پایان باز ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا!

پایان باز ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا!

هرچند ظاهرا اکثر نهادهای مرتبط با عرضه خودرو در بورس کالا موافق هستند اما از آخرین عرضه حدود سه ماه گذشته است و همچنان شاهد توقف این روند هستیم.

زمزمه‌های عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به گوش می‌رسید تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست؛ هرچند در بازه زمانی ۱۰ ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته انواع و اقسام خودروهای محبوب و نامحبوب در بورس کالا عرضه شد.

در این میان اما موانع زیادی سر راه عرضه خودرو در بورس قرار میگرفت که از جمله آن میتوان به مخالفت شورای رقابت اشاره کرد. مخالفتی که همچنان ادامه دارد، به طوریکه آخرین موضع شورای رقبات از این حکایت داشت که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را تدوین کرده که در این دستورالعمل جایی برای عرضه خودرو در بورس دیده نشده است.

نظر وزرا

با این وجود فاطمی امین وزیر سابق سمت در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درمورد عرضه خودرو در بورس کالا گفته بود که در این رابطه هنوز جمع‌بندی وجود ندارد. در آن سوی ماجرای سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی پیش از ان که وزیر صمت استیضاح شود، درمورد عرضه خودرو در بورس گفت:  از آقای فاطمی امین بپرسید، هرچه وزیر صمت بگوید!

نظر بورسی‌ها

اینکه از ابتدای سال تا کنون خبری از عرضه خودروهای پرطرفدار در بورس کالا نبوده است مهر تاییدی است بر اینکه یا هنوز در این مورد تصمیم قطعی گرفته نشده و یا اینکه این روند به طور کلی متوقف شده است.

البته مجید عشقی اخیرا درمورد عرضه خودرو در بورس کالا توضیح داده است که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند خودروهای خود را در بورس عرضه کنند، این فرایند متوقف نشده و پذیرش‌ها لغو نشده است. سعی میکنیم التهابی در بازار  خودرو ایجاد نکنیم، خودروسازها خودشان انتخاب می‌کنند که محصولات را عرضه کنند یا خیر.

نظر خودروسازها

در این میان اما شرکت‌های خودروسازی تا کنون در این مورد اظهار نظر چندانی نکرده‌اند و فقط محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که بورس کالا زیرساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد. بورس برای کشف قیمت بوده و توانایی عرضه تعداد محدودی از خودرو را دارد. دلیل آن هم این است که مشتری باید قیمت خود را به واسطه‌ای یا همان کارگزار اعلام کند و این واسطه خرید را انجام می‌دهد. آیا گستردگی سامانه‌های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارت‌خانه که باعث شده هر فردی که اینترنت داشته باشد در روستا هم بتواند ثبت‌نام کند در بورس کالا هم وجود دارد؟ خیر. چند نفر در ایران کد بورسی دارند؟ کد بورسی چیزی است که بتواند مانند سامانه عرضه در شهرها و روستاها نهادینه شود؟

وی ادامه داد: اگر وزیر اقتصاد دستور عرضه داده است، ما هم از عرضه در بورس استقبال می‌کنیم، من هم تمایل داشتم چانگان را در بورس عرضه کنم، قیمت خوب بفروشم، سود خوب کسب و روی کیفیت محصولات داخلی کار کنم. پس بورس زمانی می‌تواند برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، ساز و کار داشته باشد که گستردگی آن به طوری باشد که هر جا اینترنت وجود دارد، امکان اخذ کد بورس کالا هم وجود داشته باشد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه خودرو با عرضه‌های دیگر متفاوت است، توضیح داد: برای مثال در مورد فولاد، فقط دو خودروساز فولاد را می‌خرند و هر دو کد بورسی دارند. یا در مورد محصولات پتروشیمی، مردم که به این محصولات نیاز ندارند. کارخانه‌ها نیاز به پتروشیمی دارند که همگی کد بورسی دارند. بورس برای کشف قیمت مناسب است.

شورای رقابت و سازمان حمایت دو معیار را برای تعیین قیمت محصولات در نظر گرفته بودند، یک صورت‌های مالی و مورد دوم در نظر گرفتن سه خودروی مشابه خارجی بود، امیدواریم یک آیتم هم تحت عنوان قیمت عرضه در بورس در نظر بگیرند و این شاید روی قیمت‌گذاری بازار تاثیرگذار باشد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10898

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: