اجرای بزرگ‌ترین واحد تقطیر خاورمیانه در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران خبر داد :

اجرای بزرگ‌ترین واحد تقطیر خاورمیانه در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از اجرای بزرگترین واحد تقطیر خاورمیانه با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان خبر داد.

فرهاد احمدی در نشست خبری که در آستانه گشایش رسمی این پروژه با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری صبح امروز، سه‌شنبه (۲۲ آذرماه) در محل پالایشگاه آبادان برگزار شد، در این باره گفت: واحد تقطیر در جو این پروژه با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، بزرگ‌ترین واحد تقطیر پالایشی در کشور و خاورمیانه به‌شمار می‌رود.

وی افزود: اجرای این پروژه  شهریورماه سال ۹۶ آغاز شد و در طول اجرا با چالش‌های مختلفی از جمله تحریم‌های سنگین، بحث تأمین منابع مالی، همه‌گیری ویروس کرونا، ریزگردها و گرمای بی‌سابقه روبه‌رو بود، اما خوشبختانه در طول یک سال گذشته با تلاش متخصصان داخلی، بیش از ۳۲ درصد پیشرفت حاصل شد، به نحوی که میزان پیشرفت پروژه ماهانه بیش از ۳ درصد ثبت شد که رکوردی در اجرای پروژه‌های پالایشی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران میزان سرمایه‌گذاری پروژه را ۲.۶ میلیارد یورو اعلام و بیان کرد: به‌دلیل فشار تحریم‌ها، پروژه به دو بخش تقسیم و در بخش نخست آن، یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شد.

احمدی با اشاره به افتتاح بخش نخست فاز ۲ طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در آینده نزدیک با حضور رئیس‌جمهور تأکید کرد: امیدواریم هم‌زمان با افتتاح این بخش، کلنگ آغاز عملیات اجرایی دومین بخش گام دوم پروژه نیز به زمین زده شود.

وی تصریح کرد: در بخش نخست این پروژه ظرفیت پالایشگاه آبادان روزانه ۲۱۰ هزار بشکه تثبیت خواهد شد و با اجرایی شدن بخش دوم ظرف سه سال، کیفیت فرآورده‌های تولیدی نیز مطابق استاندارد یورو ۵ اروپا خواهد شد که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: مگاپروژه توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به شکل ای پی سی و با مشارکت یک کنسرسیوم ایرانی – خارجی اجرایی شده است.

احمدی افزود: در این مرحله از اجرای پروژه، ۱۸ واحد پالایشی با تجهیزات عظیم و بی‌نظیر در خاورمیانه اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان عظیم‌ترین پروژه پالایشی کشور به‌شمار می‌رود، گفت: ساخت بزرگ‌ترین واحد تقطیر در جو پالایشی در خاورمیانه، ساخت بزرگ‌ترین برج وکیوم خاورمیانه به قطر ۱۱ متر و ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه و ساخت بزرگ‌ترین مشعل پالایشگاهی به ارتفاع ۱۲۵ متر از جمله ویژگی‌های این پروژه ملی به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به تحقق ۳۴ میلیون نفرساعت کار بدون حادثه ناتوان‌کننده در این پروژه اظهار کرد: برای نخستین بار در این پروژه از انتقال ریلی و زمینی برای انتقال تجهیزات به کشور استفاده شده است.

احمدی همچنین به محدودیت‌های انتقال تجهیزات این پروژه با توجه به موقعیت شهری این پروژه و حجم تجهیزات اشاره و بیان کرد: تمامی این عوامل در مدت زمان اجرای پروژه تأثیرگذار بود.

افزایش توان صادراتی و ظرفیت تولید فرآورده کشور با اجرای فاز دوم طرح توسعه آبادان

وی همچنین به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این فاز، افزون بر افزایش کیفیت و کمیت فرآورده‌های تولیدی در کشور، توان صادراتی کشور نیز به نحو قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اجرای این پروژه عظیم ملی در شرایط تحمیل شدیدترین تحریم‌ها به کشور را گامی در جهت افزایش توان داخلی و باور متخصصان داخلی دانست و تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور، در این پروژه ۱۷ هزار مورد شمع‌کوبی به طول ۳۰ متر انجام شده است.

احمدی افزود: در بخش نخست این پروژه روزانه ۶۰ هزار بشکه نفتا تولید خواهد شد و در بخش دوم نیز با احداث واحد بنزین‌سازی روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ اروپا تولید خواهد شد.

وی به تنوع خوراک نفت خام ورودی این طرح اشاره کرد و گفت: در این پروژه همچنین برای نخستین بار تجهیزات فوق‌سنگین به‌صورت ریلی جای‌گذاری شده است.

اجرای بومی ۹۵ درصدی مهندسی پروژه‌های پالایشی

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین از اجرای ۹۵ درصد مهندسی پروژه‌های پالایشی کشور به‌صورت بومی خبر داد و گفت: در بخش کالا بیش از ۷۰ درصد تجهیزات پالایشی داخلی سازی شده است.

احمدی اظهار کرد: در این پروژه بیش از ۱۰۲ شرکت داخلی، مشارکت و همکاری داشته‌اند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9659

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: