۲۴ میلیون تن پسماند کشاورزی خوراک دام می‌شود

۲۴ میلیون تن پسماند کشاورزی خوراک دام می‌شود

امکان فرآوری و بازگشت سالانه حدود ۲۴ میلیون تن بقایا و پسماندهای بخش کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار به جیره غذایی دام و طیور با تدوین و ابلاغ دستورالعمل ضوابط فنی و بهداشتی فراهم شد.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی‏، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی ارزش اقتصادی ۲۴ میلیون تن بقایای و پسماندهای کشاورزی را سالانه ۵۳۶ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: بر اساس برآوردها، برای تولید این مقدار بقایا و پسماندهای کشاورزی، سالانه حدود ۱۳ هزار میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می‌شود که با فرآوری و بازگشت آن به جیره خوراک دام و طیور می‌توان از این مواد به نوعی بهره‌گیری کرد و هزینه تولید را تا حدی کاهش داد.

سید احمدرضا سیدعلیان افزود: دستورالعمل فنی و بهداشتی کارخانه‌های تولید مواد اولیه خوراک دام و طیور از محصولات جانبی صنایع غذایی و کشاورزی در قالب ۲۰ صفحه به منظور فرآوری بهداشتی بقایا و پسماندهای کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار شهری و روستایی و استفاده آن در جیره خوراک دام و طیور با همکاری این دفتر‏‏، سازمان دامپزشکی کشور‏‏، دفتر فناوری و محیط زیست وزارتخانه و موسسه تحقیقات علوم دامی تهیه و از حدود دوهفته پیش به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان این که برخی از واحدها و کارگاه‌ها‏ در گذشته نیز بقایا و پسماندهای کشاورزی را برای مصرف دام و طیور فرآوری می‌کرده‌اند‏، اظهار داشت: با تدوین و ابلاغ این دستورالعمل، فعالیت این واحدها و یا واحدهای تازه‌تاسیس در چارچوب ضوابط بهداشتی و همراه با نظارت صورت می‌گیرد و به نوعی به فعالیت این واحدها‏ هویت‌بخشی می‌شود.

سیدعلیان در همین حال از راه‌اندازی کارگروه بهره‌وری خوراک دام و طیور از سوی دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام خبر داد و تصریح کرد: این کارگروه‌های استانی، کار نظارت بر واحدها و کارگاه‌های فرآوری بقایا و پسماندهای کشاورزی را انجام و به ما گزارش می‌دهند ضمن آن که ادارات دامپزشکی استان‌ها نیز نظارت بهداشتی را بر این واحدها خواهند داشت.

وی گفت: ما به دنبال آن بودیم که فرآوری بقایا و پسماندهای کشاورزی پرهزینه نباشد و از این رو اصرار داشتیم این مواد در کارگاه‌های درجه ۲ و ۳ واحدهای صنعتی کارخانجات خوراک دام و طیور به خوراک تبدیل شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی خاطرنشان کرد: این دفتر از سال ۱۴۰۰ بهره‌وری و بهره‌گیری از بقایا و پسماندهای کشاورزی و بازگشت آن پس از فرآوری بهداشتی به چرخه خوراک دام و طیور را پیگیری کرده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15036

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: