رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان به‌دنبال معرفی جایگاه پر اهمیت دانش‌بنیان هاست

«عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت:

رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان به‌دنبال معرفی جایگاه پر اهمیت دانش‌بنیان هاست

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزرات صمت، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جریان برگزاری نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در محل مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ضمن بیان مطلب فوق گفت: با کار علمی و مستمر ریسک‌های فعالیت را باید کاهش دهیم و به سمت توسعه برویم.

وی، به نقش شرکت‌های بزرگ در کاهش ریسک و پیشران بودن در اقتصاد اشاره کرد و یادآور شد: این شرکت‌ها مانند ایدرو، ایمیدرو، شهرک‌های صنعتی بیشترین نقش را در توسعه دارند و جایگاه‌ آنها در زمینه کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی حائز است.

وزیر صمت اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بازاریابی، بهبود کیفیت، تحقیق و توسعه را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: همایش رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان به دنبال ارائه و معرفی جایگاه پر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان، نوآور، فن‌آور و استارت آپ در تحول اقتصادی در کشور است.

وی به آمار ارتقا و راندمان روبه رشد شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد: تمرکز سیاست‌گذاری‌های کشور باید روی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. در این زمینه، هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در مسیر رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور ضرورت دارد. البته تمرکز کشور به گونه‌ای بوده که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک مقیاس توسعه پیدا کرده‌اند.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه امسال مقام معظم رهبری شعار سال را رشد تولید و مهار تورم اعلام و رئیس جمهور بر این موضوع تاکید دارد، خاطرنشان کرد: همه ما به عنوان وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های تاثیرگذار در صنعت و معدن کشور، باید در این راستا اقدامات مناسبی انجام داد تا به اهداف ترسیمی دست یابیم.

وی با بیان اینکه نخستین چالش‌های تولید را احصا و راهبردارها و سیاست‌های پیشرانی را برای آن در نظر گرفتیم، افزود: با بررسی چالش‌های موجود در حوزه تولید، شاخص‌هایی را درنظر گرفتیم که کاهش ارزبری و عدم خام فروشی، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت کسب و کار، بازبینی سازوکارهای نظارتی و بازرسی، تعهد به محیط زیست و … از جمله این اقدامات است.

وزیر صمت، ارتباط گیری دانش‌بنیان‌ها با شرکت‌های بزرگ را ضرورت دانست و افزود: راهبردها و حوزه‌های تمرکزی را مشخص کرده‌ایم. تامین مالی، تحول دیجیتال، تمرکز روی ابرشرکت‌ها، احیای واحدها، توجه به زیرساخت‌ها و…. برخی از این راهبردها هستند.

وی به برخی پروژه‌های پیشران اشاره کرد و ادامه داد: احیا و فعال‌سازی، توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی ، تامین آب صنایع، جایگزینی خودروهای برقی و… برخی از این پیشران‌ها هستند که فراخوان مشارکت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و اندیشکده‌ها داده‌ایم.

علی آبادی تصریح کرد: در حوزه احیا و فعال سازی، تکمیل و افزایش ظرفیت در طرح‌های واجد شرایط صنعتی و معدنی (راکد و نیمه تمام) را دنبال می‌کنیم و توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ مقیاس، پارک‌های یکپارچه صنعتی و معدنی و شهرک‌های نوآوری و تخصصی با نگاه به ملاحظات آمایش صنعتی را در دستور کارمان قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه لازم و ضروری است شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای این اهداف، در کنار شرکت‌های بزرگ قرار گرفته و مشکلات موجود را برطرف کنند، یادآور شد: احیای واحدهای راکد را از اهداف اساسی این وزارتخانه برشمرد. در حال حاضر حدود ۹ هزار مجموعه و واحد راکد در کشور وجود دارد که باید بازگشت آنها به عرصه تولید اقدامات لازم را انجام داد.

وزیر صمت با بیان اینکه خودرو برقی در دنیا تبدیل به ماشین روز شده و دیگر ماشین آینده نیست و به زودی ماشین‌هایی وارد بازار می‌شوند که با هیدروژن کار می‌کنند، افزود: می‌توان انرژی‌ها را با بهره‌گیری از خورشید و باد تامین کرد و در واقع به منابع تامین سوخت تنوع داد.

وی در این خصوص اضافه کرد: با توجه به اینکه امروز دنیا روی این موضوع به‌صورت جدی در حال کار کردن است، ما نیز باید بر روی آن تمرکز کنیم که در این بخش نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

علی‌آبادی استفاده از سوخت‌های پاک و تجدید پذیر را از دیگر راهکارها عنوان کرد و یادآور شد: برخی در ایران گاز را به عنوان خوراک مصرف می‌کنند زیرا گاز اکسید آهن را از طریق متان احیا می‌کنیم؛ این در حالی است که دنیا به این سمت رفته که با هیدروژن این کار را انجام دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این رابطه به خوبی ایفای نقش کنند.

وی سهم هزینه دولت در تحقیق و توسعه را ۳۸ درصد و در بخش دانشگاهی ۲۹ درصد اعلام کرد و افزود: بسیاری از شرکت‌های راکد در حوزه دانش‌بنیان بودند که بنا داریم توسعه شهرک های صنعتی را در دستور کار قرار دهیم.

وزیر صمت با بیان اینکه به‌جای واردات و مونتاژکاری به سمت نوآوری صادرات محور برویم، گفت: سیاست‌مان کاهش ارزبری و جلوگیری از خام‌فروشی است.

نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان صبح امروز با حضور «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، «سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، مدیران عامل شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12990

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: