از تهدید هواپیمایی ایران‌ایر تا افتتاح ابر پروژه آزادراهی ایران

از تهدید هواپیمایی ایران‌ایر تا افتتاح ابر پروژه آزادراهی ایران

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر؛ آزاد راه شیراز _ اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس بر عهده دارد. در طرح اولیه این آزاد راه ۶ قطعه پیش بینی شده بود و مدتی بعد به درخواست استان فارس برای اتصال به کلان‌شهر شیراز هفتمین قطعه نیز تعریف شد.

در حال حاضر با شش قطعه اولیه این طرح بزرگ ملی که نتیجه تلاش سه دولت است؛ تنها یک روز تا افتتاح آزادراه شیراز_ اصفهان باقی مانده، افتتاح اَبَرپروژه‌ای که پس از ۱۳ سال انتظار قرار است با حضور رئیس‌جمهور به صورت رسمی به بهره‌برداری برسد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قیمت مسکن در بازار کاهشی شده است، گفت: قیمت مسکن در بازار کاهش یافته است البته نه به اندازه‌ای که مدنظر است و اگر تأمین مسکن به این برنامه‌ها اضافه شود که بخشی از آن به ساخت مسکن، بافت فرسوده، پروژه‌های خود مالکی برمی‌گردد، هم‌ترازی انجام شود به نظر می‌رسد بازار مسکن در آینده جهش قیمت نخواهد داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: به نظر می‌رسد بازار مسکن رو به تعادل و بهتر شدن حرکت می‌کند البته با اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه نظارت بر خانه‌های خالی و بررسی روند مشاوران املاک و همین‌طور سایت‌های منتشر کننده آگهی‌های املاک و… به نظرم بازار مسکن به سمت متعادل شدن پیش می‌رود.

وی گفت: در بحث اجرای و ساخت و ساز مسکن برنامه‌های جدی در پیش دارد. زیرا در دولت پیشین جلساتی در خصوص تأمین مسکن مورد نیاز کشور برگزاری نشد اما در دولت سیزدهم شخص رئیس جمهور نیز به این موضوع ورود کرده و هر ماه جلسه‌ای برای رفع مشکلات و موانع تولید مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزاری می‌کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر صنعت ساخت و ساز در کشور رونق پیدا کند قطعاً شاهد پیشرفت در حوزه اشتغال خواهیم بود و طی مدت اخیر قیمت زمین و مسکن وارد رکود شده و افزایش قیمتی در بازار مسکن نداشتیم و کنترل قیمت بازار مسکن در دستور کار قرار دارد.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری مهر، حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی ایران‌ایر درباره تهدید بمب‌گذاری در هواپیمای ایران‌ایر در هامبورگ گفت: در پرواز عصر امروز به شماره ۷۲۳ جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه حضرت امام به سمت فرودگاه هامبورگ پس از برخاستن و اعلام مسیر، در آسمان کشور اسلواکی یک هشدار امنیتی دریافت کرد.

وی افزود: هواپیما مسیر خود را به سمت فرودگاه هامبورگ ادامه داد و نهایتاً با پرواز بر فراز لهستان و کاهش ارتفاع در حداقل زمان ممکن با اسکورت دو فروند هواپیما اتحادیه اروپا در نهایت در فرودگاه هامبورگ به زمین نشست.

سخنگوی هواپیمایی ایران‌ایر تصریح کرد: پس از نشستن هواپیما به منطقه‌ای ایمن هدایت شد و تمام مسافران با سلامت کامل در فرودگاه مقصد پیاده شدند.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در نشست خبری با اشاره به اینکه مسکن‌های اقتصادی نیاز کشور است، گفت: بخشی از آمارها را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم قشر جامعه جوانان که در شرف ازدواج هستند به طور ویژه‌ای آسیب می‌بینند. میانگین سن ازدواج در مردان به ۳۰ سال رسیده و در استان‌های تهران و البرز حتی از این عدد نیز بیشتر است که پس‌از بررسی‌های صورت گرفت یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث این اتفاق می‌شود، بحث تأمین مسکن است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در ادامه تاکید کرد: در تورم قیمت مسکن، یک جوان یا زوج جوان حتی اگر هر دو نفر نیز شاغل باشند تأمین و حفظ مسکن برایشان کار ساده‌ای نیست. بیش از ۲ سال ما مدل‌های مختلفی از مسکن را مورد بررسی قرار دادیم تا به طرحی برسیم که زوج جوان به صورت مالک بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

وی گفت: اولین قرارداد برای ساخت مسکن اقتصادی را منعقد می‌کنیم و زمین مناسب برای ساخت ۲۰ هزار واحد تأمین شده است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، بیش‌از دو سال از وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن می‌گذرد و تا به امروز براساس آمار بیش‌از یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در مرحله ساخت قرار دارد و هنوز واحدی تحویل متقاضیان نشده است. به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی همچنین ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر از گذشته باقی مانده بود که دولت سیزدهم عملیات تکمیل این واحدها را نیز آغاز کرده است. با این حال تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

وزیر راه و شهرسازی از کمبود منابع مالی در راستای اجرای قانون نهضت ملی مسکن خبر داده و می‌گوید: یکی از مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص منابع مالی بود که مجوزی از سوی رهبر معظم انقلاب اخذ کردیم تا از ظرفیت‌های موجود تهاتر نفت و صندوق ملی در این راستا استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی معتقد است رقم ۲ میلیارد دلار از محل تهاتر نفت و منابع صندوق ملی تخصیص پیدا می‌کند و با موافقت و اجرای این مجوز با تزریق منابع مالی به پروژه‌ای نهضت ملی مسکن جانی دوباره گرفت و هم‌اکنون در مرحله طی کردن روند اداری است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، جمشید برزگر رئیس کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان در بیستمین اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان‌های ایران، گفت: طی دو سال دولت سیزدهم دو جلسه با دو وزیر داشتیم و جلساتی که بیش‌از ۳ ساعت طول کشید و پیشنهادات ما به کارشناسان ارجاع شد این یعنی هیچ نتیجه‌ای از جلسات نمی‌توان گرفت.

وی گفت: تنها زمانی موفق می‌شویم که به فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن یعنی انبوه‌سازان اعتماد کنیم و تنها راه‌حل اجرا و دستیابی به اهداف ریاست جمهوری برای ساخت یک میلیون مسکن توافق و امضای تفاهم‌نامه با انبوه‌سازان است. در این صورت شعارهای دولت سیزدهم در حوزه مسکن به سرانجام می‌رسد.

رئیس کانون انبوه سازان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما عدم توجه به قوانین و مقررات است. به عنوان نمونه مصوبه هیئت وزیران سال ۱۳۷۵ برای انجمن‌های استانی انبوه‌سازی هنوز اجرا نشده است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، بابک نگاهداری در اجلاس سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران، گفت: اگر مروری در خصوص بخش مسکن از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ داشته باشیم قطعاً بزرگ‌ترین موج افزایش قیمت مسکن در این بازه زمانی رخ داده و طی ۵ سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ برابری در بازار مسکن بودیم.

وی افزود: قیمت مسکن اصلی‌ترین هزینه سبد خانوار است و اگر نتوانیم تورم قیمت مسکن را کنترل کنیم قطعاً تلاش‌های دولت برای مهار تورم در زندگی مردم تأثیری نخواهد داشت.

با توجه با تأکیدات رهبری معظم انقلاب در دیداری که اخیراً با دولت سیزدهم داشت مبنی براینکه موضوع مسکن بحث جدی در کشور است و دولت باید اهتمام جدی در این راستا داشته باشید.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر بعد از گذشت نیمی از عمر دولت سیزدهم فقط ۵۰۰ هزار واحد ساخته شده که این عدد به معنای تحقق تنها یک چهارم از وعده دولت سیزدهم است. این عملکرد ضعیف در حالی اتفاق افتاده است، که دائماً در حوزه ساخت مسکن شاهد ارائه طرحی برای باز شدن این گره هستیم یک بار بحث از خروج سیمان و فولاد از بورس می‌شود، بار دیگر خبر فروش متری خانه تکذیب و تأیید می‌شود و بار دیگر تقصیرات به گردن بانک‌ها می‌افتد.

فارغ از نگاه کارشناسی به این طرح‌ها، این اقدامات یک پیام مهم را مخابره می‌کند آن هم اینکه علی‌رغم دغدغه سیاست‌گذاران برای حل معضل مسکن، این اقدامات به دلیل وجود موانعی نمی‌تواند مساله مسکن را حل کند. اما این موانع چیست و دولت برای برون رفت از این دور باطل و تحقق وعده چهار میلیونی مسکن چه باید بکند؟

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، کند بودن روند پرداخت تسهیلات بانکی یکی از موانع جدی بر سر راه نهضت ملی مسکن است؛ تمایل بانک‌ها بیشتر به این سمت است که تسهیلات خود را برای خرید، تجارت و یا مشارکت که دوره بازپرداخت آن بلندمدت نیست پرداخت کنند و خیلی به طرح‌های بلندمدت مانند مسکن تمایلی ندارند.

این در حالی است که قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها را مکلف کرده که حداقل ۲۰ درصد از کل تسهیلات خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص بدهند، اما به بهانه‌های مختلف از جمله نداشتن اعتبار امروز این رقم حتی ۵ درصد هم نیست؛ قانون گذار اعلام کرده است بانک‌ها اگر برخلاف این قانون و وظیفه عمل کنند باید جریمه شوند ولی همانطور که گفته شد دو سال است که دولت هیچ بانکی را در این خصوص جریمه نکرده است و عملاً بانک‌ها نیز سعی می‌کنند که پول را در نزد خود نگه دارند.

بانک‌ها یکی از نهادهایی هستند که می‌توانند در فرآیند ساخت و سازهای حمایتی با ارائه تسهیلات نقشی تعیین‌کننده داشته باشند، در این راستا دولت سیزدهم نیز از همان ابتدا بانک‌ها را موظف کرد که ۲۰ درصد از منابع خود را برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن اختصاص بدهند.

کم‌کاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن موجب شد که بخشی از منابع این طرح در قالب تسهیلات باید تأمین شود و عدم التزام بانک‌ها سبب شده تا شاهد وقفه در اجرای این ابر پروژه دولت سیزدهم در کشور باشیم و البته این مدارا کردن دولت با بانک‌های موجب ضرر به حوزه ساخت و ساز کشور شده است زیرا که سرعت ساخت و ساز در کشور کند پیش‌رود.

صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد که بر اساس آن، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث می‌شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در باکو با اشاره به ساخت خط ریلی بر روی رودخانه ارس گفت: توافق کلی در آستارا انجام و یادداشت تفاهم نوشته شده، اگر طرفی آذربایجانی آمادگی داشته باشد می‌توانیم طی امروز و فردا تفاهم‌نامه را امضا کنیم و یک مرحله به انعقاد قرارداد نزدیک شویم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این صورت عملیات طراحی بخش ریلی هم می‌تواند به موازات جاده‌ای شروع شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13600

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: