ایران در جمع صادرکنندگان LNG دنیا

ایران در جمع صادرکنندگان LNG دنیا

مدیرعامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی با اشاره به زیان سالانه ۵ میلیارد دلاری کشور به دلیل تکمیل نشدن پروژه تولید LNG در دولت قبل با وجود پیشرفت ۴۰ درصدی این پروژه تا سال ۹۲ گفت: تعهد کردیم که تا پایان دولت سیزدهم، حداقل به تولید پنج میلیون تن LNG در سال دست یابیم.

«هادی امیرشقاقی» درباره پروژه ایران LNG گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۶ برای تولید ۱۰.۵ میلیون تن LNG در سال کلید خورد. مراحل اجرای پروژه تا سال ۱۳۹۲ با هزینه نزدیک به دو میلیارد دلار و پیشرفت ۴۰ درصدی به دلایل مختلف در مقطع سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ متوقف شد.

وی با بیان اینکه دلایل توقف طرح دلایل مختلفی داشته است، افزود: تحریم، سیاست‌های دولت وقت و وزارت نفت از دلایل توقف این طرح بوده که با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ دولت عزم خود را برای اتمام پروژه جزم کرد.

مدیرعامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی گفت: هم اکنون در حال فعال کردن قسمت‌های مختلف پروژه هستیم و در دولت سیزدهم، نیروگاه ۸۱۰ مگاواتی پنج واحد گازی در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و دیگر قسمت‌های مختلف نیز با سرعت مناسب پیش می‌رود.

وی درباره اهمیت پروژه ایران LNG گفت: این پروژه از چند جهت برای کشور اهمیت دارد؛ نخست اینکه LNG به عنوان یک سوخت پاک در مقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی مطرح است. در گذشته تمرکز حوزه انرژی بر نفت خام بوده و در آینده نیز قرار است به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم. دوره گذاری از نفت خام تا انرژی‌های تجدیدپذیر است و در دوره گذار LNG نقش اساسی ایفا می‌کند.

امیرشقاقی ادامه داد: اهمیت دیگر این پروژه این است که کشور برای اینکه تنوع بخشی بر سبد صادراتی انرژی خود داشته باشد، LNG نقش مهمی دارد و جزو راهبرد کلان کشور است و نباید تنها بر صادرات نفت خام، برخی محصولات مشخص پتروشیمی یا صادرات گاز از طریق خط لوله محدود شد در حالی که LNG می‌تواند محصول مهمی در سبد صادرات کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه سودآوری بالای LNG از دیگر دلایل اهمیت پروژه ایران LNG است،‌ گفت: اگر ظرفیت ۱۰.۵ میلیون تن تولید LNG وارد مدار تولید می‌شد، سالیانه پنج میلیارد دلار ارزآوری در این مسیر داشتیم که می‌توانست برای کشور موثر باشد.

مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی درباره علت اصلی تعطیلی پروژه LNG، گفت: نهادهای متخصص در این بخش باید نظر دهند اما باید بگویم که در این صنعت کم لطفی شده و باید در کنار کشوری همچون قطر که برای صادرات ۱۲۰ میلیون تن LNG برنامه‌ریزی کرده، ما هم باید برنامه‌ریزی می‌کردیم تا سهم قابل توجهی در این زمینه در بازار دنیا داشته باشیم.

وی درباره اتمام پروژه اظهارداشت: در قسمت‌های مختلف این پروژه، زمان‌بندی متفاوتی داریم اما در بخش مخازن ذخیره‌سازی LNG و LPG مقرر شده که امسال کار به اتمام برسد و در بحث شیرین‌سازی، کارخانه عظیم شیرین‌سازی به ظرفیت فرآورش ۲ میلیارد فوت مکعب است و قول دادیم فاز اول آن سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد و در بحث اتمام کل پروژه تعهد کردیم که تا پایان دولت سیزدهم، حداقل به تولید پنج میلیون تن LNG در سال دست یابیم.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10452

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: