مقایسه ربع قرن نوسانات شاخص دلار و قیمت طلا

مقایسه ربع قرن نوسانات شاخص دلار و قیمت طلا

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، روز چهارشنبه قیمت جهانی اونس طلا در حالی پس از بازگشت از بالاترین رکورد تاریخی خود (۲۷۵۸ دلار و ۴۰ سنت) با کاهش بیش از یک درصدی، در قیمت ۲۷۲۱ دلار و ۳۰ سنت بسته شد که امروز مجدداً شاهد افزایش ۱۵ دلاری این فلز گران‌بها بودیم.

به بهانه اینکه تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند یکی از دلایل عقب‌نشینی روز گذشته قیمت طلا تقویت شاخص دلار آمریکا بوده است به بررسی مقایسه ربع قرن نوسانات شاخص دلار و قیمت طلا در نمودار زیر خواهیم پرداخت.

نمودار ربع قرن تغییرات شاخص دلار آمریکا و قیمت جهانی اونس طلا

مقایسه ربع قرن نوسانات شاخص دلار و قیمت طلا

بررسی این نمودار و تفکیک آن به ۵ برهه‌ی زمانی به روشنی نشان می‌دهد که شاخص دلار آمریکا و قیمت جهانی اونس طلا عکس یکدیگر عمل می‌کنند و افزایش یکی، کاهش دیگری را به همراه دارد. به عنوان مثال از سال ۲۰۰۲ میلادی و همزمان با پدیدار شدن اولین نشانه‌های بحران مالی سال ۲۰۰۸ در سال ۲۰۰۵ میلادی، تا پایان یافتن این بحران مالی قبل از سال ۲۰۱۲، طلا همگام با کاهش شاخص دلار افزایش قیمت حدود ۵۰۰ درصدی را تجربه کرد و با رسیدن قیمت از ۳۰۰ دلار به ۱۸۰۰ دلار ۶ برابر شد.

این تأثیر وارونه در سایر برهه‌های زمانی نیز دیده می‌شود و اکنون تحلیلگران بر این باورند در صورتی که شاخص دلار قادر به شکست ناحیه مقاومتی ۱۰۵ واحدی شود کار برای رشد بیشتر طلا سخت خواهد و اگر این اتفاق همراه با کاهش سطح تنش‌های ژئوپلتیکی باشد باید منتظر اصلاح قیمتی یا زمانی در اونس طلای جهانی باشیم.

با این وجود همواره طلا پناهگاه امن سرمایه‌گذاران در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی بوده است از این رو آن‌ها در حال حاضر بیش از هرچیز نگران احتمال افزایش و توسعه سطح تنش و درگیری‌ها در غرب آسیا هستند هرچند علاوه بر این، عدم قطعیت در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده و سیاست‌های پولی اتخاذی از سوی بانک مرکزی این کشور بعد از انتخاب وجود دارد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=25962

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: