بهره‌برداری از فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز

روز جمعه ۲۶ اسفند با حضور رئیس جمهوری انجام می‌شود؛

بهره‌برداری از فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز

فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان با طراحی، ساخت و نصب بزرگترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا و ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، جمعه ۲۶ اسفند با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.

پالایشگاه آبادان نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه با قدمتی ۱۱۰ ساله و از قطب‌های مهم پالایشی کشور است که اکنون با استفاده از توان مهندسان داخلی و به بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا در آستانه بهره‌برداری از فاز دوم قرار گرفته است.

جایگزینی و نوسازی این پالایشگاه در دو مرحله صورت گرفته است که مرحله اول با احداث مجموعه جدید پالایشی در ۱۵۰ هزار بشکه در روز (فاز اول) در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید و مرحله دوم با احداث مجموعه جدید پالایشی با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز با عنوان طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان (فاز ۲) که از تیرماه ۱۳۹۶ شروع شد و بخش نخست آن در آذرماه ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و اکنون بخش نهایی این فاز با حضور رییس جمهور در روز ۲۶ اسفندماه به بهره برداری می رسد.

طرح توسعه پالایشگاه آبادان (فاز ۲) با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری با جزییات احداث یک ردیف جدید پالایشی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی براساس استاندارد یورو ۵ و کاهش آلاینده های زیست محیطی، کاهش درصد تولید مازوت از ۴۵ به ۲۶ درصد، افزایش تولید ۵۳ درصدگازمایع و ۲۳درصد نفت گاز و ۶ درصد بنزین و ایجاد اشتغال مستقیم برای هفت هزار نفر از بومیان محلی به بهره برداری خواهد رسید.

هدف از اجرای این طرح، تکمیل زنجیره ارزش، کاهش آسیب‌پذیری کشور در برابر تحریم‌ها از طریق تبدیل نفت خام و میعانات گازی به فرآورده‌های نفتی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی است.

بر اساس اجرای این طرح، محصولات سبک تولیدی پالایشگاه مانند بنزین، ‌نفت سفید،‌ گازوئیل و گاز مایع افزایش می‌یابد و با برچیدن تجهیزات قدیمی با عمر بیش از ۷۰ سال، ‌تجهیزات جدید جایگزین شده و نیز وضعیت زیست محیطی پالایشگاه با حذف تأسیسات با بازده پایین و مصرف سوخت بالا، بهبود می‌یابد.

ثبت رکورد اشتغال‌آفرینی مستقیم برای ۷ هزار و ۳۰۰ نفر در فاز دوم طرح پالایشگاه آبادان

بهره برداری از فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان هشت ویژگی مهمی دارد که منجر به رکورد در حوزه پالایشگاهی کشور شده است.

طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا که ظرفیت آن در جو، ۲۱۰ هزار بشکه در روز و واحد تقطیر در خلأ به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

طراحی، ساخت و نصب بزرگترین واحد هیدروکراکر در غرب آسیا به ظرفیت بیش از ۴۲ هزار بشکه در روز، طراحی، ساخت، حمل و نصب یکپارچه بزرگ‌ترین کوره هیدروژن در غرب آسیا به وزن یک هزار و ۵۰۰ تن، طراحی، ساخت و نصب بلندترین مشعل‌های پالایشگاهی کشور به ارتفاع ۱۲۵ متر و ۱۲۷ متر، طراحی، ساخت و نصب بزرگترین واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز از جمله مهمترین ویژگی های این طرح است.

همچنین ثبت رکورد ۳۴ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه (ناتوان کننده) در میان مگاپروژه‌های پالایشی در کشور، ثبت رکورد پیشرفت ۳۲ درصدی در بخش اجرایی در مگاپروژه‌های پالایشی در سال پایانی پروژه و در دولت سیزدهم و ثبت رکورد اشتغال‌آفرینی مستقیم برای ۷ هزار و ۳۰۰ نفر و مجموعا به میزان ۶۰ میلیون نفر ساعت در سایت و ۱۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت داخل کشور رقم خورد.

استفاده از توان مهندسان داخلی در فاز ۲ پالایشگاه آبادان

فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان منجر به امضا و انعقاد ۳۲۱ قرارداد با ۱۰۲ سازنده داخلی ، امضا و انعقاد ۲۹۹ قرارداد با ۹۷ سازنده خارجی، تامین ۹۰۰ هزار تن کالا و تجهیزات شامل: ۳۸۱ محموله دریایی، ۳۶ محموله هوایی و ریلی، ۵ هزار و ۷۸۲ تریلی، کامیون و تامین و ساخت بیش از ۸۵۰ کیلومتر لوله شد.

شمع کوبی ۵۴۰ کیلومتر (برابر مسافت تهران تا اردبیل)، کابل کشی برق و ابزار دقیق: ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر (سه برابر مسافت تهران تا کرمان) و نصب سازه‌های فلزی و تجهیزات : ۴۵ هزار تن (معادل ۱۵ سکوی گازی پارس جنوبی) از مهمترین مهم ترین ویژگی‌های عملیات اجرایی فاز دو طرح توسعه پالایشگاه آبادان است.

مهندسی این طرح با صرف بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ساعت مهندسی و طراحی واحدهای مختلف فرآیندی و یوتیلیتی، تهیه و تولید بیش از ۱۱ هزار مدرک مهندسی بالغ بر ۱۲۰ هزار صفحه، بررسی مدارک مهندسی و طراحی سازندگان در قالب بیش از ۱۰۰ هزار ویرایش مدرک و برگزاری بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ جلسه در طول زمان پروژه با موضوعات فنی و مهندسی همراه بود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10537

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: