‌شود؛ بلکه افزایش نیز می‌یابد، البته با نسبت معمول خواهد بود.

منابع بانک‌ها محدود است

وی درباره عدم پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک‌ها نیز گفت: بانک مرکزی در یک سال گذشته بر پرداخت تسهیلات خرد با اعتبارسنجی تاکید داشته است و دلیل اینکه بانک‌ها نمی‌پردازند این است که منابع آنها محدود است و تقاضا برای تسهیلات تکلیفی بالاست.

استفاده از ۱٫۶ میلیارد دلار از منابع غیرقابل استفاده در سال جاری

صالح‌آبادی درباره هفت میلیارد دلار ارزی ایران نزد کره جنوبی، گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده به صورت رفت و برگشت با وساطت دوستان منطقه‌ای دنبال می‌شود و موضوع مهم در این بحث این است که بر اصل موضوع توافق وجود دارد و تنها مساله در حساب‌های مقصد است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: حساب‌های مقصد تغییر کرد و مقرر شد پول از حساب‌های کره به منطقه‌ای باشد که از آن به نفع کشور استفاده شود و به محض دریافت تضامین لازم مبلغ واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزهای بلوکه شده در کشورهای دیگر هم وجود دارد و رقم آن متغیر است، گفت: بر اساس آمار امسال ۱٫۶ میلیارد دلار از منابع غیر قابل استفاده هزینه شد و این رقم سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار بود و اقدامات دیگر برای آزادسازی منابع بلوکه شده در حال انجام است که به‌محض وصول نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9760

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: