ناکامی گروه ۷ در طرح سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای نفت روسیه

ناکامی گروه ۷ در طرح سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای نفت روسیه

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری رویترز، بر اساس محاسبات رویترز و بر پایه تازه‌ترین داده‌های وزارت بازرگانی هند، پالایشگاه‌های هندی در ماه سپتامبر نفت خام روسیه را با میانگین قیمت حدود ۸۱ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه خریداری کردند، در حالی که در ماه اوت این رقم حدود ۸۶ دلار برای هر بشکه بود.

بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی هند، میانگین قیمت محموله‌های زمینی نفت خام روسیه برای پالایشگاه‌های هند در سپتامبر نسبت به اوت کاهش یافته که این نشان‌دهنده افزایش تخفیف‌هاست.

خبرگزاری رویترز در ماه اوت گزارش داده بود که با کاهش خرید پالایشگاه‌های هندی به‌دلیل قیمت‌های بالا و اجرای عملیات تعمیر و نگهداری، تخفیف‌های نفتی روسیه در ماه سپتامبر افزایش یافت.

پالایشگاه‌های هند بیشتر نفت خام روسیه را به‌صورت تحویل در محل می‌خرند و حمل‌ونقل و بیمه به‌عهده فروشندگان است.

هند برای تأمین بیش از ۸۰ درصد نیاز کلی نفت خود به واردات وابسته است و در گذشته به‌دلیل هزینه‌های بالای حمل‌ونقل به‌ندرت نفت روسیه را  می‌خرید.

هند اکنون به بزرگ‌ترین خریدار نفت خام روسیه از طریق دریا تبدیل شده است، زیرا کشورهای غربی نفت روسیه را به‌دلیل آغاز تنش‌های مسکو – کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲ تحریم کردند.

این داده‌ها هزینه حمل‌ونقل، بیمه و دیگر هزینه‌های پرداخت‌شده از سوی پالایشگاه‌ها را مشخص نمی‌کند، اما قیمت خرید به‌طور قابل توجهی بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلاری اعمال‌شده از سوی کشورهای عضو گروه هفت (G7) است.

نفت روسیه از اواسط ژوئیه بالاتر از سقف قیمتی تعیین‌شده معامله می‌شود، زیرا تخفیف‌ها به‌دلیل کاهش تولید ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) کاهش یافته است.

داده‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت نفت وارداتی روسیه از سوی هند در ماه سپتامبر کمتر از محموله‌های نفت خام عراق و عربستان سعودی بوده که به‌ترتیب ۸۳ دلار و ۵۶ سنت و ۹۶ دلار و ۱۶ سنت برای هر بشکه ثبت شده است.

داده‌ها نشان می دهد هند در ماه سپتامبر روزانه حدود یک میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه نفت از روسیه وارد کرده که حدود ۹ درصد نسبت به اوت کاهش داشته، در حالی که واردات نفت هند از عراق حدود ۸ درصد افزایش یافته و به میانگین ۹۱۸ هزار بشکه در روز رسیده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14775

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: