استقرار ۷۸۰ واحد صنعتی دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

استقرار ۷۸۰ واحد صنعتی دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری فارس به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به مجموعه‌های بزرگ صنعتی برای رفع نیازهای فناورانه بخش صنعت هستیم، گفت:‌ ۷۸۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور دانش‌بنیان هستند.

فرشاد مقیمی در برنامه تلویزیونی صف اول اظهار داشت: از مجموع ۱۰۱ هزار قرارداد برای احداث واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، ۵۱ هزار قرارداد به احداث واحد تولیدی منجر شده که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان باید افزایش یابد.

وی افزود: بحث دانش‌بنیان‌ها برای ما مهم است و باید جهت‌گیری‌ها در این راستا تقویت شود، نهضتی در همین راستا راه‌اندازی شده تا هر ۳۰ تا ۴۰ روز نشستی برای همین موضوع برگزار شود، شرکت‌های دانش‌بنیان باید به واحدهای صنعتی متصل شوند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص تسهیل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اظهار داشت: در بحث زمین صنعتی یا غیرصنعتی در قالب واگذاری سوله‌ها کارهایی انجام شده است. در بحث استقرار نیز در مراکز کسب و کار واحدهایی قرار دارند اما مهمتر از همه شرایط  واگذاری است که سهم پیش‌پرداخت این شهرک‌ها به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مقیمی اظهار داشت: از نظر نرم‌افزاری نیز اتصال بین این شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد. ما به نیازهای فناورانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی پی بردیم یعنی مراکزی است که کارهای فناوری انجام می‌دهند. هم اکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۲۰ فن بازار داریم و ۲۱۱۵ نیاز فناورانه در کشور شناسایی شده است.

وی بیان داشت: نخستین بال ما ایجاد زیرساخت‌های متناسب صنعتی و بال دیگر ما نیز ارائه خدمات نرم‌افزاری برای توسعه است. هم اکنون ۹۶ درصد صنایع ما خرد و کوچک هستند. ما در تقسیم‌بندی صنایع واحدهای زیر ۱۰ نفر نیروی کار را واحدهای خرد، زیر ۵۰ نفر را کوچک و واحدهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیروی کار را متوسط و از ۱۰۰ نفر به بالا را جزء صنایع بزرگ محسوب می‌کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: هم اکنون توانسته‌ایم واحدهای صنفی را در شهرک‌های صنعتی مستقر نماییم. ۳ میلیون واحد صنفی و ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در کشور مشغول به کار هستند که ۱۶ درصد از واحدهای تولیدی را شامل می‌شوند و بخش قابل توجهی از زنجیره‌های واحدهای صنعتی بر دوش این واحدها قرار دارد.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با اتاق اصناف منعقد شده تا این واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی تولید بیشتری داشته باشند. علت این موضوع استقرار مناسب بود چون نبود مکان مناسب باعث شده تا مخاطراتی برای تولیدات صنفی ایجاد شود. مثلا در اخبار متنوع می‌خوانیم یک پاساژی در فلان شهر دچار حریق شده است بخشی از این مواد به دلیل همین استقرارهای غیراستاندار است. ژ

مقیمی اظهار داشت: ساماندهای صنوف در داخل شهرها نیز شروع شده است اما بحث فاصله شهرک‌های صنعتی با کانون‌های جمعیت مورد استقبال صنوف نبوده است. بنابراین احداث شهرک‌های صنفی در حاشیه شهرها از برنامه سوم توسعه است که موجب توسعه خدمات به شهروندان می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: ما اصلا زمین واگذار نمی‌کنیم بلکه هزینه خدمات زمین را از واحدها می‌گیریم.

مقیمی بیان داشت: خدماتی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ارائه می‌کنیم متفاوت است. ما یک میزان آب و برق تأمین می‌کنیم، یکسری هزینه‌ها به مشاعات و راه‌های اساسی و فضای سبز اختصاص پیدا می‌کند. فوریت اجرا کردن طرح بسیار مهم است شما وقتی اراده می‌کنید باید بلافاصله شرایط را فراهم کنید.

وی با بیان اینکه پول بخشی از هزینه‌های خدمات را امروز دولت می‌دهد و اصلا برای تولیدکننده محاسبه نمی‌شود اظهار داشت: بحث مربوط به بهینه کردن و نهضت مدیریت بهای تمام شده شهرک‌ها در دستور کار ما قرار دارد قیمت یک لیتر آب و یک کیلوات برق امروز در کشور ما مشخص است اگر همه این‌ها را محاسبه کنیم در خیلی از جاهای کشور هزینه تمام شده بالاتر از شهرک‌ها  تمام خواهد شد، اما ناگفته نماند تقاضای بالا در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کنار نبود امکان توسعه شهرک به دلایل موارد زیست‌محیطی باعث می‌شود هزینه در موارد معدودی افزایش یابد، اما هر چه می‌توانیم باید بهای تمام شده را برای صنعت‌گر پایین بیاوریم تا رغبت تولید و فعالیت صنعتی را افزایش دهد.

معاون وزیر صمت به وجود ۸۶۲ شهرک، ناحیه و منطقه اقتصادی فعال در کشور اشاره و اظهار داشت: این‌ها دولتی هستند، ۶۵ شهرک صنعتی غیردولتی نیز داریم که مجوز دارند و ۸ هزار واحد تولیدی در آن وجود دارد این واحدهای غیردولتی زیر نظر مستقیم ما نیستند اما تحت نظارت ما قرار دارند. در مجموع ۵۹ هزار واحد صنعتی درون شهرک‌های دولتی و غیردولتی مستقر هستند. یک میلیون و ۴۰ هزار نفر در داخل شهرک و ۱۷۰ هزار نفر در شهرک‌های غیردولتی مشغول به کار هستند.

مقیمی با بیان اینکه ۶۵ درصد واحدهای صنعتی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند اظهار داشت: الان استقرار واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی ممنوع است اما در برخی موارد به خاطر رده زیست‌محیطی داخل یا خارج بودن شهرک‌های صنعتی تصمیم‌گیری می‌شود، معمولا برای واحدهای کوچک به دلیل به صرفه نبودن استقرار در خارج از شهرک‌ها بیشتر به دنبال قرارگیری داخل شهرک‌های صنعتی هستند.

وی افزود: نوسازی و بازسازی صنایع برای ما مهم است طول عمر مفید ماشین‌الات ۲۰ سال است الان ۱۲ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری داریم که بیش از ۲۰ سال عمر دارند و باید به نوسازی و بهسازی اقدام کنند.

وی افزود: امسال تا کنون ۷۶۴ واحد غیرفعال را فعال کرده‌ایم و ۵۴۳ واحد در دست احیا قرار دارد. امروز واحدی که زیر ۵۰ درصد فعالیت دارد باید بررسی شود این‌ها نیازمند ماشین‌آلات و نقدینگی و خدمات نرم‌افزاری هستند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16067

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: