افزایش صادرات و واردات ایران در ۱۱ ماهه سال گذشته

افزایش صادرات و واردات ایران در ۱۱ ماهه سال گذشته

بر اساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی صادرات و واردات کالاهای مختلف در بهمن ماه سال گذشته نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل از آن با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره تحولات بخش خارجی اقتصاد، آخرین وضعیت بازرگانی خارجی را اینگونه توضیح داده است که بر اساس آمار بازرگانی خارجی گمرکی، در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات و واردات گمرکی به ترتیب، ۴۸.۸ و ۵۳.۷ میلیارد دلار بود که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب، ۱۲.۲ و ۱۵.۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

به علاوه ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی نیز در این دوره به ترتیب، ۱۳.۶ و۲۶.۱ درصد افزایش یافته و در یازده ماهه سال جاری، وزن صادرات و واردات گمرکی به ترتیب، ۱۱۱.۳ و ۳۳.۶ میلیون تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب، ۲.۱ و ۶.۸ درصد کاهش یافته است.

براساس برآوردهای مقدماتی، در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور از مازاد ۱۵.۸ میلیارد دلاری برخوردار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹۲.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

طی همین دوره، مازاد حساب کالا با افزایش ۷۹.۲ درصدی به ۲۱.۱ میلیاد دلار و کسری حساب خدمات با افزایش ۴۰.۶ درصدی به ۵.۳ میلیارد دلار رسید. افزایش قیمت‌های جهانی نفت و کالاهای اولیه، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش عملکرد صادرات و واردات کالا و رشد مبادلات تجاری و افزایش ترددهای فرامرزی کالا و مسافر، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد صادرات و واردات خدمات طی این دوره بوده است.

از سوی دیگر در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، حساب سرمایه، حدود ۱۶.۲ میلیارد دلار بدهکار شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین پرداخت‌های حساب سرمایه و نیز افزایش خالص مطالبات اشخاص و نهادهای مقیم از دنیای خارج علت منفی شدن خالص حساب مالی و سرمایه است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10813

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: