تاثیر کاهش عرضه اوپک‌پلاس بر قیمت نفت

تاثیر کاهش عرضه اوپک‌پلاس بر قیمت نفت

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، قیمت نفت در اوایل معاملات جمعه به روند کاهشی هفتگی خود ادامه داد، آن هم پس از موافقت تولیدکنندگان عضو اوپک پلاس با کاهش داوطلبانه تولید نفت خام در سه ماهه اول سال آینده که کاهشی کمتر از حد انتظارات بازار بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه فوریه تا ساعت ۷:۳۴  امروز جمعه به وقت گرینویچ با ۰.۴ درصد کاهش به ۸۰.۵ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۰.۳ درصد کاهش به ۷۵.۷ دلار رسید.

اما قیمت نفت پس از کاهش شدید در ساعات اولیه معاملات و کاهش بیش از ۲ درصدی در روز پنج‌شنبه، در میانه روز اندکی بهبود یافت، به نحوی که هر بشکه نفت برنت امروز با ۲۲ سنت افزایش ۸۱.۰۸ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۴ سنت افزایش ۷۶.۲۰ دلار معامله شد.

عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای گروه اوپک پلاس – که بیش از ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند – دیروز پنجشنبه با کاهش داوطلبانه تولید بیش از دو میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ موافقت کردند.

با این حال، حداقل ۱.۳ میلیون بشکه در روز از این کاهش‌ها ناشی از تمدید کاهش‌های داوطلبانه است که قبلاً توسط عربستان سعودی و روسیه اجرا شده است.

تولید فعلی حدود ۴۳ میلیون بشکه‌ای نفت در روز اوپک پلاس در واقع نشان دهنده کاهش حدود پنج میلیون بشکه در روز با هدف حمایت از قیمت‌ها و دستیابی به ثبات در  بازار است.

اوپک پلاس در بیانیه‌ای پس از نشست دیشب خود اعلام کرد که مجموع کاهش تولید هشت تولیدکننده به ۲.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

این رقم شامل تمدید کاهش داوطلبانه عربستان و روسیه به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  رویترز، کاهش اضافی ۹۰۰ هزار بشکه‌ای در روز که دیروز، پنجشنبه وعده داده شد،  ۲۰۰ هزار بشکه آن متعلق به روسیه و مابقی بین هفت عضو دیگر شامل عربستان، امارات، عراق، کویت، قزاقستان، الجزائر و عمان تقسیم شده است.

تمرکز اوپک پلاس بر کاهش تولید با توجه به کاهش قیمت‌هایی که قبلاً در اواخر سپتامبر به ۹۸ دلار رسیده بود و همچنین به دلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد رشد ضعیف اقتصادی در سال ۲۰۲۴ و انتظارات درباره وجود مازاد عرضه است.

افزون  بر اینکه در این ماه، آژانس بین‌المللی انرژی کاهش رشد تقاضا برای نفت در طول سال ۲۰۲۴ را پیش بینی کرده است.

در همین حال تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس معتقدند، بازار روی کاهش تولید اضافی، از جمله کاهش طولانی مدت و کاهش رسمی غیرداوطلبانه حساب باز کرده بود، اما در شرایط کنونی چشم انداز قیمت برای سال ۲۰۲۴ صعودی نخواهد بود.

عربستان سعودی، کویت، الجزائر، امارات، عراق، قزاقستان و عمان در پی نشست اوپک پلاس که دیروز پنجشنبه برگزار شد، از کاهش داوطلبانه تولید نفت خبر دادند.

عربستان

خبرگزاری دولتی عربستان(واس) به نقل از یک منبع در وزارت انرژی این کشور گزارش داد که این کشور کاهش تولید داوطلبانه خود را تا پایان ماه مارس سال آینده(۱۱ فروردین ۱۴۰۳) یک میلیون بشکه در روز تمدید خواهد کرد.

این منبع گفت که این تصمیم با هماهنگی برخی از کشورهای شرکت کننده در توافقنامه ائتلاف اوپک پلاس که دیروز پنجشنبه جلسه‌ای برگزار کردند، اتخاذ شد.

این مقام وزارت انرژی عربستان گفت: این تمدید کاهش تولید نفت عربستان علاوه بر کاهش داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای این کشور در روز است که قبلاً  در آوریل گذشته (اردیبهشت ماه ۲۰۲۳) اعلام کرده بود و تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۳)تمدید می‌شود.

این منبع تأیید کرد که این کاهش داوطلبانه اضافی، تلاش‌های پیشگیرانه کشورهای اوپک پلاس را با هدف حمایت از ثبات و تعادل بازارهای نفت تقویت می‌کند.

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد که تولید نفت عربستان تا پایان مارس ۲۰۲۴ به حدود ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در حمایت از ثبات بازار، این مقادیر کاهش اضافی به تدریج و با توجه به شرایط بازار لغو خواهد شد.

روسیه

روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد و آن را تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تمدید می‌کند.

روسیه پیشتر متعهد شده بود تا پایان سال جاری میلادی صادرات خود را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

پیش از این، یکی از نمایندگان اوپک پلاس گفته بود که کاهش اضافی اوپک پلاس برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ داوطلبانه برنامه ریزی شده است و یک منبع آگاه اعلام کرد که هر کشور به طور جداگانه کاهش داوطلبانه خود را اعلام خواهد کرد.

کویت
خبرگزاری کویت (KUNA) نیز به نقل از سعد البراک، وزیر نفت کویت گفت که کویت از اول ژانویه آینده به طور داوطلبانه تولید نفت خود را به مدت سه ماه ۱۳۵ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

البراک افزود: تولید نفت کویت تا پایان مارس ۲۰۲۴ به ۲.۴۱۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

خبرگزاری کویت به نقل از وزیر انرژی این کشور گفته است که هدف از کاهش، ایجاد ثبات در بازارها است و علاوه بر کاهش داوطلبانه ۱۲۸ هزار بشکه ای در روز خواهد بود که در آوریل گذشته تصویب شد.

الجزائر

وزارت انرژی الجزائر روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت که الجزائر قصد دارد به طور داوطلبانه تولید نفت خود را ۵۱ هزار بشکه در روز برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کاهش دهد و هدف تولید نفت خود را به ۹۰۸ هزار بشکه در روز برساند.

کاهش جدیدتولید نفت الجزائر علاوه بر کاهش داوطلبانه ۴۸۰۰۰ بشکه در روز است که در آوریل گذشته اعلام کرد و قرار است در پایان سال ۲۰۲۴ به پایان برسد.

امارات

امارات همچنین اعلام کرد که از ژانویه تا پایان مارس سال آینده به طور داوطلبانه تولید نفت خود را ۱۶۳ هزار بشکه در روز کاهش می دهد.

خبرگزاری امارات (WAM) گزارش داد که این تصمیم با هماهنگی برخی از کشورهای شرکت کننده در توافق اوپک پلاس اتخاذ شده است.

امارات در بیانیه‌ای اضافه کرد که تولید نفت این کشور تا پایان ماه مارس آینده به ۲.۹۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و پس از آن و در حمایت از ثبات بازار  این مقادیر کاهش اضافی به تدریج و با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد.

به گفته امارات، این کاهش داوطلبانه علاوه بر کاهش داوطلبانه ۱۴۴ هزار بشکه ای در روز است که قبلاً توسط این کشور در آوریل گذشته اعلام شده بود که تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

عراق

خبرگزاری عراق روز پنجشنبه گزارش اقتصاد کشور به نقل از  داد که عراق به طور داوطلبانه تولید نفت خود را به میزان ۲۲۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد داد.

این خبرگزاری اعلام کرد که تولید عراق در بازه زمانی اول ژانویه تا پایان مارس آینده به ۴.۰۰۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

خبرگزاری دولتی عراق افزود که بسته به وضعیت بازار، کاهش های اضافی به تدریج پس از مارس آینده بازخواهد گشت.

عُمان

کشور عمان اعلام کرد که با هماهنگی برخی از کشورهای شرکت کننده در توافقنامه «اوپک پلاس»، از ژانویه آینده تا پایان مارس ۲۰۲۴، ۴۲ هزار بشکه در روز کاهش داوطلبانه بیشتری از نفت خام انجام خواهد داد.

خبرگزاری دولتی عمان گزارش داد: وزارت انرژی و مواد معدنی توضیح داد که این کاهش اضافی علاوه بر کاهش داوطلبانه قبلی ۴۰ هزار بشکه در روز است که تا دسامبر ۲۰۲۴ ادامه دارد.

این وزارتخانه اشاره کرد که مقادیر کاهش یافته اضافی با توجه به شرایط بازار به تدریج بازخواهد گشت.

چرا برزیل دعوت شد؟

اوپک پلاس همچنین در نشست دیروز پنجشنبه خود از برزیل برای عضویت در این گروه دعوت کرد و وزیر انرژی برزیل گفت که امیدوار است ژانویه آینده به این گروه بپیوندد.

برزیل در میان ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده نفت در جهان و بزرگترین تولید کننده در آمریکای لاتین از سال ۲۰۱۶ است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «آرگوس مدیا»، تولید نفت خام برزیل در سپتامبر گذشته به رکورد ۳.۷ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته تقریباً ۱۷ درصد و نسبت به آگوست ۲۰۲۳ افزایش ۶.۱ درصدی داشته است.

جیووانی استونوو، تحلیلگر UBS گفت: «از آنجایی که برزیل تولیدکننده بزرگ نفت است و رشد تولید نفت خام را رهبری می‌کند، مهم است که آن را شریک در اوپک پلاس کنیم، اما به نظر می‌رسد که آنها مانند مکزیک تولید را کاهش نمی‌دهند، بنابراین در نهایت برای اوپک پلاس خوب خواهد بود، و این قضیه اهمیت کمتری برای بازار نفت دارد.»

اتحاد اوپک پلاس در اواخر سال ۲۰۱۶ زمانی که روسیه و ۹ کشور دیگر برای حمایت از کاهش قیمت نفت به اوپک پیوستند، تاسیس شد شد و از اواخر سال ۲۰۲۲، این اتحاد بر کاهش تولید حدود ۵ میلیون بشکه در روز تکیه کرده است.

اتحاد اوپک پلاس در دسامبر ۲۰۱۶ در نشست الجزائر و پس از دو سال سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی تشکیل شد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت با ۱۰ کشور دیگر تولیدکننده غیر عضو اوپک (روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی، قزاقستان، برونئی، و عمان) برای کاهش تولید به توافق رسید. اوپک پلاس با هدف همراهی دیگر تولیدکنندگان نفت با اوپک، در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها شکل گرفته‌است. این ائتلاف از سال ۲۰۲۲ بر کاهش تولید حدود ۵ میلیون بشکه در روز تکیه کرده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15914

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: