بر اساس آمار بانک مرکزی ۹۳ درصد چک‌ها در آبان ماه وصول شدند

بر اساس آمار بانک مرکزی ۹۳ درصد چک‌ها در آبان ماه وصول شدند

بر اساس آمار بانک مرکزی هفت میلیون فقره چک در آبان ماه مبادله شد که از این میزان ۹۲.۹ درصد این چک‌ها وصول شده است.

بانک مرکزی وضعیت صدور و مبادله چک‌ها در ماه گذشته را منتشر کرد. براساس اعلام بانک مرکزی در آبان ماه امسال هفت میلیون فقره چک به ارزش ۳۶۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۹.۲ درصد و از نظر مبلغ ۱۵.۵ درصد افزایش داشته است.

ماه گذشته بیشترین تعداد چک‌های مبادله‌ای در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به ترتیب با ۳۱.۵ درصد، ۱۰.۶ درصد و ۷.۴ درصد بالاترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

در آبان ماه امسال در کل کشور از هفت میلیون فقره چک حدود ۶.۵ میلیون فقره چک به ارزش بیش از ۳۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در مقایسه با ماه قبل از آن از نظر تعداد ۹.۸ درصد و از حیث مبلغ ۱۷.۸ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش ماه گذشته از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹۲.۹ درصد و ۹۰.۷ درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در مهرماه امسال به ترتیب برابر ۹۲.۴ درصد و ۸۸.۹ درصد و در آبان ماه به ترتیب برابر ۹۱.۱درصد و ۸۷.۸ درصد بوده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد استان‌های گیلان (با ۹۴.۸ درصد)، خوزستان (با ۹۳.۷ درصد) و البرز، کرمانشاه و گلستان (هر کدام با ۹۳.۵ درصد) بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصول به کل چک‌ها را ثبت کرده‌اند. همچنین در استان تهران ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۱۷۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان چک وصول شده است که از نظر تعداد ۹۳.۴ درصد و از حیث ارزش ۹۲.۱ درصد از که چک‌های مبادله‌ای را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش در آبان‌ماه ۱۴۰۱، در کل کشور حدود ۴۹۶ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲.۴ درصد افزایش و از نظر مبلغ ۲.۸ درصد کاهش نشان داده است.

در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۷.۱ درصد و ۹.۳ درصد وصول نشده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در مهرماه امسال به ترتیب ۷.۶ درصد و ۱۱.۱ درصد و در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۸.۹ درصد و ۱۲.۲ درصد بوده است.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و چهارمحال و بختیاری بیشترین تعداد چک‌های برگشتی را در آبان ماه به خود اختصاص دادند.

در پایتخت نیز حدود ۱۴۶ هزار فقره به ارزش بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برگشت داده شده که این رقم برابر ۶.۶ درصد تعداد چک‌های برگشتی و ۷.۹ درصد ارزش چک‌های برگشت داده شده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9859

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: