تعاونی‌های فرش دستباف در اولویت دریافت تسهیلات

تعاونی‌های فرش دستباف در اولویت دریافت تسهیلات

بر اساس اعلام معاونت تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی قالیبافان و تعاونی‌های فرش دستباف در اولویت استفاده از تسهیلات بانک توسعه تعاون قرار گرفته و از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون در تضمین تسهیلات بانکی تشکل‌های تعاونی استفاده خواهد شد.

تعاونی‌های فرش دستباف از مهمترین تشکل‌های فعال در صنعت فرش کشور به شمار می‌روند که با هدف حمایت از قالیبافان و بهبود سطح معیشت آنها در راستای  تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و حمایت از قشر محروم و مولد در کشور تشکیل شده‌اند.

در حال حاضر بخش اعظمی از زنان قالیباف در قالب تعاونی‌های فرش دستباف مشغول فعالیت هستند و تولید و بافت فرش در امنیت اجتماعی و شغلی آنها نقش تاثیرگذاری دارد.

طبق آمارها بیش از ۱۷۰۰ تعاونی فرش دستباف در کشور فعالیت می‌کنند. صنعت فرش از جمله صنایعی است که علاوه‌بر اشتغالزایی، موجب رونق تولید و صادرات و ارزآوری برای کشور می‌شود.

اخیرا تفاهم نامه همکاری میان معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز ملی فرش با هدف همکاری و هماهنگی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرش دستباف و به‌ منظور بهره‌گیری از ظرفیت اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها امضا شد که در قالب آن بستر کمک به توسعه کسب‌وکارها و اشتغال پایدار بافندگان حوزه فرش و ارائه خدمات مشاوره فنی، آموزشی و توانمندسازی تعاونی‌ها فراهم می‌شود.

مهدی مسکنی – معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح جزییات این تفاهم نامه می گوید: این تفاهم‌نامه براساس مفاد سند توسعه بخش تعاون به منظور تحقق اهداف دولت در تقویت سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور و همچنین به استناد مصوبه شورای عالی اداری با هدف افزایش تولید، ارتقای کیفیت و ساماندهی صنعت فرش دستباف، کاهش تصدی‏‌های دولت در امر تولید، فروش و تجمیع وظایف دستگاه‏‌های دولتی موازی مرتبط با صنعت فرش دستباف جهت تسهیل در امور تولید و اشتغال تعاونی‌ها  به امضا رسید.

وی گفت: بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، تعاونی‌های فرش دستباف جهت استفاده از تسهیلات بانک توسعه تعاون در اولویت قرار می‌گیرند و از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون در تضمین تسهیلات بانکی تشکل‌های تعاونی استفاده می‌شود.

معاون وزیر کار با تاکید بر توسعه کسب‌وکارها و اشتغال پایدار بافندگان حوزه فرش در قالب تعاونی‌ها، پیگیری موضوع توسعه بیمه قالیبافان، پیگیری و همکاری جهت تأسیس و راه‌اندازی کارگزاری بیمه و ارائه خدمات به قالیبافان توسط اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها، اتصال به درگاه سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی و شناسایی و معرفی تعاونی‌های دارای پتانسیل صادراتی به منظور مشارکت در نمایشگاه‌ها و هیات‌های تجاری را از دیگر مفاد تفاهم نامه مذکور برشمرد.

به گزارش ایسنا، امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز ملی فرش، زمینه حمایت و تسهیل حضور تعاونی‌ها در مبادلات تجاری، بازارهای جهانی و نمایشگاه‌های داخلی و بین‌الملل حوزه فرش، برگزاری دوره‌های آموزش مدیریتی و تخصصی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به تعاونی‌ها را فراهم می کند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11708

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: