برادران: برخی ارز دولتی می‌گیرند و کالا را با ارز آزاد می‌فروشند

برادران: برخی ارز دولتی می‌گیرند و کالا را با ارز آزاد می‌فروشند

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، محمدمهدی برادران امروز در دهمین همایش اعطا گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان اظهار کرد: اولین حقی که برای یک مشتری متصور هستیم این است که در زمان فروش یک کالا به صورت شفاف مشخص باشد که عنوان و مشخصات کالا چیست. این عناوین تحت عنوان شناسه کالا معروف است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: با این حال هنوز کالاهایی هستند که شناسه کالا ندارند و مصرف کننده نمی داند این کالا استاندارد است یا خیر.

وی ادامه داد: برخی از واحدهای صنفی هنوز از ارائه صورتحساب خودداری می‌کنند که نشان می‌دهد در حوزه شفافیت همچنان مشکل داریم.

به گفته برادران، سهم عمده کالای قاچاق در بازار نشان می‌دهد که در حوزه صورتحساب چالش جدی داریم. در برخی از کالاها، عمده بازار دست کالاهای غیرشفاف و تقلبی است. اگر به این موضوع به صورت جدی نپردازیم و آن را یک موضوع حاشیه‌ای بدانیم دائماً سهم بازار کالاهای تقلبی بیشتر می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال تقلب در کالاهایی مثل لنت خودرو در دولت قبل به لنت هواپیما رسید؛ یعنی متقلبی که لنت خودرو تولید می‌کرد در یک جلسه دانش بنیانِ تقلبی، لنت تقلبی هواپیما به شرکت هواپیمایی فروخته بود.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: با نیروی انتظامی صحبت کردم تا علاوه بر مقابله با کالای قاچاق ساختار مقابله با کالای تقلبی را هم فراهم کنند.

وی با بیان اینکه بحث بعدی ضمانت کالا است، گفت: به عنوان نمونه ضمانت در لوازم خانگی ۱۸ ماه بود که به ۲۴ ماه افزایش یافت و برخی هم به صورت داوطلبانه ۳۶ ماه تا ۵ سال ضمانت می‌کنند.

برادران با اشاره به اینکه موضوع بعدی جلب رضایت مشتری است، افزود: حق مشتری است که بداند مشتریان قبلی چه میزان رضایت از کالا دارند. همچنین مباحثی مربوط به مشتریان عام تحت عنوان مسؤولیت اجتماعی وجود دارد که باید رعایت شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ایران از ۴ جبهه دچار چالش بوده و ممکن است دیگر ایرانی نداشته باشیم. موضوع نخست محیط زیست است؛ کشور یعنی یک منطقه جغرافیایی با فرهنگ و زبان و قوانین مشخص و ما در حال از دست دادن جغرافیای خود هستیم. این حجم از تولید زباله و نخاله یعنی کم کم در حال از دست دادن جغرافیای خود هستیم.

برادران افزود: چالش بعدی پیری جمعیت است؛ یعنی دیگر جمعیت ایرانی باقی نمی‌ماند و جمعیت ایرانی تبدیل به مهمانان خارجی می‌شود. در این رابطه در تأمین نیروی انسانی هم با مشکل مواجه هستیم.

وی چالش بعدی را موضوع اشتغال عنوان کرد و گفت: اگر بازار به کالای قاچاق داده شد دیگر شغلی نداریم که در آن کار کنیم و بقیه باید بروند خارج کار کنند.

معاون وزیر صمت فرهنگ و زبان فارسی را چالش بعدی ایران اعلام کرد و افزود: قرار بود در نمایشگاه تولید که مورد بازدید رهبری هم قرار گرفت، محصولاتی برای عرضه ارائه شده بود که حروف فارسی روی آنها درج نشده بود بنابراین قابل عرضه در نمایشگاه نبود. اگر به زبان فارسی ارج ننهیم فرزندان ما دیگر زبان ما را نمی‌فهمند.

وی در ادامه اظهار کرد: کسانی که به دنبال شفافیت نیستند یا به دنبال تقلب یا انحصار هستند. رهبری هم در ۱۱ اردیبهشت امسال در جمع کارگران اشاره کردند که مدیر دولتی اگر جلوی مفاسد اقتصادی نایستد جلوی دشمنان خارجی هم نمی‌ایستد. باید جلوی کسی که دنبال تجارت انحصاری است بایستیم.

برادران با بیان اینکه برخی از محصولات در داخل بالاتر از نرخ جهانی به فروش می‌رسند، گفت: به عنوان مثال برخی از کالاها از ارز دولتی استفاده می‌کنند اما در نهایت کالا را با ارز آزاد و دو برابر قیمت می‌فروشند.

وی به عرضه کالاهای تقلبی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه شاهد تولید صنایع غذایی تقلبی هم هستیم. همچنین در حوزه شوینده‌ها نیز تقلب رخ می‌دهد. طی یک سال گذشته ۴۰ گروه در حوزه شوینده‌ها دستگیر شدند که کالای تقلبی عرضه می‌کردند که سهم خوبی هم از بازار داشتند.

برادران تاکید کرد: مشتری باید صورتحساب الکترونیک از فروشنده مطالبه کند. تا زمانی که در برابر ارائه صورتحساب الکترونیک مقاومت باشد این مشکلات را خواهیم داشت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=19452

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: