از پاداش جا نمانید!

آغاز همراهی دولت و مردم برای جبران ناترازی

از پاداش جا نمانید!

از ساعت ۱۲ امشب ابتکار وزارت نیرو برای تشویق مشترکان به صرفه‌جویی آغاز می‌شود، درواقع همه مشترکان برق می‌توانند با کاهش مصرف خود نسبت به سال قبل پاداش خوش مصرفی بگیرند.

به‌گزارش وزارت نیرو برای مقابله با خاموشی‌ها طرح تشویق مشترکان خوش مصرف را این‌بار برای همه مشترکان آغاز کرده برای این طرح حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که قرار است بین مشترکان برق توزیع شود.

نحوه پرداخت پاداش بدین صورت است که به ازای هرکیلووات ساعت از ۵۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان پاداش درنظر گرفته می‌شود. در این طرح میزان برق مشترکان نسبت به دوره مشابه سال قبل آن‌ها ارزیابی می‌شود و مشترکان به صورت پلکانی حائز دریافت پاداش صرفه‌جویی خواهند شد؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت که ۱۰۰ درصد مشترکان می‌توانند در این طرح شرکت کنند این در حالی است اما در سال گذشته فقط مشترکانی می‌توانستند شرکت کننده که مصرف برق آنها زیر الگوی مصرف باشد.

سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش خوش مصرفی شدند به‌طوری‌که ۱۳۵۰ میلیارد تومان به این دسته از مشترکان تخصیص یافت و حدود هشت میلیون مشترک مشمول قبض رایگان شدند. این طرح از ابتدای خرداد ماه اجرایی خواهد شد و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، پاداش ماهانه مشترکان نیز به این صورت محاسبه می شود، الگوی مصرف در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است و اگر مشترکی زیر ۱۵۰ کیلووات ساعت مصرف کند به ازای هر کیلووات ۲۰۰۰ تومان پاداش دریافت خواهد کرد و اگر مشترکی ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات مصرف داشته باشد به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰۰ تومان و در پله‌های بعدی ۱۰۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان پاداش خوش مصرفی از وزارت نیرو اخذ می‌کند.

اگر در این مناطق مشترکی که در سال گذشته کولر گازی را با دور تند استفاده می‌کرده امسال از دور کند استفاده کند به ازای هر ماه ۱۵۰ هزار تومان پاداش می‌گیرد و طبیعتا این پاداش می‌تواند انگیزه مناسبی برای صرفه‌جویی باشد.

الگوی مصرف در مناطق گرمسیری ۳۰۰۰ کیلووات ساعت است، اگر مشترکی زیر ۱۵۰۰ کیلووات ساعت مصرف کند به ازای هر کیلووات ۱۰۰۰تومان پاداش دریافت خواهد کرد و اگر مشترکی ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلووات مصرف داشته باشد به ازای هر کیلووات ساعت ۷۵۰ تومان و در پله‌های بعدی  ۵۰۰تومان  پاداش خوش مصرفی از وزارت نیرو اخذ می‌کند.

اگر در این مناطق نسبت به سال گذشته یک کولر خاموش شود یک میلیون تومان پاداش و اگر  دو کولر خاموش شود ۱.۵ میلیون تومان پاداش به مشترک داده خواهد شد. ضمن این‌که در بسیاری از مناطق گرمسیری از کولرهایی با راندمان بسیار پایین استفاده می‌شود که با خاموش کردن آنها و یا جایگزینی آنها با کولرهایی با راندمان بالا می‌توان شاهد صرفه‌جویی های قابل توجهی بود.

در این بین بر اساس مصوبه هیئت دولت مشترکان بخش‌های عمومی اداری نیز مکلف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف در ساعات روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده‌اند و در برخی از ساعات اداری باید حداقل ۶۰ درصد مصرف انرژی را نسبت به ساعات روز کاهش دهند. برای مشترکان بخش کشاورزی نیز که در پنج ساعت در شبانه روز عموما مستقر در پیک بار شبکه هستند(ساعت ۱۱ تا ۱۸) در دو بازه تقسیم می‌شود. صنایع نیز با جابه‌جایی مصرف از ساعات پرباری به ساعت‌های کم‌باری برای مدیریت مصرف همکاری لازم را صورت می‌دهند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10972

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: