وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بسیاری از مسیرهای جادهای مدتهاست بهسازی نشده است، گفت: به دنبال اخذ مجوز برای اختصاص منابع پایدار برای نگهداری و بهسازی راهها هستیم.
«مهرداد بذرپاش» امروز یکشنبه در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل در جمع خبرنگاران درباره نتیجه مذاکره با روسیه برای ساخت راهآهن رشت – آستارا، اظهار کرد: تعهدات و موضوعات قبلی درباره ساخت راهآهن رشت- آستارا با طرف خارجی در حال پیگیری است.
وی افزود: پروژه اصلی ما تکمیل کریدور شمال- جنوب اعم از ریلی و جادهای است. وقتی کریدورهای حمل و نقلی تشکیل شود، در صنعت حمل و نقل انقلاب بزرگی رخ خواهد داد و افزایش قابل توجهی در ترانزیت خواهیم داشت؛ در حال حاضر رقم درآمد ترانزیت ناچیز است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تسریع در احداث قطعه راهآهن رشت – آستارا نیز تصریح کرد: دنبال افزایش دسترسیهای ریلی به کشورهای همسایه هستیم.
بذرپاش بیان کرد: سهم ریل از حمل بار در حال حاضر ۱۰ درصد است. تا زمانی که این سهم افزایش نیابد قیمت تمام شده حمل ریلی بار کاهش نخواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم بار ریلی باید از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش یابد؛ اما انگیزه کافی برای سرمایهگذاران وجود ندارد و دنبال مکانیسم تشویقی هستیم.
سیاست قطعی ما نوسازی ناوگان جاده است
وی ادامه داد: نوسازی ناوگان جادهای نیز باید انجام شود؛ سهم زیادی از سوخت را ناوگان جادهای کهنه به خود اختصاص دادهاند. سیاست قطعی ما نوسازی ناوگان جاده است.
بذرپاش اظهار داشت: نگهداری جادهها بودجه زیادی میطلبد؛ برخی جادهها سالهاست بهسازی نشدهاند و از آنجایی که در فصل بودجه قرار داریم، دنبال اخذ مجوز برای منابع پایدار برای نوسازی و بهسازی راهها هستیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکتهای معدنی سهم قابلتوجهی از استفاده از راهها را دارند و لازم است سهم بزرگی از هزینههای نوسازی ریلی و جادهای را بر عهده بگیرند.