گزیده‌های نفتی هفته

گزیده‌های نفتی هفته

جایگاه سومین تولیدکننده نفت اوپک برای ایران: گزارش ماه سپتامبر اوپک که روز سه‌شنبه (۲۱ شهریورماه) منتشر شد نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان براساس گزارش منابع ثانویه در ماه اوت (مردادماه – شهریورماه) ۲۷ میلیون و ۴۴۹ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۱۱۳ هزار بشکه بیشتر از ۲۷ میلیون و ۳۳۶ هزار بشکه ماه ژوئیه است.

طبق گزارش ماه سپتامبر اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۶۷ هزار بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۷۷ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون بشکه در جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان قرار گرفته است.

قدردانی رئیس‌جمهوری از توسعه گازرسانی در خراسان جنوبی: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری همزمان با اربعین حسینی در سفر به استان خراسان جنوبی اقدام‌های گسترده شرکت ملی گاز ایران برای گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان را اقدامی ارزنده و از وظایف دولت خواند و گفت: اکنون خرسندیم بگوییم در خراسان جنوبی شهر و روستایی وجود ندارد که گازرسانی نشده باشد و گازرسانی حداکثری به روستاها و شهرهای کشور، نشان می‌دهد ما زیرساخت قوی و محکمی داریم که برای حفظ آن باید تلاش کنیم.

جمع‌آوری گازهای همراه ۲۱ مشعل میدان‌های شرق کارون: جواد اوجی، وزیر نفت روز چهارشنبه این هفته در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران از جمع‌آوری گازهای همراه ۲۱ مشعل از ۵۲ مشعل مربوط به میدان‌های شرق کارون برای ارسال به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: با جمع‌آوری این مقدار گازهای همراه، معادل نزدیک به تولید گاز یک فاز پارس جنوبی به حجم گاز کشور افزوده می‌شود که هم به شبکه سراسری گاز کشور و هم تأمین خوراک پتروشیمی‌ها کمک می‌کند.

رئیس‌جمهوری نیز در نشست هیئت وزیران ضمن قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت برای به صفر رساندن سوزاندن گازهای همراه و مشعل، خواستار تسریع در به نتیجه رسیدن هرچه سریع‌تر این طرح عظیم، ماندگار و مؤثر در صیانت از سرمایه‌های ملی و حفاظت محیط‌ زیست شد.

ثبت رکورد تازه مصرف بنزین: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  در پایان هفته جاری از شکسته شدن رکورد مصرف بنزین با ثبت رقم مصرف ۱۳۷ میلیون لیتر بنزین خبر داد و گفت: رکورد مصرف روزانه بنزین در روزهای پایانی شهریور ماه، همزمان با افزایش ترددهای بین شهری و درون شهری به‌ویژه مناطق شمالی و شمال شرق کشور درحالی شکسته شده است که میانگین مصرف بنزین از ابتدای شهریورماه امسال تاکنون، ۱۲۲ میلیون لیتر بوده است.

به گفته وی، میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال (۱۲۲ میلیون لیتر) در مقایسه با مدت مشابه پارسال (شهریور، ۱۴۰۱)، حدود ۱۲ درصد و برابر ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این باره گفت: با توجه به تمهیدهای اندیشیده شده در زمینه تولید و ذخیره‌سازی سوخت مایع در سراسر کشور با وجود افزایش مصرف، وزارت نفت غافلگیر نشد و توانست این افرایش مصرف بی‌سابقه را مدیریت کند.

تجهیز ۴۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی: تفاهم‌نامه سه‌جانبه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سوختگیری گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در دوشنبه این هفته میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، قرارگاه خاتم‌الاوصیا (عج) و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) امضا شد.

تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم با هدف توسعه زیرساخت‌های صنعت سی‌ان‌جی افزایش سهم سوخت پاک سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها با تأکید بر استفاده حداکثری از زیرساخت‌های داخلی و توان صنعتی کشور به‌منظور ارائه خدمات و تأمین تجهیزات موردنیاز ۴۰۰ جایگاه سوخت‌ سی‌ان‌جی امضا شد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این آیین از توسعه زیرساخت‌های صنعت سی‌ان‌جی و افزایش تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور به ۳ هزار باب خبر داد و گفت: با راه‌اندازی ۴۰۰ جایگاه جدید، از محل جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین، در مصرف روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

سایر اخبار: افزایش درآمدهای دولت با فروش نفت و رشد صادرات و مولدسازی، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت گاز قم و سازمان نظام‌ مهندسی، افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت برداشت روزانه نفت از مخازن جنوب کشور، پتروشیمی نوری فینالیست جایزه تعالی کنگره ۲۴ جهانی نفت و بررسی اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران در حوزه افزایش تولید نفت و گاز از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده‌اند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12256

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: