مهر تائید اوپک بر برتری ذخایر گازی ایران و رشد صادرات

مهر تائید اوپک بر برتری ذخایر گازی ایران و رشد صادرات

آمار سالانه اوپک نشان داد ایران همچنان دارنده دومین ذخایر گاز طبیعی قطعی بزرگ در جهان است و صادرات سالانه خود را افزایش داده است.

آمار منتشره در بولتن آماری سالانه ۲۰۲۳ اوپک نشان داد ذخایر گاز طبیعی قطعی ایران در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۳.۹۸۸ تریلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱، تثبیت شده است و پس از روسیه با ذخایر قطعی ۴۷.۷۵۹ تریلیون متر مکعب، در رتبه دوم جهان ایستاده است.

ذخایر گاز طبیعی قطعی قطر در سال میلادی گذشته، ۲۳.۸۳۱ تریلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ تغییری نداشت. پس از قطر، آمریکا با ذخایر قطعی ۱۶.۳۹۶ تریلیون متر مکعب و ترکمنستان با ذخایر قطعی ۱۳.۹۵۰ تریلیون متر مکعب قرار گرفت.

بر اساس آمار اوپک، تولید گاز طبیعی قابل عرضه به بازار ایران در سال ۲۰۲۲، به ۲۶۲.۲۶۱ میلیارد متر مکعب رسید که در مقایسه با ۲۵۷.۱۱۹ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱، رشد دو درصدی نشان داد و بالاترین تولید در میان اعضای اوپک بود. در میان کشورهای عضو اوپک، عربستان سعودی با تولید ۱۲۲.۸۹۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی قابل عرضه و الجزایر با تولید ۱۰۰.۵۱۳ میلیارد متر مکعب، در رتبه های دوم و سوم بعد از ایران قرار گرفتند. اما در سطح جهانی، تولید گاز ایران پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم قرار گرفت.

تولید قطر که دیگر عضو اوپک نیست، در سال ۲۰۲۲، به ۲۰۹.۲۳۲ میلیارد متر مکعب رسید که رشد ۰.۸ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ داشت. تولید روسیه که بزرگترین ذخایر گاز طبیعی قطعی جهان را در اختیار دارد، در سال ۲۰۲۲، به ۶۳۰.۷۵۹ میلیارد متر مکعب رسید که بر مبنای سالانه، ۱۲.۳ درصد کاهش داشت. در مقابل، تولید آمریکا در همین مدت، با رشد سالانه ۳.۷ درصد، به یک تریلیون و ۱۵ میلیارد و ۶۹۸ میلیون متر مکعب بالغ شد.

صادرات گاز طبیعی ایران طی سال میلادی گذشته، با دو درصد افزایش، به ۱۸.۷۹۴ میلیارد متر مکعب رسید. در مقابل، صادرات آمریکا ۱۹۵.۸۳۳ میلیارد متر مکعب، قطر ۱۳۴.۵۱۵ میلیارد متر مکعب، روسیه ۱۸۴.۴۰۰ میلیارد متر مکعب و ترکمنستان ۳۵.۶۹۰ میلیارد متر مکعب بود.

واردات گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۲ مشابه سال ۲۰۲۱، صفر ماند. تقاضای ایران برای گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲، رشد ۴.۳ درصد داشت و به ۲۵۳.۴۶۹ میلیارد متر مکعب رسید. در مقایسه، تقاضای قطر برای گاز طبیعی، ۳.۵ درصد کاهش یافت و به ۴۲.۸۶۱ میلیارد متر مکعب رسید. تقاضای روسیه با ۳.۱ درصد افزایش، ۵۰۴.۵۰۰ تریلیون متر مکعب و آمریکا با ۵.۴ درصد افزایش، ۹۱۵.۱۵۵ میلیارد متر مکعب بود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11408

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: