اختلال در سامانه هوشمند بنزین/ قیمت و سهمیه بنزین تغییر می‌کند؟

اختلال در سامانه هوشمند بنزین/ قیمت و سهمیه بنزین تغییر می‌کند؟

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبر آنلاین ؛ زهرا علی‌اکبری– این وضعیت موجی از بحث‌های حاشیه‌ای را در فضای مجازی رقم زد به طوری که برخی کاربران ماجرا را مرتبط با افزایش قیمت سوخت دانستند. موضوعی که به سرعت از سوی جواد اوجی، وزیر نفت تکذیب شد .

وزیر نفت تاکید کرد: هیچ طرح قیمتی جدیدی در دستور کار قرار ندارد. با این حال حضور پررنگ کسانی که بنزین را در دبه‌ها و ظرف‌هایی در اطراف جایگاه‌ها به فروش می‌رسانند این شائبه را بیش از پیش میان افکار عمومی قوت بخشید. در عین حال فروش بنزین آزاد در جایگاه‌ها نیز از سوی برخی کاربران دلیلی برای افزایش قیمت بنزین عنوان می‌شد.

از سوی دیگر هر چند ماجرای اختلال به تایید مقامات دولتی و صنفی رسیده است اما هنوز روشن نیست دلیل بروز این ماجرا چیست.

در خارج از ایران برخی با انتشار توییت‌هایی مسئولیت بروز این اتفاق را پذیرفته و از هک سامانه بنزین خبر داده‌اند . به عنوان مثال گروهی اسراییلی در توییتی چنین مساله‌ای را طرح کرده اما هنوز این خبر از سوی مقامات ایران رد یا تایید نشده است .

اختلال در سامانه هوشمند بنزین/ قیمت و سهمیه بنزین تغییر می‌کند؟

ماجرا چه بود؟

‌رئیس صنف جایگاه‌داران کشور اعلام کرد که اختلال نرم‌افزاری در سامانه‌ هوشمند در برخی جایگاه‌های سوخت بوجود آمده و تمام متخصصان مربوطه در حال تلاش برای حل این مشکل هستند و اخبار تکمیلی در این باره منتشر خواهد شد.

اسدالله قلی‌زاده با اشاره به اختلال ایجاد شده در سامانه هوشمند سوخت در برخی از پمپ بنزین‌ها، به ایسنا گفت: در حال پیگیری و حل این مشکل هستیم؛ این موضوع در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تنها برخی جایگاه‌ها با این مساله مواجه شده‌اند.

به گفته وی، افرادی که نیاز ضروری به بنزین ندارند، طی چند ساعت آینده از مراجعه به جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.

او همچنین اعلام کرد که ۳۵ درصد جایگاه‌ها در کل کشور بدون مشکل در حال فعالیت هستند و جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده‌اند نیز به تدریج به‌صورت دستی فعال می‌شوند و هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این خصوص توجه نکنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه کمبودی در حوزه بنزین و گازوئیل وجود ندارد، گفت: اختلال ایجاد شده در ساعات آینده برطرف خواهد شد.

فروش آفلاین بنزین در جایگاه‌ها

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز در توضیحی در این باره با تکرار درخواست از مردم برای عدم مراجعه به پمپ بنزین‌ها در صورت نبود نیاز فوری در این خصوص گفت: ‌ در حال حاضر سوخت‌رسانی در برخی جایگاه‌ها به صورت آفلاین انجام می‌شود و شش تا هفت ساعت زمان لازم است تا همه جایگاه‌ها وارد مدار شوند.

وی با بیان این‌ که چالشی را در مسیر کارتخوان‌ها داشتیم به طوری که ۶۰ درصد جایگاه‌ها دچار مشکل شدند، تاکید کرد: با همکاری که صورت گرفته در حال حاضر جایگاه‌ها به صورت آفلاین فعال هستند و تدریجا این اقدام را انجام می‌دهیم. تیم‌های تخصصی شکل گرفته است و با توجه به تجربه‌ای که داشتیم در حال حل مشکل هستیم.

او اظهار کرد: تقاضای ما از مردم این است که همکاری لازم را داشته باشند و در حال حاضر سیستم به صورت آفلاین است و مردم می‌توانند با نرخ دوم سوخت گیری کنند. سهمیه سوخت همه افراد برقرار بوده و بعد از این‌که شرایط به حالت عادی برگشت می‌توانند از سهمیه موجود در کارت سوخت استفاده کنند.

وی با بیان این که به همکاران در مجاری عرضه اختیار داده‌ایم که فرآیند آفلاین را انجام دهند و تیم‌های خودمان نیز در جایگاه‌ها حضور دارند تا فرآیند سوخت‌گیری با مشکل مواجه نشود، بنابراین در ساعات آینده تقاضای ما از مردم این است که همکاری لازم را داشته باشند.

طرح افزایش قیمت؟ هرگز!

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این باره گفته است: هیچ تغییری در قیمت سوخت در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این خصوص توجه نکنند.

وی گفت: در راه اندازی مجدد جایگاه‌ها ، بدون کارت سوخت، سوخت ‎رسانی به خودروها انجام می‌شود. ویز نفت همچنین بازگشت جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده‌اند را به صورت دستی تایید کرد.

سهمیه‌ها محفوظ است

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پی اختلال در جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام کرد که کارگروه‌های تخصصی برای رفع اختلال در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل شده است و تا زمان رفع مشکل و اتصال دوباره سامانه سوخت، توزیع فرآورده‌های نفتی به‌صورت آفلاین انجام خواهد شد.

در اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده است: به اطلاع عموم هموطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به‌صورت آفلاین انجام خواهد شد. کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد.

شایان یادآوری است سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود.

پیش از این در آبان ماه سال ۱۴۰۰ نیز حمله سایبری به جایگاه‌های پمپ‌بنزین در ایران سبب بروز اختلالات جدی در روند سوخت‌گیری در سراسر کشور شد. سال گذشته نیز در آذرماه در بیشتر جایگاه‌های سوخت اختلالی در سیستم پرداخت الکترونیکی بهای سوخت مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک متعلق به یک بانک به وجود آمد که پس از ساعاتی رفع شد .

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16691

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: