وعده واردات خودرو اقتصادی به انحراف رفت؟/ کاکایی: در ذهن مردم، خودرو خارجی ۲۰۰، ۳۰۰ میلیونی جا انداخته‌اند، اما خودروهای گران آمد

وعده واردات خودرو اقتصادی به انحراف رفت؟/ کاکایی: در ذهن مردم، خودرو خارجی ۲۰۰، ۳۰۰ میلیونی جا انداخته‌اند، اما خودروهای گران آمد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبر آنلاین؛  بالاخره پس از حدود یک هفته، قیمت ۶ عدد از خودروهای وارداتی سامانه یکپارچه مشخص شد؛ قیمت‌هایی که البته طبق آنچه که اعلام شده، هنوز قطعی نیستند و هزینه‌های جانبی مانند شماره گذاری، هزینه اسقاط و… هم به آن ها اضافه نشده است.

البته طبق برخی گزارش‌های غیررسمی، قیمت علی‌الحساب کیا سونت هم قرار است هفته آینده در حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان توسط سامانه اعلام شود.

اما نکته‌ای که در میان قیمت این خودروها وجود دارد، این است که حتی اگر قیمت علی‌الحساب این خودروها در نظر گرفته شود، پایین‌ترین قیمتی که در میان خودروهای وارداتی دیده می‌شود، ۷۷۰ میلیون تومان است که قیمت دلاری آن ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلار می‌شود. بالاترین قیمت هم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که قیمت دلاری آن، ۳۶ هزار دلار خواهد بود.

وعده واردات خودرو اقتصادی به انحراف رفت؟/ کاکایی: در ذهن مردم، خودرو خارجی ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون تومانی را جا انداخته‌اند بودند، اما میلیاردی آمد

این در شرایطی است که براساس وعده‌ای که مقامات و مسوولان درباره واردات خودروهای خارجی داده بودند، قرار بود تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی باشد که عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. حتی در اردیبهشت پارسال محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در انتقاد از وضعیت بازار خودرو گفته بود: می‌توان خودروهایی با قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد.

مقامات ارشد وزارت صنعت نیز بارها تاکید داشتند که خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار در اولویت واردات هستند. اما در این میان، برخی گفته‌ها از واردات خودروهای ۲۰ هزار یورویی هم حکایت داشت؛ به طوری که محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک گفته بود: خودروهایی که ثبت سفارش شده و قرار است وارد شوند، کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند.

چه خودرویی اقتصادی است؟

اما سوال این‌جاست که آیا خودروهایی که امروز در مسیر ورود به بازار هستند، اقتصادی و در دسترس عموم مردم خواهند بود؟ در همین خصوص، محمدحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به قیمت خودروهایی وارداتی می‌گوید: به طور معمول از افراد که سوال می‌شود خودروی اقتصادی را چه می‌دانید، از رقم حدود ۲۰۰ میلیون تومان صحبت می‌کنند.

وی می‌افزاید: نکته ظریف این‌جاست که مثلا حتی یک استاد دانشگاه، آنچه که از دانشگاه حقوق می‌گیرد، در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار است. با این حساب و با این درآمد، برای مثال شاید اگر از من بپرسید خودروی اقتصادی چه رقمی دارد، می‌گویم ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون تومان. این حرف را براساس این نگاه می‌زنم که خودروی اقتصادی، یعنی خودرویی که همه بتوانند بخرند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند: حالا نمی‌گوییم هر ۱۰ دهک توان خرید داشته باشد، حداقل ۷ دهک بالای کشور بتواند بخرد. ۳ دهک جامعه هم این‌قدر فقیر هستند که باید فکرهای اساسی برای آن‌ها کنیم؛ این گروه اصلا نمی‌توانند پس‌انداز داشته باشند. کسی می‌تواند خودرو بخرد که بتواند پس‌انداز کند.

کاکایی تصریح می‌کند: با این نگاه اگر بخواهیم موضوع خودروهای وارداتی را بررسی کنیم، باید هر خودرو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در بیاید. اگر در حقیقت مالیات و شماره‌گذاری را کم کنیم، یعنی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت آن خودرو تمام شود؛ این یعنی ۳ هزار دلار باشد. اما ما اصلا در دنیا خودرو ۳ هزار دلاری که استاندارد باشد، نداریم.

وی متذکر می‌شود: آنچه که در دنیا خودرو اقتصادی می‌گویند، پایه‌ای حدود ۶، ۷ هزار دلار قیمت دارد؛ حالا خودبه‌خود پول حمل‌ونقل، تعرفه، مالیات و شماره‌گذاری را که به آن اضافه کنید، پایین‌ترین قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار می‌شود. این یعنی با دلار ۵۰ هزار تومانی، این خودرو ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اما خودروهایی که امروز مشاهده می‌کنیم وارد کشور شده، قیمتی بالاتر دارد. البته تاکید می‌کنم که اعداد عجیبی نیست و خودروهایی اقتصادی همین خودروها هستند. تازه این خودروها چینی هستند و نکته این‌جاست که خیلی از این خودروها از خودروساز اصلی خریداری نشده است. برای مثال، النترا را از بازار خریده‌اند و هیچ‌کدام از ضمانت‌ها هم پشت این خودرو نیست. یعنی معلوم نیست که این خودروها اصل باشد یا این‌که قطعات فیک در آن به‌کار رفته باشد.

اکونومیک‌ترین خودروهای دنیا را سایپا و ایران‌خودرو تولید می‌کند

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: آنچه که در این مدت در ذهن ما جا انداخته‌اند یا حداقل در ذهن ما با نام خودرو اقتصادی است، اصلا در دنیا وجود خارجی ندارد و بهترین خودروهای اقتصادی، همین خودروهایی هستند که سایپا و ایران‌خودرو تولید می‌کنند و این‌ها اکونومیک‌ترین خودروهای ممکن دنیا هستند که تازه ما از این خودروها راضی نیستیم.

کاکایی درباره قیمت خودروهای خارجی می‌گوید: خیلی‌ها به من زنگ می‌زنند و می‌گویند قیمت این خودروها عجیب و غریب است، اما باید گفت این قیمت‌ها درست است؛ آن وعده‌ها عجیب و غریب بود. نکته این‌جاست که آن کسی که گفت خودرو ۵ هزار دلاری می‌آوریم، این را در ذهن مردم انداخت که این خودرو حتی با دلار آزاد می‌شود ۲۵۰ میلیون تومان. این عدد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در ذهن مردم جا افتاد.

وی می‌افزاید: ما به این وعده‌ها می‌گوییم وعده پوپولیستی. یعنی وعده قشنگی که پشتوانه عملی و اجرایی و اقتصادی ندارد. این اتفاق الان افتاده و بعد از این هم می‌افتد. شما بگذارید خودروهای دست دوم وارد شود، ۶ ماه هم بگذرد، آن زمان می‌بینید چه اتفاقی در کشور می‌افتد؛ آن هم به بهانه این‌که می‌خواهند قیمت‌ها در بازار پایین بیاید.

قیمت خودرو با ارز بالا و پایین می‌شود؛ نه عرضه و تقاضا

این کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کنند: همیشه در مورد همه مردم صحبت می‌کنند، ولی واقعیت‌ها این است که قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت ارز بالا و پایین شده، نه با عرضه و تقاضای دو سال گذشته.

کاکایی تصریح می‌کند: شما هم دیدید که در روزهای گذشته که قیمت دلار بالا رفت، قیمت خودرو هم بالا کشید. آقایان واقعیت‌های اقتصادی را کتمان می‌کنند و بعد وعده می‌دهند؛ به خصوص الان که نزدیک انتخابات است و به هر قیمتی می‌خواهند این وعده‌ها را حداقل در کوتاه‌مدت هم که شده، اجرا کنند.

وی می‌افزاید: حالا چه قسمت این وعده‌ها اجرا می‌شود؟ بخش واردات انجام می‌شود و ما یک‌سری خودرو در بازار می‌بینیم، ولی نکته این‌جاست که واردات این خودروها تاثیری در زندگی مردم نمی‌گذارد؛ البته در درازمدت تاثیر منفی دارد. یعنی با خرید خودرو خارجی بدون این‌که درآمد بالا رود، عملا ارزش اقتصاد ایران را پایین می‌آورید و در نتیجه تورم بیشتر خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در نتیجه این سیاست نه‌تنها در سفره زندگی مردم به صورت مثبت دیده نمی‌شود، بلکه هر چه زمان می‌گذرد، خواهیم دید که اثرات منفی‌ دارد و باعث می‌شود کل قیمت‌ها بالا رود.

کاکایی در ادامه می‌گوید: این قیمت‌هایی که ظاهرا از خودروهای وارداتی در سایت‌ها دیده می‌شود، علی‌الحساب و بدون در نظر گرفتن قیمت شماره‌گذاری است. خود این موضوع در حدود ۱۳ تا ۱۶ درصد قیمت‌ها را بالا می‌رود.

وی تصریح می‌کند: این‌ها قیمت‌های اولیه است و باید ببینیم در بازار چه اتفاقی می‌افتد و قیمت نهایی که در بازار آزاد مشاهده می‌کنیم، چه رقمی است. از نظر من قیمت واقعی در بازار آزاد باید محک بخورد و باید کمی صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13767

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: