تحریم نانوشته کالاهای حامی رژیم صهیونیستی

تحریم نانوشته کالاهای حامی رژیم صهیونیستی

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، بیش از یک ماه از آغاز درگیری نظامی بین نیروهای مقاومت فلسطینی و رژیم اشغال‌گر صهیونیستی می‌گذرد. برخلاف درگیری‌های قبلی اما این بار موضوع تحریم کالاهای صهیونیستی به طور جدی از سوی مردم بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اسلامی پیگیری می‌شود.

در مالزی بسیاری از مردم خرید برندهایی نظیر کوکاکولا، کیک کت، کولگیت، و اسپرینگلز را متوقف کرده و فعالان مدنی با حضور در فروشگاه‌ها عکس کودکان قربانی حملات رژیم صهیونیستی در غزه را برای آگاه کردن مردم نسبت به حمایت شرکت‌های تولید کننده این محصولات از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی، روی این کالاها می‌چسبانند.

مالزی

در مالزی مردم به طور جدی پیگیر تحریم کالاهایی هستند که شرکت‌های تولید کننده آنها مستقیم یا غیر مستقیم در حمایت از رژیم صهیونیستی دست دارند. در این مسیر البته مردم مالزی تظاهرات‌های زیادی نیز در حمایت از مردم فلسطین و به خصوص مردم مظلوم غزه انجام داده‌اند.

برخی سیاست‌مداران و سلبریتی‌های مالزیایی اما پا را فراتر گذاشته و پا در میدان مقابله اقتصادی با حامیان رژیم صهیونیستی گذاشته و اعلام کرده‌اند تظاهرات تنها کافی نیست و مردم باید اقدامات بیشتری برای مقابله با رژیم صهیونیستی انجام دهند.

به عنوان مثال ویوی یوسف، بازیگر برجسته مالزیایی، در شبکه اجتماعی X، توئیتر سابق، اعلام کرده که اگر فکر می‌کنید که کاری از دست ما بر نمی‌اید، اشتباه می‌کنید. به دعا کردن ادامه دهید، به انتشار محتوای ضد صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی ادامه دهید، به بایکوت و تحریم ادامه دهید.

وی می‌افزاید: من طرفدار تحریم نیستم اما این دفعه واقعاً مسئله مرگ و زندگی در میان است و اگر ما به خرید کالاهای شرکت‌هایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند ادامه دهیم، آنها دلیلی ندارند که از حمایت از صهونیست‌ها دست بردارند. آنها فقط وقتی این کار را می‌کنند که فروش محصولاتشان کاهش یابد. خرید از برندهای حامی رژیم صهیونیستی را متوقف کنید، اگر دوستی هم دارید که از آنها خرید می‌کند، به او تذکر بدهید، ما همگی به این توصیه‌ها نیاز داریم. با این کار شرکت‌های خوب هم رشد می‌کنند و حمایت ما را به دست خواهند آورد و به ایجاد مشاغل جدید در جهان منجر خواهد شد. جهان با اتحاد قوی می‌شود.

ترکیه
در ترکیه هم مردم موضوع بایکوت کالاهای تولیدی شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده و کار به تحریم محصولات غربی از کوکاکولا تا نسکافه رسیده است.

مجلس ترکیه فروش برخی برندهای با ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی در فروشگاه‌های خود و برخی دانشگاه‌ها و اماکن مرتبط با شهرداری‌های این کشور را ممنوع کرده و دانشگاه‌های ترکیه هم اعلام کرده‌اند همکاری‌های آکادمیک با دانشگاه‌های اسرائیلی را تا توقف حملات به غزه متوقف کرده‌اند.

از طرفی شاهد بالا گرفتن اعتراضات به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه توسط مردم ترکیه نیز هستیم و روز به روز به شدت این اعتراضات افزوده می‌شود.

نومان کورتولماز، رئیس مجلس ترکیه، اعلام کرده که ما دیگر از محصولات برندهای حامی رژیم صهیونیستی استفاده نخواهیم کرد. اگرچه وی نام برند خاصی را اعلام کرد اما گفته می‌شود از چند روز پیش محصولات کوکاکولا و نسکافه از فروشگاه‌ها و رستوران‌های پارلمان ترکیه جمع‌آوری شده‌اند.

شرکت ملی راه آهن ترکیه هم اعلام کرده که فروش محصولات شرکت استار باکس در رستوران‌های قطارهای این شرکت را متوقف کرده است. دلیل آن هم اقدام شرکت استار باکس در شکایت از اتحادیه کارگرانش به خاطر حمایت از مردم فلسطین بوده است.

شرکت استار باکس اعلام کرده حمایت اتحادیه کارگرانش از مردم فلسطین به اعتبار این شرکت آسیب زده و این اتحادیه باید نام استار باکس را از عنوان ” اتحادیه کارگران استار باکس” حذف کند.
اگرچه در ابتدای درگیری نظامی بین نیروهای فلسطینی با رژیم صهیونیستی، لحن مقامات دولتی ترکیه در انتقاد از کشتار مردم فلسطین کمی ملایم بود اما حالا آنها با شدت بیشتری نسبت به اقدامات اسرائیل اعتراض می‌کنند.

اردن
مردم اردن هم با وجود رویکرد محتاطانه دولت این کشور در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی اما موج سنگینی را برای تحریم شرکت‌های صهیونیستی به راه انداخته‌اند.

مردم این کشور در شبکه‌های اجتماعی به طور جدی در حال تبلیغ علیه برندهای صهیونیستی و آمریکایی به خاطر حمایت از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی هستند.

در این کشور اسلامی کار به جایی رسیده که فروشگاه‌ها و رستوران‌های اردنی با انتشار تصاویری در حال معرفی کالاهای جایگزین برای محصولاتی نظیر کوکاکولا و پپسی هستند. در سوپرمارکت‌های اردنی هم مالکین آنها با نصب هشدار روی برخی کالاها به مردم این کشور یادآور می‌شوند که نباید این محصولات را بخرند.
مردم اردن معتقدند که این شرکت‌ها در کشتار مردم غزه و به طور کلی فلسطین از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

تحریم نانوشته کالاهای حامی رژیم صهیونیستی

در شبکه اجتماعی X، شعب شرکت مک‌دونالد در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده که به سربازان ارتش رژیم صهیونیستی تخفیف می‌دهد. مردم اردن حتی استاربامکس، KFC، پیتزا هات، و کرفور مارکت را نیز تحریم کرده‌اند.

نکته جالب آنکه در حالی که به طور معمول رستوران‌ها و شعب شرکت‌های مذکور در اردن مملو از مشتری بود اما در شرایط کنونی در اغلب شعب آنها پرنده پر نمی‌زند و اردنی‌ها به طور کامل آنها را تحریم کرده‌اند.

ماجرای فرانشیز پرداختی به شرکت‌های صاحب برند

اینکه در بسیاری از موارد مردم هواخواه فلسطین و فعالان حامی مردم مظلوم غزه خواستار تحریم شرکت‌هایی که فقط از برند شرکت‌های صهیونیستی استفاده می‌کنند، هستند، دارای یک منطق پنهان است.

به طور کلی برخی شرکت‌ها مدعی هستند که امتیاز برند را از شرکت‌های صاحب برند خریداری کرده‌اند. اما به طور معمول چیزی که در واقعیت اتفاق می‌افتد این است این شرکت‌ها در هر جای دنیا که باشند، باید درصدی از فروش خود را به شرکت صاحب برند پرداخت کنند.

در واقع شرکت‌های صاحب برند در ازای واگذاری مجوز استفاده از برند خود توسط یک شرکت دیگر، درصدی از فروش محصول نهایی را به طور سالانه دریافت می‌کنند. البته بسته به نوع قرار داد ممکن است شرکت دریافت کننده امتیاز برند جدای از پرداخت سهم از فروش، پول هنگفتی هم در ابتدای کار به شرکت مالک برند پرداخت کند.

بر اساس نوع معمول قراردادها شرکت دریافت کننده امتیاز برند بین ۵ تا ۹ درصد سود خالص فروش خود را به شرکت مالک برند پرداخت می‌کند که به آن فرانشیز گفته می‌شود. در اکثر قراردادهای فرانشیز، درصد پرداختی از سوی شرکت دریافت کننده امتیاز به شرکت صاحب برند ثابت است اما در برخی موارد امکان کاهش یا افزایش این رقم نیز وجود دارد. حتی این امکان وجود دارد که یک رقم معین حداقلی فارغ از میزان فروش به شرکت مالک برند پرداخت شود. بنا بر این حتی وقتی که مردم از محصولاتی خرید می‌کنند که در داخل کشورهایشان تولید شده و فقط برندشان حامی رژیم صهیونیستی در واقع بخشی از پولی که برای خرید پرداخت می‌کنند به جیب رژیم صهیونیستی رفته یا در حمایت از آن خرج خواهد شد.

جالب است بدانید براساس تحقیق به دست آمده حتی اگر این برند سال‌ها قبل توسط یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی اخذ شده باشد و ارتباط با شرکت مادر نیز به دلایل مختلف از جمله تحریم و یا عدم خرید مواد اولیه قطع شده باشد اما براساس قرارداد فرانشیز بخشی از درآمد فروش به مالک برند منتقل می‌شود و به هیچ عنوان این انتقال وجه مورد تحریم قرار نخواهد گرفت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15349

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: